Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Överriggad, eller för liten fena?

  • Överriggad, eller för liten fena?

    Publicerad av zucko på 5 september, 2009 vid 18:31

    Fan vad det blåste igår 😀 Var ute och körde vid ålstens ängar (lång historia men det börjar med att jag inte har en grej på b :P) Blåste nog medel runt 11m/s och i byarna säkert upp emot 15- 16 m/s.

    Okej nog snackat nu och till själva problemet. När jag körde och började komma upp i riktigt höga farter fick jag problem med två saker vilket gjorde det hela jävligt läskigt.

    Problem ett brädan började liksom glida i sidled frammåt (åt det hållet jag åkte, inte ned i lä.)

    Problem två, det kändes som om hela brädan ville vrida sig (fören ned i vind å baken upp) Det var altså inte det att jag föll av ofrivilligt utan jag seglade på samma kurs när brädan helt plötsligt började rotera. Jag fick trycka/ vrida skitmycket på bakfoten för att hålla den i kurs.

    Jag surfade med en 166 L bräda 36 cm sjögräsfena och ett 6,8 freeride segel. Jag vet att brädan var po tok för stor för förhållanderna, men tycker ändå jag lyckades pressa den på plats hyfsat. Kan problemet ha vart att jag vart för överriggad? vad är symptomen för det, hur vet man? Jag hade inga problem att hålla ned seglet.
    tacksam för svar, så att jag kanske kan fixa till problemet så jag slipper störande skit som förstör upplevelsen.

    zucko svarade 14 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • carl-r

    Medlem
    5 september, 2009 vid 18:43

    Detta är fel: Läs knattes förklaring nedan istället. (Jag tolkade texten ovan galet)
    Du fick spinout. Vissa sjögräsfenor är hopplösa med spinout. Jag tycker Lessacher Chameleon funkar bra. Jag skulle vilja säga att fenan är för liten när du beskriver beteendet, men en 36 cm sjögräsfena är inte litet…

  • zucko

    Medlem
    5 september, 2009 vid 18:53

    Nä jag vet….., riktigt läskigt var det iaf, hade känslan att snart säger det fan bara pang å sen ligger jag där med brutna fotleder å hjärnskakning.(hände inget såklart men ändå). Det är iof en ganska gammal fena vet inte om det gör nån skildnan förståss. Man tycker ju att jag borde fått centerbordsplaning, eller vad det nu heter på modernt språk istället.

  • rillestark

    Medlem
    5 september, 2009 vid 20:46

    Jag tror att mastfoten nog var för långt fram i förhållande till tryckcentrum på den bakåtsvepta sjögräsfenan. Resultatet blir då att brädan vill falla av i vindbyarna. Om mastfoten är för långt bak blir resultatet det motsatta, det blir svårt att falla av och brädan vrider upp mot vinden när man är överriggad.

    Frid

  • Knatte

    Gäst
    6 september, 2009 vid 10:04

    I mina ögon låter det som en klockren fenplaning. Dvs fenan var för stor för ditt segel/vindstyrka och vill vrida upp brädan mot lovart..
    Hela brädan vill vobbla när du har fenplaning, vilket jag tycker det låter som på din beskrivning.
    Men sedan hade du en alldeles för stor bräda för dessa vindstyrkorna och då blir det samma tendens som fenplaning.

    Vinden tar tag i brädan och vill blåsa ner denna åt lä.. Ett tips kan vara att flytta fram mastfoten och dra nedhal/uthal max för att om möjligt få ner vikt på brädan..

  • carl-r

    Medlem
    6 september, 2009 vid 10:10

    Nu har jag läst igen, och jag inser att jag läste fel. Knatte har helt rätt.

