Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing paket blocket

  • ufo

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 13:24

    De där prylarna är från slutet av 80-talet och han borde vara glad att slippa köra det till skroten.

  • crash151

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 13:31

    Skräp.
    Köp något nyare och mer nybörjar vänligt annars är det inte kul.

  • Knatte

    Gäst
    3 augusti, 2009 vid 13:38
    nybörjarsurfaren;563754 wrote:
    hej kan detta vara värt lite över 1000kr skall vara riktigt mastbox på den.
    Och snabbkoppling på bommen.

    http://www.blocket.se/ostergotland/Bic_Rock_n_Roll_22875816.htm?ca=10&w=3

    Har pratat med honom och åker ner efter jobbet:smirk:

    Jag personligen tycker inte att det är värt 1000 kr, då det handlar om typ 20 år gamla prylar.
    Men då du är ute efter riktigt billiga prylar, så kommer du här billigt undan och får allt i ett paket och slipper leta reservdelar.
    Så i ditt fall så, kan det säkert vara en bra deal. 🙂

    Liter data på brädan:
    ROCK’N ROLL l=3,05 m B=0,62 m vikt 13 kg volym 135 l material Thermo Tillverknigsår 86/90

  • bee

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 13:44

    Jag har exakt likadan rigg hemma men med en annan bräda (Bic Calypso på 175 liter). Tyckte att det funkade skapligt tills jag köpte en rrd från -01 med tillhörande rigg. Det är som natt och dag. Det gamla seglet är fladdrigt och riktigt svårt att kontrollera när det börjar blåsa lite.
    Spara till en modernare, det är värt det.

  • Knatte

    Gäst
    3 augusti, 2009 vid 13:51
    Bee;563776 wrote:
    Jag har exakt likadan rigg hemma men med en annan bräda (Bic Calypso på 175 liter). Tyckte att det funkade skapligt tills jag köpte en rrd från -01 med tillhörande rigg. Det är som natt och dag. Det gamla seglet är fladdrigt och riktigt svårt att kontrollera när det börjar blåsa lite.
    Spara till en modernare, det är värt det.

    Nybörjarsurfaren vill ha riktigt billiga grejer och då hamnar man nog på sådan grejer och denna prisnivån. Det har varit ett par trådar i hans jakt på prylar innan här och dessa grejerna är nog det bästa jag har sett hittills.

    Men jag håller med att det finns bättre prylar om man lägger till lite stålar.

    Själv har jag tipsat om en försöka fixa denna brädan billigt istället:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24022/cat/12

  • jps

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 13:58

    Jag har faktiskt en sådan där i stugan.

    Den är riktigt tung och fenan är inte alls bra (inte halkskyddet heller). Förutom det så går den faktiskt att tuffa runt på. Den planar som en buss ungefär. Sakta men säkert. Inget hastigt ryck mellan icke-plan och planing där inte.

    Om man är lite envis så funkar den nog som första bräda för att se om man gillar surfandet eller inte. Så fort man kommit fram till att man gör det och köpt lite nyare prylar så blir den liggande.

  • crash151

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 14:03

    Blir tråkigt för han när nybörjar stadiet med dra rigg, slå ej planings gipp är över och märker att det behövs nya grejer igen.
    Sitter då på en bräda som knappt går att sälja till någon med gott samvete.
    Men om du kan få paketet för 200 300 hundra kan det ju vara värt de, och köra den till tippen när du tröttnat.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 14:03

    Hela den där Bic-riggen från -89 (fast jag hade ett slalom 5.6) är troligen det sämsta skit jag nånsin seglat. Jag skaffade två North-riggar, också från -89 (året var 1990) och de var ljusår bättre än det där skräpet.

  • Knatte

    Gäst
    4 augusti, 2009 vid 07:44
    nybörjarsurfaren;563754 wrote:
    hej kan detta vara värt lite över 1000kr skall vara riktigt mastbox på den.
    Och snabbkoppling på bommen.

    http://www.blocket.se/ostergotland/Bic_Rock_n_Roll_22875816.htm?ca=10&w=3

    Har pratat med honom och åker ner efter jobbet:smirk:

    Hur gick det?? Blev det någon ny bräda eller inte:tongue: *nyfiken*

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    4 augusti, 2009 vid 10:22
    Knatte;563957 wrote:
    Hur gick det?? Blev det någon ny bräda eller inte:tongue: *nyfiken*

    Japp det blev ett köp!

    Så nu har jag morden mastbox
    slipper snörbom med trekants segel.
    Fick 2 delad mast
    Reservdelar finns lite här o där!

    Brädan + rigg var i minna ögon bra skick , inget avskaft på bomen.
    Snabkopplingen är inte den senaste , men funktionen finns där.

    Grepet på brädan värkar vara bra,
    fenan hade inga skador.

