Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Packa utrustning på flyget

  • Packa utrustning på flyget

    Publicerad av anonym-anvandare på 7 januari, 2002 vid 09:52

    Nu behöver jag tips på hur jag bäst ska packa inför drömresan.
    Jag ska ha med följande: 1 bräda, 2 master, 1 (eller 2 bommar), 4 segel, diverse småprylar som sele, mastfötter, förlängare etc, samt vanlig packning med kläder etc.

    Hur packar jag grejorna för att undvika överviktskostnader och krosskador?
    Ska jag “jobba” för att hålla mig till två kollin eller är det bättre att hålla vikten per kolli nere?
    tacksam för alla tips
    /Peter

    anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • aerial-arnie

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 11:23

    du, om du har en travel boardbag får du din bräda, 3 segel, master och bommar i den lätt. Allt annat som mastfötter, förlängre, sele etc kan du stoppa i (hand)bagaget. Nu på lördag åker jag med 2 brädor, 5 segel, 2 master, 2 bomar etc till pozo. Det går mycket bra med 1 dubbel boardbag. Jag tar av fotstropparna (det sparar mycket plats) och har dem i handbagaget. Sen lägger jag 1 våtdräkt på botten och min shorty mellan brädorna. Alla segel kommer ovan på. Ovan på lägger jag mina master och bommar. Har du sånna bomar som du kan plokka isär, gör det, det sparar plats. I handbagat har jag då alla små grejer etc. Glömm inta att läga skruvmejsel, sax etc i vanliga bagaget pga stryll vid incheckningen. Allt o allt kommer jag lite över 30 kilo (6.5kgx2 för brädorna + 2kgx5 för segel + 2kgX2 för mast + 2kgx2 för bomen + 6kg för bagen och våtdräckter). Men dräckter och hängsele kan du också har i vanliga bagaget för att spara vikten (om din bag är bra!)

    lycka till!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 15:06

    Har du meddelat flygbolaget att du ska ta med en wsutrustning eller chansar du på att det funkar ändå?Ska själv flyga snart så det vore kul å veta!

  • adde

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 16:21

    vad ar det for segel som bara vager 2 kg???

    Mera tips:
    rulla ett litet segel i ett storre, da tar de minde plats och blir mindre omtaligt. Kop bubbelplats (bubbelfolie eller bulpak heter det pa facksprak) och rulla in bradorna i, det vager inget och ar stotsakert

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 17:46

    …prylar.
    Annars kan de bli skitgriniga!!!
    Olika flygbolag har olika regler som handlingbolaget på flygplatsen måste rätta sig efter.
    Vissa flygbolag tillåter mer eller mindre övervikt utan betalning, andra gör det inte…
    Det är alltså inte incheckartjejjerna som är dumma i huvet om du inte får ta med dig grejjer. De är det flygbolaget du åker med som har sådana regler…

    ALLTSÅ: anmäl ALLTID till bolaget innan. Annars blir de griniga…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 20:34

    Oki, jag lovar…

  • oscar

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 21:02

    Spara inte på bubbelplasten. Den kan tyckas dyr men det är dyrare att laga brädan. Har fått två brädor pajjade på flyget så jag vet. Använd även lite karong formad i en strut runt tail och nos. Kolla alltid grejerna INNAN du lämnar flygplatsen så att du kan reklamera.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 05:19

    Jag maste bara beratta om mitt personliga rekord:
    Tva brador, tva master, tre segel, tva bommar, forlangare, sele. Allt i en dubbelboardbag. Med lite vilja kan man packa snuskigt mycket i en normal boardbag. Pa hemvagen fick jag i nagra flaskor sprit, en vatdrakt och en till forlangare ocksa.
    Dessutom glomde jag luftskruven pa utvagen, men bradorna holl.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 07:39

    Jag drar till Gran Canaria imorgon, har packat i två dubbelboardbags.

    Första bordbagen:
    Underst: 4 st master
    Mitten: Vågbräda i singelboardbag med fotstroppar borttagna.
    Överst: 7 stycken segel (alla dubbelrullade)

    Andra boardbagen
    Freestylebrädan, surfbrädan, bommarna (isärplockade)
    plus allt annat småtjafs som måste med typ fotstroppar, våtdräkt, förlängare, fenor, grillkrydda, osthyvel, ett par shorts och en t-shirt

    /steffoo.net

  • adde

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 08:56

    En t-shirt? vad ska du med den till?

    /adde

  • steffo

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 10:45

    30 kg verkar vara i minsta laget. 40+ är nog mer troligt!

    /S

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 15:20

    måste ha en tisha om man ska ut på krogen =)

  • bwss-bg

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 15:42

    Peter,

    Det verkar som om de flesta rekommenderar att packa samtliga prylar i en stor boardbag. Själv tycker jag det verkar lite riskabelt med tanke på att inget (förutom den oumbärliga bubbelplasten + boardbagen) skyddar brädans rails. Eftersom ett sådant paket kommer väga 2 till 3 gånger mer än brädan i sig så ökar risken rätt kraftigt att railsen spricker när ovarsamma väskdängare på flygplatserna hantrar kollit.
    Mitt förslag är istället att satsa på en separat segel-/mastbag, med 2 master (med skyddsrör runt) och 4 segel kommer den att väga ~20kg, lägg i bommen om den får plats. Störst chans att få brädan att hålla är om du håller ner vikten på det kollit (samt skruvar ur luftskruven!), slå in den ordentligt med bubbelplast och ner med den i boardbagen. Antalet kollin bryr sig inte flygbolagen sig om, det som kostar är vikten.

    Good luck,
    Benny

  • adde

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 15:59

    tips: ak upp till las palmas och leta upp ett stalle som heter merkansina (eller dyligt) juste crowd… se men inte rora…

  • adde

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 16:08

    Forsok att hitta bubbelplast med stora bubblor (typ 1 cm tjock, 3 cm i diameter). Det vager inget och skyddar bradan bra. Sok pa natet efter ‘bubbelfolie’, ‘bulpack’ eller ‘bulpak’. i gbg kan det kopas pa broderna lundquist vid femvagskalet (vid peugoutcenter). passa pa att handala lite silvertejp (vavtejp) det ar aldrig fel…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 januari, 2002 vid 11:43

    Tack för alla tips!
    Jag ska provpacka och provväga så får jag se hur det slutar
    mvh
    Peter

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Packa utrustning på flyget

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.