Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Österskär lördag 4 juni

  • wallin

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 21:40
    Mr.Jibe;658040 wrote:
    Alltid på bilder man ser från österskär är det skitfina bilder på mannen med det röda mauisailsseglet 😀 Blir rätt sugen på surf…

    Ja, Mats (eller Sailorstiff…blabla) är en riktig linslus. Jag är nästan aldrig med på dina bilder Stefan, men det är väl för att jag kör för snabbt för att fastna på bild 😉

  • mr-jibe

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 21:56
    stefanlindmark;658070 wrote:
    Nej, Mauiseglet rattas av Sailorstiffrigg SWE-7777.
    Jag kör ett svart Point-7, men brukar ha svårt att fotografera mig själv.

    Jaså, bara antar att du kör AC-1:an??? Funderar att köpa ett sådant, 11,0. är du nöjd?? nackdelar?? 😀

  • stefanlindmark

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 08:54
    Mr.Jibe;658116 wrote:
    Jaså, bara antar att du kör AC-1:an??? Funderar att köpa ett sådant, 11,0. är du nöjd?? nackdelar?? 😀

    Har ingen lång formulahistorik så jag har inte så mycket referensramar. Men jag tycker det har bra drag. Seglet är också formstabilt även i hårdare vindar, dvs tenderar inte att “brotta ned” mig även om det kommer en starkare vindby. Sedan skadar det inte att det är snyggt och att den helsvarta färgen ger bra kontrast så att motorbåtar upptäcker mig i tid för att (om de är vakna, släpper blicken från sin GPS-plotter och har lust) väja.

    Nackdelarna som jag ser är att seglet har mycket krökt mastkurva med mycket nedhal. Dvs det kan upplevas utmanande att rigga då det kräver bra teknik att dra med selkrok+ben eller användning av vev. Konstruktionen är kraftigare än andra segel, dvs tyngre, har jag förstått. Cambrarna kräver i princip alltid ett knä på nedre lattan följt av kraftigt ryck för att rotera runt helt.

    /Stefan

  • mr-jibe

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 14:05
    stefanlindmark;658149 wrote:
    Har ingen lång formulahistorik så jag har inte så mycket referensramar. Men jag tycker det har bra drag. Seglet är också formstabilt även i hårdare vindar, dvs tenderar inte att “brotta ned” mig även om det kommer en starkare vindby. Sedan skadar det inte att det är snyggt och att den helsvarta färgen ger bra kontrast så att motorbåtar upptäcker mig i tid för att (om de är vakna, släpper blicken från sin GPS-plotter och har lust) väja.

    Nackdelarna som jag ser är att seglet har mycket krökt mastkurva med mycket nedhal. Dvs det kan upplevas utmanande att rigga då det kräver bra teknik att dra med selkrok+ben eller användning av vev. Konstruktionen är kraftigare än andra segel, dvs tyngre, har jag förstått. Cambrarna kräver i princip alltid ett knä på nedre lattan följt av kraftigt ryck för att rotera runt helt.

    /Stefan

    Okej, Det låter bra i mina öron iallafall 😀 Alltid intressant att samla på sig lite recenssioner innan man bestämmer sig. Precis så resonerar jag med, att det är riktigt snyggt med svart, men jag trodde snarare att det skulle vara svårt att se, jämfört med något annat :confused: Men när du säger att det är tungt, eller tyngre än andra segel, är det något man märker när du halar rigg, eller mer när du håller det?? 😉 Och att det är hållbart är inget negativt i mina ögon, då det kommer bli min första stora rigg. Vilken storlek och årsmodell har du??

    -Kristofer

  • stefanlindmark

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 23:12
    Mr.Jibe;658200 wrote:
    Men när du säger att det är tungt, eller tyngre än andra segel, är det något man märker när du halar rigg, eller mer när du håller det

    Tyngre både att bära och att det märks i hantering på vattnet. Men snyggt 😉

    Quote:
    Vilken storlek och årsmodell har du??

    Min segellinje är rätt oplanerad, så det här blir pinsamt :blush:
    Från Point-7: en 12.5 från 2009 och en 12 från 2010. Ger fin möjlighet till variation, eller hur? :smirk:

  • mr-jibe

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 19:25
    stefanlindmark;658405 wrote:
    Tyngre både att bära och att det märks i hantering på vattnet. Men snyggt 😉

    Min segellinje är rätt oplanerad, så det här blir pinsamt :blush:
    Från Point-7: en 12.5 från 2009 och en 12 från 2010. Ger fin möjlighet till variation, eller hur? :smirk:

    Okej, få bli till o prova polarns 11.7:a då… 🙂 Haha nja ingen vidare variation, du skulle kränga ena seglet o skaffa typ en 11 eller 10:5 eller liknande 😉

  • levieux

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 19:44
    stefanlindmark;658405 wrote:
    Från Point-7: en 12.5 från 2009 och en 12 från 2010. Ger fin möjlighet till variation, eller hur? :smirk:

    Kanske dags att skaffa en 11.5 från 2011? Och 2012 köper du en 11.00.

  • stefanlindmark

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 19:52
    LeVieux;658497 wrote:
    Kanske dags att skaffa en 11.5 från 2011? Och 2012 köper du en 11.00.

    Garva inte nu men jag har redan en 11.6. När 12 blir för stor känns det tryggt att veta att jag kan gå ner 0.4 och omedelbart känna mig safe igen.

    Och en 9.8 med konstant lattvärk.

  • kronnbac

    Medlem
    13 juni, 2011 vid 06:45

    Har en Point-7 AC-1 (2009) på 11.0 kvm till salu. Seglet är i toppskick och robust dvs. mkt hållbart. Lätt att rigga med hjälp av nedhalsvev. 7000 kr för segel inkl. mast. Finns i klubbhuset på Österskär, Åkersberga.

    Länk till annonsen:

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32864&title=komplett-formula-kit&cat=29

    Kristoffer (070-654 8565)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Österskär lördag 4 juni

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.