    Seglet får duga, kan låna komisens North sail 6.0 och prova skillnaden med om jag vill (det är av senare modell med lattor spända i plast hållare mot masten)

    Allt detta till min budget, får hoppas att den bär minna ynkliga 69kg 😉

    Ska prova så snart det blåser!
    Imorgon blir det träning på surfingklubben med deras skolbrädor:smile:

  • Knatte

    Gäst
    4 augusti, 2009 vid 10:25

    Bra att du är igång med bättre grejer då :laugh:

    Quote:
    Seglet får duga, kan låna komisens North sail 6.0 och prova skillnaden med om jag vill (det är av senare modell med lattor spända i plast hållare mot masten)

    Det låter som din polare har ett North Camberssegel då 😉

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    4 augusti, 2009 vid 19:04

    Nu har jag kollat och prov riggat (gör alltid det för att slippa alla funderingar vid surfing tillfället) samt sjusterat fram fotstropparna.
    Men har lite frågor ang riggningen, har läst faq men undrar lite ang nedhal

    Kan man spänna för mycket av handkraft (ha sönder något?)
    Sen har jag ett spänband rund masten vid “nedhalet” vad sjustera men med det?? enligt översta bilden

    Sen fick jag lite vek i seglet upptill “Akterliket?” Bild 2
    Hur spänner man lattorna enklast?
    tyckte jag inte fick till något bra sätt för att eftersjustera dem.

    Sen hur mycket ska man späna mot bommen? bild 3
    Kommer det alltid att se ut så? kommer seglet att glida runt masten när man byter vind riktning i seglet?

    Läste i faq att ett cambersegel är svårare för nybörjare, jag får väll prova med mitt först .
    Mitt segel var ett BIC FUN640

    Hur riggar man för mest lätt surfat?

  • billie

    Medlem
    4 augusti, 2009 vid 20:11

    Enligt bild 3 så skall du dra ned mera på nedhalet. I princip skall det vara så på det gamla seglet att lattan nedanför bommen skall gå förbi masten , alltså framför och lattan ovanför bommen skall gå till mitten av masten de övriga skall gå till mtten av masten eller bakom densamma.Det skall vara draget en del på uthal så seglet slår om lätt

  • bee

    Medlem
    4 augusti, 2009 vid 20:21
    nybörjarsurfaren;564147 wrote:
    Nu har jag kollat och prov riggat (gör alltid det för att slippa alla funderingar vid surfing tillfället) samt sjusterat fram fotstropparna.
    Men har lite frågor ang riggningen, har läst faq men undrar lite ang nedhal

    Kan man spänna för mycket av handkraft (ha sönder något?)
    Sen har jag ett spänband rund masten vid “nedhalet” vad sjustera men med det?? enligt översta bilden

    Sen fick jag lite vek i seglet upptill “Akterliket?” Bild 2
    Hur spänner man lattorna enklast?
    tyckte jag inte fick till något bra sätt för att eftersjustera dem.

    Sen hur mycket ska man späna mot bommen? bild 3
    Kommer det alltid att se ut så? kommer seglet att glida runt masten när man byter vind riktning i seglet?

    Läste i faq att ett cambersegel är svårare för nybörjare, jag får väll prova med mitt först .
    Mitt segel var ett BIC FUN640

    Hur riggar man för mest lätt surfat?

    Kan man ha sönder något? Svar: Japp! Jag surfade som sagt fram till nyligen på ett exakt likadant och när jag skulle dra fullt nedhal så gick kroken av på nedhalsblocket (plastkroken som krokar i öljetten på seglet). Jag lyckades dock laga den med hjälp av ett schackel (tror jag det heter i alla fall.)

    Det finns en liten riggningsguide i nederkant på seglet också där det står mast och bom etc.

    Jag är ju också nybörjare så jag kan inte så många knep än och lyckades aldrig få till det där med lattorna något vidare heller. Däremot lärde jag mig den hårda vägen att seglet blir lättare att hantera med mer uthal.

    /Björn

  • Knatte

    Gäst
    4 augusti, 2009 vid 21:05

    Tror du skall ha mera uthal och mera nedhal. Har du riggat efter datan på seglet, så att du har rätt längd på både uthal och nedhal??

    Du justerar lattorna genom att dra i spännbandet i bakkanten av lattan. Drar du i bandet, så spänner du lattan mera.

    Spännbandet längst ner, reglerar hur mycket tvist du vill ha i akterliket. Löst spännband => mera tvist och kanske lite lättare att segla om det blåser mycket..

    Lättsurfat?? Det beror på vad du är ute efter:laugh: Blåser det lite så vill man ha skapligt mycket buk för att plana tidigt.
    Men mycket buk ger dig problem så fort det börjar blåsa. Då vill man ha mera nedhal och uthal, för att plana ut buken:laugh:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing paket blocket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.