Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone Instinct – andra generationen bow/SLE?

• Ozone Instinct – andra generationen bow/SLE?

Publicerad av nic på 28 april, 2006 vid 10:42

…enligt norska importören i alla fall. (se artiklar på http://www.surface.no)

Mycket positiva kommentarer http://www.kiteforum.com från Leucate där den premiärvisades på ”Festival du Vent”.

Sammanfattning:
    -Inga pullies i bommen (Super enkel bom)
    -Lätt bomtryck
    -Rak TE
    -Ingen risk att den inverterar som alla andra bows/SLE
    -bow-funktioner med C-kite-känsla
    bla bla bla

Senaste videon: http://www.mushow.cz/foto/instinct.wmv
    Annan video: http://www.youtube.com/watch?v=RsJ7rMMcf6Y

Bra att veta att de har en professor i aerodynamik som filar på designen. Då vet man att de inte bara kopierar. Fast å andra sidan är det deras första LEI så vi får väl se…

Kan nästan tänka mig att köpa den bara för bagen. Verkar som om Ozone har lagt ner lika mycket energi på den. (precis som vanligt mao eftersom vinterbagen alltid varit top-of-the-line.)

nic

nic svarade 19 år sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • gogga

Medlem
    28 april, 2006 vid 10:59

Jag vill testa lite olika nu så man kan få en egen åsikt… Kan man inte ordna en demo dag för lite nya bows? Eller bara att några representanter kommer ner till skåneland så man får testa. Jag är iallafall nyfiken, och jag tror säkert det är fler med mig

• larssa

Medlem
    28 april, 2006 vid 11:15

Jag stämmer in i ledet.

• nic

Medlem
    28 april, 2006 vid 11:28
    gogga wrote:
    Jag vill testa lite olika nu så man kan få en egen åsikt… Kan man inte ordna en demo dag för lite nya bows? Eller bara att några representanter kommer ner till skåneland så man får testa. Jag är iallafall nyfiken, och jag tror säkert det är fler med mig

Bra idee, Ozone kommer att ha demokites (Instinct förstås) på västkusten om nån vecka. Jag kan säkert fixa med Naish Shockwave från Fahlén oxå på nån demodag söderöver.

Helgen den 11-14 maj kommer vara vikt till kiting kring Halmstadsområdet (och jag har ”bokat” Ozone demokitarna 🙂 ) men blåser det bättre söderut någon dag är vi nog där.

Skulle gärna vilja prova Slingshots TD bl.a.

Om någon annan leverantör vill skicka demokite tar jag gärna med den. Det är redan 13 pers med stinna plånböcker som vikt helgen för kiting :p

nic

ps: föresten får man förstås bäst med teknisk info om Ozone Instinct från källan: http://www.flyozone.com/kitesurf/ksframe.htm

• cortex

Medlem
    28 april, 2006 vid 12:13

Ska se om jag inte kan få dit någon lämplig person med en FS Pulse.

Hade varit kul om man kunde hinna med att vara med själv också. Jag är rätt sugen på att testa fler BOW’s.

/Kaj(Tech)

• mrmille

Medlem
    28 april, 2006 vid 12:38

nice!

Vad är det man är ute efter överlag med bow föresten om man nu köper det?
    Depowern
    Safety
    Easy-Relaunch

Eller vad?
    Vore kul o veta vad folk tycker!

• nic

Medlem
    28 april, 2006 vid 13:02
    mrmille wrote:
    nice!

Vad är det man är ute efter överlag med bow föresten om man nu köper det?
    Depowern
    Safety
    Easy-Relaunch

Eller vad?
    Vore kul o veta vad folk tycker!

Personligen såg jag först ocfh främst det som en vågsurfkite, dvs en kite som man har till sin vågsurfbräda. Man har kiten för att ta sig ut till vågen, sedan depowrar man å använder vågen för att ta en klassisk surf.

Men nu ser man ju att de kör wakestyle tricks mm med Ozone Instinct. Så kan man dessutom skrota sina C-kites utan känna för mycket saknad så är det ju optimalt. Dessutom verkar man bara behöva 2 kites för att täcka in 6m/s-20m/s vilket också verkar för bra för att vara sant. Den som lever till demohelgen får se…

nic

• mrmille

Medlem
    28 april, 2006 vid 13:10

okay
    ser riktigt gött ut i alla fall 🙂

• skye10

Medlem
    28 april, 2006 vid 13:46
    nic wrote:
    Dessutom verkar man bara behöva 2 kites för att täcka in 6m/s-20m/s vilket också verkar för bra för att vara sant.

nic

Har typ i flera år kunnat täcka den rangen med två FS kites…så det är grymt. Och sant.

