Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Överlevnadstrick med vindsurfbräda.

  • Överlevnadstrick med vindsurfbräda.

    Publicerad av zucko på 31 juli, 2009 vid 10:08

    Tänker lägga upp en taktik jag prövat efter att ha läst om många som blåst ned av olika anledningar utan att kunna komma tillbaka. Har läst allt från folk som försökt simma med bräda och segel vilket förståss inte gått så bra, och folk som tipsar om att droppa riggen och paddla in om det e kris. Så nu undrar jag, är det bara jag som tänkt på att man kan plocka ihop seglet i vattnet lägga alt på brädan och padla in? Visst e det lite knepigt och om man skulle tappa något så sjunker det ju såklart, men mot alternativet att droppa seglet käns det gansk överlägset. Talar av egen erfarenhet då jag vait tvungen att göra detta ett antal gånger när vinden var för stark/ något pajat. Har nå knytit ihop allt med trimmningstamparna och lagt ovanpå brädan och sen padlat in. För utan segel så går det jävligt bra att paddla in, och man tar sig lätt tillbaka den biten man blåst ned.
    Bara en tanke hoppas den kommer till användning.

    Peace

    zucko svarade 14 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • warolin

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 10:22

    I filmen “Beginner to winner” visar dom detta fiffiga knep när det gäller “self-rescue”. Rigga ner allt på vattnet är den avancerade tekniken. Att bara dela bräda och rigg, krypa in mellan seglet och bommen och sen lägga sig på brädan och paddla in är en annan teknik som visas.
    Man kan kanske koppla loss riggen och knyta fast den med nedhalstampen i bakre stroppen annars och försöka simma in? Blir kanske väldigt tungt iofs. :crazy:

  • dr-masse

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 10:33
  • zucko

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 10:46

    Aa kanske med så som dom gjorde på länken skulle bara funka i mildare väder och då behövs det ändå inte. Jag började med att trä ur nedhalet så att jag kunde dra ut förlängaren ur masten. Sen var det faktiskt ganska enkelt och jag kunde sitta på brädan och rigga av.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Överlevnadstrick med vindsurfbräda.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.