Senaste nytt Forums Vågsurfing [OT?]Hålla andan under vatten?

  • [OT?]Hålla andan under vatten?

    Publicerad av eric_w på 22 maj, 2006 vid 15:36

    Tjena.
    Tänkte bara kolla in om det är någon som har några bra tips på hur man ska träna på att kunna hålla andan under vatten. Man vet ju aldrig när man kan fastna där nere osv.

    Provade i pool och kunde hålla andan i ca 1 minut.
    Jag hade gärna velat kunna vara under vatten i runt +3 min i stället. 🙂
    Finns det några knep?

    /Eric

    yann svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • arild

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 16:36
    EriC_W wrote:
    Tjena.
    Tänkte bara kolla in om det är någon som har några bra tips på hur man ska träna på att kunna hålla andan under vatten. Man vet ju aldrig när man kan fastna där nere osv.

    Provade i pool och kunde hålla andan i ca 1 minut.
    Jag hade gärna velat kunna vara under vatten i runt +3 min i stället. 🙂
    Finns det några knep?

    /Eric

    Om du anstränger dig under vattnet typ simma med vikter så kan det bli lättare efter några veckor. Annars är det bara att slappna av och inte använda massa kraft när du sugs ner och låt brädan lyfta upp dig till ytan.

  • danielf

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 17:05

    Tycker 1minut lät riktigt bra, om jag har tur klarar jag hälften av det när jag är beredd, när jag surfar, får wipeout och fastnar under vitvattnet, då börjar paniken komma krypandes redan efter 10sec kanske….skall nog inte ge mig ut DOH i den formen…

  • yann

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 21:12

    Inte alls OT utan en del av sporten tycker jag.

    Mitt rekord ligger på 4 minuter men andfådd i en våg upponer klarar jag ändå inte mycket mer än 15 sek (ungefär en vågperiod utomlands) innan andningsreflexerna säger sitt. Ni som vill veta mer om att hålla andan kan googla på “dynamic apnea” vilket är den gren i fridykning som mest liknar det vi behöver öva.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing [OT?]Hålla andan under vatten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.