🙂

• nic

Medlem
    28 april, 2006 vid 14:22
    Skye10 wrote:
    nic wrote:
    Dessutom verkar man bara behöva 2 kites för att täcka in 6m/s-20m/s vilket också verkar för bra för att vara sant.

nic

Har typ i flera år kunnat täcka den rangen med två FS kites…så det är grymt. Och sant.

🙂

Mmmjo, sådär kan man säga om c-shape också men det ska kännas bra även mellan kitarna å kan de få en 13kvm Ozone Instinct att släpa runt mina 85kg i 6m/s så är jag rätt nöjd för uppåt lär det inte vara några problem.

Nåväl, nu är det bara snack, på demohelgen kommer korten på bordet.

Välkommen,
    nic

• milkman

Medlem
    28 april, 2006 vid 14:39

Ja då måste jag väll gratulera Skye till att vara så pass mycket mer kompetent kitare än oss övriga. Hur många av dina kiter i rangen är bra för wake-style föresten?
    /Jens

• mrmille

Medlem
    28 april, 2006 vid 14:55
    Skye10 wrote:

🙂

Haha
    Jag täcker in det med en kite
    Vintertid dessutom ( på sant och med vittnen )…

Komigen nu
    Bow är något helt annat
    Ser fram emot att provköra dem.

• pepa

Medlem
    28 april, 2006 vid 15:49
    nic wrote:
    Dessutom verkar man bara behöva 2 kites för att täcka in 6m/s-20m/s vilket också verkar för bra för att vara sant. Den som lever till demohelgen får se…

nic

Ja det stämmer. Och nej det stämmer inte. Jag vet redan att två kites täcker 6-20m/s, men å andra sidan så gör ju alla redan existerande kites också det. Om man nu vill köra underriggad och överriggad… Jag skulle aldrig kunna köra alla mina grejer på bara två kites på varje sekundmeter från 6 till 20, det spelar ingen roll vilken kite det är. Men för er ikrokade filurer kanske det är det bästa ever.

• surfmc

Medlem
    28 april, 2006 vid 16:15

Planera in en dag i Björkäng när det inte hunnit komma så många campinggäster! Där är ju bra ytor om många som vill visa upp sina bows. Fast det kanske är roligare med ett ställe med bra vågor, hur som helst, fixa nåt i Varberg också !

• nic

Medlem
    28 april, 2006 vid 17:28
    surfmc wrote:
    Planera in en dag i Björkäng när det inte hunnit komma så många campinggäster! Där är ju bra ytor om många som vill visa upp sina bows. Fast det kanske är roligare med ett ställe med bra vågor, hur som helst, fixa nåt i Varberg också !

Vi kommer att vara i Halmstad, eller i några stugor nära Tylösand närmare bestämt. Grym spot för vågor har jag hört. Lika långt att åka för skåningar som Göteborgare. Om inte det är bra i Tylösandstrakten rör vi oss dit det är bäst. Kan bli Habo, kan bli Lejet.

Jag kan berätta på mitt mobilsvar var vi är exakt och alla kan ana genom att slänga en titt på prognosen. Vi kitar oavsett väder, bara det blåser. Boka 13-14 maj.
    Demokitarna ska land och rike runt så missa inte tillfället.
    (Jag kommer tillbaka med mer info när det närmar sig.)

nic

• nic

Medlem
    28 april, 2006 vid 17:40
    Pepä wrote:
    nic wrote:
    Dessutom verkar man bara behöva 2 kites för att täcka in 6m/s-20m/s vilket också verkar för bra för att vara sant. Den som lever till demohelgen får se…

nic

Ja det stämmer. Och nej det stämmer inte. Jag vet redan att två kites täcker 6-20m/s, men å andra sidan så gör ju alla redan existerande kites också det. Om man nu vill köra underriggad och överriggad… Jag skulle aldrig kunna köra alla mina grejer på bara två kites på varje sekundmeter från 6 till 20, det spelar ingen roll vilken kite det är. Men för er ikrokade filurer kanske det är det bästa ever.

Pepä, your da man. Här är de rekommenderade storlekarna för olika vikter:

Sizes: 7, 9, 11, 13, 15m
    For 10 to 25 knots (5-12.5m/s) a rider of the following weight range should use the following size kite:

45-60kg 7m

60-70kg 9m

70-85 kg 11m

80-95kg 13m

95kg + 15m

En 9a och en 13on borde sitta som en sportkeps på mina 85 kg för ett riktigt brett vindregister.
    Lite annorlunda mot klassisk C-shape hursomhelst…

nic

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone Instinct – andra generationen bow/SLE?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.