Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone Instinct – andra generationen bow/SLE?

  • bboatb

    Medlem
    28 april, 2006 vid 18:26

    Hmm…en 9:a för mina 63 kg i 5 ms…känns inte det lite väl optimistiskt?

  • cortex

    Medlem
    28 april, 2006 vid 18:29
    Milkman wrote:
    Ja då måste jag väll gratulera Skye till att vara så pass mycket mer kompetent kitare än oss övriga. Hur många av dina kiter i rangen är bra för wake-style föresten?
    /Jens

    Du kan ju gärna definiera vad du menar med “mer kompetent kitare än oss övriga”. 😉
    Tror knappast att Skye är ensam om att täcka in den windrangen med två FS-kites… jag täcker lätt in den rangen med en Speed 10’a och en Pulse 7’a. Har dessutom ingen lucka i mitten överhuvudtaget. Sweetspotsen avlöser varandra klockrent.

    Jens, bara för att något annat också funkar gör det inte din produkt sämre. Eller? 🙂

    Och eftersom du frågar. Pulsen är klockren till new-school. 🙂

    Säg till när du har Instict hemma och ska upp till Rullsand eller annan lämplig spot. Jag vill prova den som sagt…

    /Kaj(Tech)

  • stebe

    Medlem
    28 april, 2006 vid 19:03

    Imponerande att du lätt täcker in 20ms med en 7 foil(stor projekterad yta). Själv har jag aldrig upplevt den medel vindhastigheten..

  • milkman

    Medlem
    28 april, 2006 vid 19:12

    Jag håller med Pepä. Det är en klok man!
    I övrigt så kanske det du säger stämmer.. Men jag trodde Skye menade längre än 3 månader när han sa “sedan länge” och för åtminståne mig är en platt traditionell foil7a lite stor i 20 msek. Har färskt exempel på någon som inte kände sig trygg på en 6:a från 05/06 och fick byta till en Access 8 för att fixa 13msek. Då Skye inte har kiten du nämnde så jag är fortfarande lite impad av att han vågar åka överriggad till tänderna på två ställen i rangen, för jag är inte karln nog till det. Och jag frågade inte vad du skulle för wake Kaj, jag vet att du väljer det bästa tyskarna har för det:)

    Jag tror Instincten blir skitbra på några saker men inte på allt, vi får väll se vart den passar bäst/sämst.

  • cortex

    Medlem
    28 april, 2006 vid 19:49
    stebe wrote:
    Imponerande att du lätt täcker in 20ms med en 7 foil(stor projekterad yta). Själv har jag aldrig upplevt den medel vindhastigheten..

    Japp, visst är det.

    Körde i höstas med en “gammal” Psycho2 7 i 17 m/s medelvind på Gotland (finns gott om vittnen). Var tokriggad som f-n men det gick. Däremot så har Pulsen extremt mycket mer top-end än en P2 7’a.
    När kitesurfing magazine.de testade Pulse 5 nere i Tarifa mätte de upp 50 knop i byarna… och Armin körde brevid på en Pulse 7’a utan problem.
    Jag rekommenderar naturligtvis ingen att gå ut i 25 m/s… och personligen har jag en “jag-gillar-livet-gräns” på ca 17-18 m/s. Däremot är det ju bra att veta att man har lite marginal om det blåser upp eller kommer en ännu saftigare vindby.

    I princip kan du täcka samma vindspann med en Speed 10 och en Speed 5 med ett mycket litet glapp mellan sweetspotsen.

    Och nästintill samma range med en gammal P2 13 och en P2 7… så att täcka in rangen med två kite är inget nytt. Det som *är* nytt med Pulse/BOW-kites/SLE är att man kan täcka in rangen betydligt “bekvämare”.

    BTW, samtliga kites jag nämnt har körts med full-längd på linorna. Plocka väck 6 meter så får du ännu lite mer top-end.

    Och nej, ska man täcka hela in rangen un-hooked får man nog även i fortsättningen vackert slanta upp och köpa fler storlekar.

    /Kaj(Tech)

  • nic

    Medlem
    28 april, 2006 vid 23:18
    BboatB wrote:
    Hmm…en 9:a för mina 63 kg i 5 ms…känns inte det lite väl optimistiskt?

    Jovisst gör det, men detta är vad folk beställer utifrån just nu. Det vore väl oansvarigt att skriva fantasisiffror då antar jag. Ser fram emot demohelgen hursomhelst…

    Vad gäller övre gränsen
    Läste precis att de kört en 7a i 20 m/s i Leucate (där det alltid blåser en vansinnigt byig offshorevind), 25 i byarna, mätt med kalibrerad mätare å de trodde att det tom hade funkat att köra en 9a om man velat.

    Då är i alla fall uppsidan säkrad fast det tvivlade jag inte på efter att ha varit ute med Naish Torch 8 i 20m/s förra året i flera timmar*. (5-lina kopplat till trim gör underverk på uppsidan av vindregistret, precis som Instinctens trim fungerar.)

    nic

    *Jo, det var samtidigt som legenden Kenta var ute i de stora vågorna på sin Torch 8a på vågsurfbräda utan stroppar.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone Instinct – andra generationen bow/SLE?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.