Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing På jakt efter en bra sele

Taggad: , , , ,

  • På jakt efter en bra sele

    Publicerad av sebrock på 5 juli, 2011 vid 18:52

    Jag ska nu ta stegen från vågsurf till Kitesurf. Har köpt in begagnade prylar men saknar fortfarande sele. Vilken storlek på sele ska jag ha?

    Jag väger ca. 65 kg och är 171 cm kort. Hyffsat slank, även om man nu vid 30 börjar se spår av ett något för bekvämt leverne runt buken.

    skanepaul svarade 12 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mjersen

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 18:54

    åk till butik o testa sele så du får tag i en som sitter bra.. olika på alla kroppstyper.
    kolla http://www.ontopsports.com i malmö
    eller http://www.nocomply.se i GBG.

  • above_the_law

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 20:59

    Som Martin skriver så är det A & O att testa! Helst på vattnet i några timmar dessutom om möjligt…

    Jag är också rätt kort i rocken och uppskattar därför att det inte är för mycket plattor och annat junk ivägen vid och under kroken som är i vägen när man vill böja sig frammåt (grabba eller ta på sig brädan om TT o s v). Därför uppskattar jag Naish-selarnas geniala konstruktion där kroken liksom är integrerad i selen, vilket gör att det inte behövs någon platta för att hindra kroken att twista uppåt. Annars skulle jag nog personligen satsat på en ProLimit FX, Mystic Firestarter eller Lf Comp. Har inte testat Cab.

    Att tänka på annars är ju bra rörlighet framåt och åt sidorna samtidigt som den ger gott stöd åt ryggen. Dessutom bra om den inte ger minsta skav i kanterna om du ska köra i varma vatten utan dräkt, typ ProLimit FX eller Hadlow (eller efter många timmar med våtis…). Aldrig fel med ett fack för en line-cutter knife och en riktigt fet leash-tamp med gummikord över heller…

    En annan viktig sak är om du ffa ska köra vågor strapless med vanlig vågsurfbräda eller mest TT?
    Om du kommer att köra mycket tåsida på strapless vågis så är det bra om selen kan glida lite och rotera i sidled men UTAN att glida upp (typ Naish Moto)!
    Ska du bara kör wake/freestyle så brukar man vilja ha en som sitter som berget på plats och då kan det vara bra med gummibeläggning på insidan typ LF Comp.
    Att den är lätt är givetvis också ett plus, särskilt när man ska ut och resa!!!
    Men som sagt TESTA!
    Välkommen i gänget:-)

  • rrd_z

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 21:11

    Finns en jävla massa märken att välja på.. bästa rådet är nog att åka till din lokala surfshop o testa o köp..
    De kommer resultera i att de du köper kommer vara bra för dig.

    Själv kör jag Naish sele och den sitter f-ing awsome !

  • skanepaul

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 08:40

    Mystic är överlägsna allt annat junk.

    Rekommenderar Warrior III, hittills inte stött på ngn den inte passar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing På jakt efter en bra sele

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.