Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing På båtmässan…

  • På båtmässan…

    Publicerad av stoorfaen på 2 mars, 2009 vid 17:29

    …i Storstockholm visades XO-sails upp. Såg riktigt snygga ut måste jag säga. Nån som testat grejerna och kan ge tummen åt något håll? Läste på http://www.xosails.com om “Strip Draft Locker” som jag tror är det som jag fick beskrivet för mig som någon sorts förstyvning som håller buken mer stabil i lite mera tut. Känns lite som något Simmer haft ett bra tag…eller är detta nått nytt?

    ludde-2 svarade 15 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • joschen

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 18:00

    Får mina segel i April då de anländer till Sverige. Återkommer med recension.. =)

  • hanko

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 18:05

    Håller med om att det ser fina ut och är ett fint tillskott i den konservativa märkesfloran!

  • dr-masse

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 19:52

    @Hänkö 533094 wrote:

    Håller med om att det ser fina ut och är ett fint tillskott i den konservativa märkesfloran!

    Kul med nytt, framförallt om det är bra!

    Men “konservativ märkesflora”, njääeeee… :tongue:

    OK, de “stora” är väl sig lika, men så många nya märken som dykt upp (eller relanserats) på senare år har väl inte skådats sedan tidigt åtti-tal?

    Challenger, Goya, Vandal, Point 7, Severne, Maui Sails, RRD och nu Exo sails, för att nämna några…

  • hanko

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 20:44

    @dr Masse 533103 wrote:

    Kul med nytt, framförallt om det är bra!

    Men “konservativ märkesflora”, njääeeee… :tongue:

    OK, de “stora” är väl sig lika, men så många nya märken som dykt upp (eller relanserats) på senare år har väl inte skådats sedan tidigt åtti-tal?

    Challenger, Goya, Vandal, Point 7, Severne, Maui Sails, RRD och nu Exo sails, för att nämna några…

    Du har såklart rätt Masse..! Må bästa segelloft vinna!!!

  • s19

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 22:08

    Hmm… Challenger är väl inte direkt nytt…
    Såg det på Funboard-VM redan -94. Minns inte vem som körde på det då… Men det var en kopia på NeilPrydes första VX-segel…

  • rasmus_w

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 22:09

    Maui Sails grundades väl -81 eller nåt sånt. 🙂

    Fast det är ändå nytt i en del avseenden.

  • s19

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 23:37

    Mauisails har väl slumrat en del…
    Det användes väl en del under Pryde när barry jobbade där…
    Funkade väl lite som utvecklingsloft…
    Vet att de gjort en del customsegel till Pryde. Minns att Jens Gullstrand, Peter Forslin och Per Anderson körde Custompryde med “NeilPryde/mauisails” logga… Men namnet användes väl inte från mitten av 90talet fram till The Team lämnade Gaastra..

  • surfen

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 04:39
    S19;533145 wrote:
    Hmm… Challenger är väl inte direkt nytt…
    Såg det på Funboard-VM redan -94. Minns inte vem som körde på det då… Men det var en kopia på NeilPrydes första VX-segel…

    Från deras hemsida

    “Challenger Sails was founded in 1978 and began to produce windsurfing sails in 1979 with the two partners Mario Mainero and Claudio Badiali”.

    http://www.challengersails.com/

    surfen

  • hanko

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 06:46

    @S19 533158 wrote:

    Mauisails har väl slumrat en del…
    Det användes väl en del under Pryde när barry jobbade där…
    Funkade väl lite som utvecklingsloft…
    Vet att de gjort en del customsegel till Pryde. Minns att Jens Gullstrand, Peter Forslin och Per Anderson körde Custompryde med “NeilPryde/mauisails” logga… Men namnet användes väl inte från mitten av 90talet fram till The Team lämnade Gaastra..

    Det var en intressant historielektion S-19. På tal om Jens Gullstrand, Jensa-paugen…vad gör han nu förtiden..?? Han var ju riktigt het på 90-talet som en sk. Young Gun? :confused2:

  • badjanne

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 08:13

    @Hänkö 533166 wrote:

    Det var en intressant historielektion S-19. På tal om Jens Gullstrand, Jensa-paugen…vad gör han nu förtiden..?? Han var ju riktigt het på 90-talet som en sk. Young Gun? :confused2:

    Så här såg han ut när vi körde Pers minnesrace 2008

  • dr-masse

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 08:22

    @Rasmus_W 533146 wrote:

    Maui Sails grundades väl -81 eller nåt sånt. 🙂

    Fast det är ändå nytt i en del avseenden.

    Därav (eller relanserats) i mitt inlägg ovan.

    Personligen skulle jag snudd på sätta Naish som “nytt”, men det är väl mest ett tecken på hur länge jag hållit på med det här… 😀

    Att Challenger funnits sedan -94 kände jag till, men för den bredare publiken och framförallt i Sverige är det hyggligt nytt, väl?

  • hanko

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 08:29

    @Badjanne 533169 wrote:

    Så här såg han ut när vi körde Pers minnesrace 2008

    Janne du levererar som vanligt! med andra ord är Jensa-paugen fortfarande ute på vattnet ibland!!

    Men nu ska vi inte “störa” denna tråden med det..!

  • adde

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 08:42

    @dr Masse 533171 wrote:

    Därav (eller relanserats) i mitt inlägg ovan.

    Personligen skulle jag snudd på sätta Naish som “nytt”, men det är väl mest ett tecken på hur länge jag hållit på med det här… 😀

    Att Challenger funnits sedan -94 kände jag till, men för den bredare publiken och framförallt i Sverige är det hyggligt nytt, väl?

    Naish har funnits sen 1979 och firar 30-års jubileum i år!

    Hur gammal är du egentligen Masse? 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 08:45

    @dr Masse 533171 wrote:

    Att Challenger funnits sedan -94 kände jag till, men för den bredare publiken och framförallt i Sverige är det hyggligt nytt, väl?

    Jag har en känsla av att segelmärken (och andra tillverkare) upplevs som “nya” när de får en svensk importör, i alla fall om inte märket är associerat med någon stjärna eller blir väldigt omskrivet i surfpress.

  • dr-masse

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 09:03

    Ja, det här är väl först och främst ett svenskt forum?

    Skulle någon exempelvis ta in Northwave, som funnits sedan 1982 i the Gorge, men är ett litet märke internationellt sett, till Sverige skulle jag kalla det för “nytt” på den här marknaden.

    Jämför med Sailloft, som också funnits länge Tyskland, men som är “nytt” här.

    Jag tror inte att det funnits så många segelmärken representerade i Sverige på minst 20 år, faktiskt.

    Men -nu släpper vi den här inte så lilla kvasiankdammsdiskussionen och kikar på XO-sails.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing På båtmässan…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.