  • zucko

    Medlem
    6 september, 2009 vid 11:38

    Jag hadde mastfoten så långt fram det gick, men jag ska titta på att skaffa mig en mindre fena. Att brädan e för stor vet jag men då det endast är en handfull sånna här dagar per år käns det lite onödigt att köpa en ny endast för det. Sen har jag ju fortfarande saker kvar som jag kan lära mig på denna bräda som , fullplaningsgippar, duck jippar, vattenstarter å helikopter slag

    tack för svar allesammans

  • rillestark

    Medlem
    6 september, 2009 vid 12:42
    zucko;573571 wrote:
    Problem två, det kändes som om hela brädan ville vrida sig (fören ned i vind å baken upp) Det var altså inte det att jag föll av ofrivilligt utan jag seglade på samma kurs när brädan helt plötsligt började rotera. Jag fick trycka/ vrida skitmycket på bakfoten för att hålla den i kurs.
    …..tacksam för svar, så att jag kanske kan fixa till problemet så jag slipper störande skit som förstör upplevelsen.

    Zucko, du har mastfoten för långt fram. Flytta den rejält bakåt nästa gång du använder denna sjögräsfena, kanske hela vägen längst bak, ska du se att det går bättre.
    Med en bräda på 166 liter så tvivlar jag på att fenan är för stor. Skulle vara om det är ett gammalt slalomspett, men är det en lite bredare bräda så är fenan helt rätt.

    Frid

  • zucko

    Medlem
    6 september, 2009 vid 13:19

    okej tack ska börja med att testa att flytta bak mastfoten. (hade den längst fram, så det kan mycket väl stämma). Trodde man behövde flytta fram den i hårda väder för att få ner nosen på brädan.

  • Knatte

    Gäst
    6 september, 2009 vid 14:27
    zucko;573698 wrote:
    okej tack ska börja med att testa att flytta bak mastfoten. (hade den längst fram, så det kan mycket väl stämma). Trodde man behövde flytta fram den i hårda väder för att få ner nosen på brädan.

    Det är det normala förfarandet när man är överriggad, att flytta fram mastfoten. Men testa med att flytta bak och se vad som händer. Lite provande skadar aldrig!

    Men jag är rätt övertygad att det beskriver, är en fenplaning som kommer av för stor fena. Men testa Miracle tips med mastfot bak och ser om det gör susen:laugh:

  • zucko

    Medlem
    6 september, 2009 vid 14:36

    ska testa båda, men for nog vänta ett tag då fredagen troligen tömmde hela vindpotten tom å vi nu endast kommer ha skitvind i två veckor 😀

  • zucko

    Medlem
    6 september, 2009 vid 18:02

    Föresten glömde fråga, vilken storlek rekomenderar ni på en ny fena? runt 32 cm eller?

  • Knatte

    Gäst
    6 september, 2009 vid 18:07
    zucko;573750 wrote:
    Föresten glömde fråga, vilken storlek rekomenderar ni på en ny fena? runt 32 cm eller?

    Vad är det för bräda och hur bred är den ?? Bredden i aktern bestämmer en del vilket typ av fena du skall ha. Måste du ha sjögräsfena på brädan??:cool2:

  • zucko

    Medlem
    6 september, 2009 vid 18:13

    Det e en mistral vision från 03 på 161 L. Bredden i aktern e jag inte så säker på men skulle gissa på +35 å det kan inte va bredare än 45. Nä har igentligen inget behov av en sjögräsfena, enda anledningen till att jag kör med det var att den följde med när jag köpte den och har frem tills nu fungerat bra.

  • rillestark

    Medlem
    6 september, 2009 vid 19:03

    Den behöver en stor fena. Den minsta jag tror du behöver på den brädan är 35 cm och den kan lätt ta en 50 cm fena. En 32:a är bortkastade pengar. Du kommer bara får svårt att få upp den i planing med någe dylikt, dessutom kommer den ta dåligt med höjd.
    Brädan är ganska bred i aktern. Bredden på en bräda mäts 1 fot (30 centimeter) från aktern. Detta mått avgör sedan till stor del vilka fenor som är lämpliga.

    Frid

  • zucko

    Medlem
    6 september, 2009 vid 19:05

    okej blir lite förvirrad nu av alla dessa olika svar 😛

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Överriggad, eller för liten fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.