Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Osannolikt speedspot i Stockholm

  • Osannolikt speedspot i Stockholm

    Publicerad av jps på 26 september, 2009 vid 17:43

    Jag var ute och körde på mitt hemmaspot idag för första ggen på länge. Jag körde med min 34 cm AB+ freeridefena. Den är bakåtsvept och inte speciellt snabb. Samma 6.3 freestylesegel som jag brukar köra med i liknande vindar.

    Vindarna låg väl runt en 8-10 med byar på lite mer.

    Det intressanta var att jag slog mitt PB på 250. Det är inte ett bra PB men ändå.

    Helt klart är att stället (se bild nedan) levererar en bra mix av vind och plattvatten. Det blir minimalt med vågor jämfört med den vind (röda pilar) som råder. Vinden trycks dessutom ihop där sundet är som smalast vilket ger mer vind. Sedan vrider vinden runt udden vilket ger bättre vinkel. De vågor som finns ligger ‘rätt’ för djupa slörar (blåa streck). VSV är optimalt skulle jag säga. V o SV funkar också. Utöver detta funkar det kalas att köra med raka fenor eftersom det inte finns något gräs alls.

    Vid surfande i tex Fituna,Dalarö eller Sätra så blir det väldigt mycket svårare för mig att få vettiga farter pga vågor och chop. Detta trots bättre och jämnare vind.

    Avigsidor är givetvis den bitvis extremt byiga vinden. Speciellt vid stränderna. Vi talar verkligen inte om optimalt bekvämt surf här. Det är gott om båtar. Under lågsäsong och vardagar är det inget större problem. Sträckan är lite för kort. ca 3-500 effektiv längd. Ev lite mer om man startar mer upp i NV.

    Det vore kul att se vad någon med riktiga fortåkargrejor skulle kunna åstadkomma på denna spot. Om det är någon som känner för att testa någon gg så funkar det bra att rigga och gå i vid de tre ställen som jag ringat in på bilden.

    Själv har jag nu 5 av 10 av mina GSPstoppnoteringar från detta ställe som absolut inte känns som om det borde kunna leverera på det sättet.

    zucko svarade 14 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • willyskipper

    Medlem
    26 september, 2009 vid 19:25

    Kan det här stället funka i morgon?

    Var är då bäst att gå i (V- vind)?

    /Johan

  • jps

    Medlem
    26 september, 2009 vid 20:51

    Det gör det säkert.

    Jag brukar gå i vid Hägerstenshamnens skola. Ringen nere till höger i bilden. Det är en 200 meter att bära prylarna från parkeringen. Sedan riggning på gräsyta.

    Det är mest pga att jag bor där som jag startar därifrån. Om man tar bil till surfet så är det nog minst lika smidigt att starta från Solviksbadet på andra sidan.

    Man kan starta från Eolshäll också men där är det lite lurigare att parkera och hitta på småvägar och skogsstigar.

    Oavsett var man startar så är det en del riktig skitvind till man kommer ut till den bättre vinden. Inte för små prylar att stå på då blir det jobbigt.

  • jps

    Medlem
    27 september, 2009 vid 13:22

    Knäppte ett PB till idag 🙂 även om det var lite stökigare vatten och ännu byigare än igår. Jag körde dessutom med ett för litet segel.

  • mick

    Medlem
    29 september, 2009 vid 07:22

    Hej JPS

    Jag har kört några gånger i de här vattnen men har då gått i vid Ålsten (A i bilden) Idag när vinden skall vrida upp mot NV är Ålsten bättre än solviksbadet (B). Det är som sagt byigt som satan men bättre än inget.

    Jag tänkte prova en sväng nu med 128L + 8.8. Om jag får sällskap bjuder jag på pizzalunch på Stockholms bästa pizzeria. (erbjudandet gäller alla) :santa:

    Mvh / Mick

  • jps

    Medlem
    29 september, 2009 vid 09:57

    Korrekt som du skriver om Ålsten och NV. För min del kör jag dock i så fall under SV pilen på din bild mellan Klubbensborg och Eolshäll. (bor på den sidan)

    Idag blir det dock inget surfande pga jobb. Pizzaerbjudandet får gå till någon tyvärr.

    Vi kanske stöter på varandra någon annan gång på vattnet.

  • mahi

    Medlem
    29 september, 2009 vid 14:55

    Intressant, nära mina hemtrakter så det skall definitivt testas, framförallt på NV där jag inte tycker att det finns så bra spot som funkar ändå.

  • zucko

    Medlem
    29 september, 2009 vid 16:54

    [IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/joar/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot.jpg[/IMG]Fan vad roligt att det är några som kör ibland vid ålsten. Har min bräda där liggandes vid båtklubben (A), då jag e fattig student å fan inte har råd med bil :p. Kör där så ofta jag hinner vilket brukar bli varje helgdag när det blåser och någon kväll i veckan. Spoten längst till vänster är min favorit då det käns som om vinden trycks ihop av öarna där och tvingas blåsa fortare. ofta när det endast blåser runt 5 sm så går det jäss där enligt vad jag har upplevt.
    Kör visserligen freeride å är nog fortfarande ganska grön men det e ju alltid gött med lite sällskap 😀
    hör av er

  • mick

    Medlem
    30 september, 2009 vid 08:53

    Det blev två timmar vid Ålsten igår mellan 10-12. Gick i vid A och körde först vid sträckan B men det var inget vidare drag så jag kryssade upp mot C där det såg ut att gå mer vitingar. Och där var det mycket bättre tryck och hyffsat stabilt. Förmodar att vinden stabiliseras i rännan men sedan späds ut när den kommer ut till B. Lite märkligt eftersom det skulle vara NV men man kan ju inte lita på inlandsvindar. Hursomhelst så blev det nästan 25knop. Bättre än ingenting en halvtaskig dag på mälarn.

    Nästa gång hoppas jag på sällskap på vattnet och i pizzerian.

    / Mick

    PS. Zucko, nästa gång gör jag dig gärna sällskap vid båtklubben. PMa ditt nummer så kan vi höras på mobilen så kan du haka på ut till Dalarö eller annan skön spot nästa gång det passar.

  • filipl

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 06:57

    Hej,

    Är lite sugen på att pröva att segla från Ålsten på söndag, verkar bli rätt riktning för vissa av de markerae platserna, och Ålsten är nära hemifrån för mig, bor på Kungsholmen. Någon annan som skall segla där? Mahi kanske?

    Filip

  • mahi

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 09:49

    Kan inte söndag, det skall seglas TT i helgen…

  • filipl

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 10:59
    mahi;579985 wrote:
    Kan inte söndag, det skall seglas TT i helgen…

    Lycka till!

    Filip

  • zucko

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 13:12

    Jag kommer troligtvis va ute hela söndagen om prognosen håller

  • filipl

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 08:51

    Samma här om det inte regnar för mycket.

    Filip

  • zucko

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 13:13

    vad spelar regn för roll? 😛 visst det förstör ju vinden lite men det är ju knappast så att man kommer kunna bli mer blöt 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Osannolikt speedspot i Stockholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.