Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ostlig kuling i Åhus.

  • Ostlig kuling i Åhus.

    Publicerad av hartwig på 16 november, 2014 vid 16:28

    Söndagen den 16/11 visade sig Espet i Åhus från sin bästa sida. Vinden hade bråttom vilket innebar 15-20m/s som byggde upp rejäla hoppramper. Längesedan man såg så många seglare ute på vattnet i Åhus. Bröderna Olandersson hade uppvisning i höga hopp, lopar i olika varianter,(främst Andreas), vågridning mm. Men dom var långt ifrån ensamma om att bjuda på en härlig uppvisning. Emil Håkansson bjöd på riktigt höga hopp, likaså S-20 som lopade från svindel-varnings höjd, Jakop Lindqvist imponerade också, liksom många andra jag inte kan namnen på. Åhusseglarna då ? Vi är ovana med sådana här förhållanden och har väl inte direkt utrustning anpassad för denna typ av segling. Tappra kortvariga försök gjordes av en handfull ÅWC:are och där oldman Per Rygler klarade sig bäst. Själv höll jag mig tryggt på land, då jag endast har slalombrädor, formulabräda och minsta segel 5,5 race. Någon som har en bra våg/freeride bräda kring 80liter och en 4,5-5,0 segel till salu ?
    SWE-412 Mats Hartwig

    zellnet svarade 9 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • challgren

    Medlem
    16 november, 2014 vid 16:37

    Espet…är det norr om Revhaken?

  • olahl

    Medlem
    16 november, 2014 vid 16:46

    Spoten är Revhaken. Fantastiskt inspirerande att se alla idag.

  • hartwig

    Medlem
    16 november, 2014 vid 16:47

    Revhaken ligger i den del av Åhus som heter Espet. Vi seglar i den södra delen av Revhaken, precis söder om en sten-udde. Tångvägen leder dit. Den andra delen av Åhus (norra) kallas för Täppet. Åhus windsurfingklubb har sin anläggning där.

  • kinetic

    Medlem
    16 november, 2014 vid 17:29

    Hartwig: Var det årets första och ända blåsiga dag i Åhus med “rätt” riktning när det fortfarande är seglingsbara(?) temperaturer? Vad jag minns när jag bodde där nere är att Täppet var alltid “dött” hur mycket prognosen än lovade, med ungefär 1 till max 3 undantag per år. Eller var detta en dag då även Täppet hade vind, brukar ju vara några meter mindre där vad jag kan minnas…

  • jopi

    Medlem
    16 november, 2014 vid 17:31

    Tack Åhus för trevlig segling! Hade hoppats på lite större vågor med den galna vinden men jag är supernöjd ändå!

  • jimmy-t

    Medlem
    16 november, 2014 vid 18:20

    Det jublades på stranden vid hopp och loopar.
    Härlig stämning i blåsten 🙂

  • hartwig

    Medlem
    17 november, 2014 vid 07:18

    Kinetic, det har varit en blåsig höst i Åhus. Mycket ost och en del syd. Sammanlagt c:a femton dagar med 8-15m/s vilket är väldigt bra för oss här. Dessutom en hel del dagar med bra formula-seglingsvindar på 6-8m/s. Mestadels har vi seglat i Täppet men även Revhaken. Det är några år sedan vi fick så bra utdelning på hemmaplan.

  • tomasn

    Medlem
    17 november, 2014 vid 09:03

    @kinetic 729147 wrote:

    Hartwig: Var det årets första och ända blåsiga dag i Åhus med “rätt” riktning när det fortfarande är seglingsbara(?) temperaturer? Vad jag minns när jag bodde där nere är att Täppet var alltid “dött” hur mycket prognosen än lovade, med ungefär 1 till max 3 undantag per år. Eller var detta en dag då även Täppet hade vind, brukar ju vara några meter mindre där vad jag kan minnas…

    Fått många fina dagar vid Revhaken med 5.3 och 4.7. Förhållandena igår inträffar ju i stort sett lika sällan var du än befinner dig i Sverige.

    Onsdagen tycker jag var dock var bättre (för mig), större vågor vill jag påstå och mer hanterbar 4.7 vind.

    Ja det var en härlig vecka med kanonsegling ons, lör och söndag.

  • emil_h

    Medlem
    17 november, 2014 vid 17:54

    Tackar alla galningar som man fick dela vattnet med denna dag. Det var många år sedan jag hade likartade förhållanden vid Revhaken. Har nog aldrig sett så många ute där. Både publik och seglare. I början perfekt 4,0 som sedan blev heeeelt galet överriggat. Det kom en och annan stor våg men långt ifrån mina förväntningar. Sist då för typ 5 år sedan hade vi konstant inkommande ramper om jag minns rätt, så allt beror helt klart på mer än vindstyrkan. Hoppas säsongen inte är slut än…

  • raggarn

    Medlem
    17 november, 2014 vid 20:16

    inga fotografer på plats…??
    man blir ju jeeevligt nyfiken med sådana superlativer……..

  • martinlundgren

    Medlem
    18 november, 2014 vid 19:58

    [video=vimeo;112196526]http://vimeo.com/112196526[/video]

  • martinlundgren

    Medlem
    18 november, 2014 vid 20:02

    [video=vimeo;112196516]https://vimeo.com/112196516[/video]

  • challgren

    Medlem
    18 november, 2014 vid 21:15

    Najs!!

  • zellnet

    Medlem
    20 november, 2014 vid 18:30

    sweet!!

    Jag känner att jag måste tipsa om annat skånesurf denna härliga söndag, mossbystrand:
    [video=vimeo;112327379]http://vimeo.com/112327379[/video]
    En liten varning dock att det bara är kite på filemn. Men det var minst en vindsurfare på plats tidigare på dan:-)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ostlig kuling i Åhus.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.