Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Pensionera sej i Mui Ne

  • alesand

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 07:13

    Alltså, detta låter ju sinnsjykt nice då!
    Men, jag hade uppfattningen att ‘Nam ska vara billigt billigt, men så är icke fallet? Eller, handlar det främst om surfuthyrning osv – Priser på boende verkar vettiga, resturanger, mat … mark/bostadspriser ..?

    Saigon Cafe blir att kolla upp – Kan ju int mer än avslöja att man har varit sugen på Asia, men icke då ngt superturistit Thai resort… Hade hoppats att Vietnam inte drabbats lika hårt av turister än ..?

    Keep me posted!

  • Kjello

    Gäst
    28 mars, 2009 vid 06:45

    Allt ar billigt billigt, utom att kopa / hyra surfutrustning (men allt surfkop ar inte dyrare an Sverige, kan va en del billigare med).

    En sak med Saigon Cafe, ar att man har bara en stor strand pa morgonen, sen blir det hogvatten och palmerna stracker sej ut over vattnet.
    (inte vidare bra att kitesurfa darifran, man behover en hoj for det ar drygt 3km till kitestranden.)

    Jibes tar 65 usd/dag for hyra winsurf, sa nasta dag jag ar nykter ska jag surfa.
    jag vet inte varfor allt sparar ur nar jag aker utomlands (min plan nu ar att borja kitesurfa nar jag kommer hem).
    Kite ar egentligen helt bortraknat nu, 3km till stranden och hatar trafiken = hyr ingen bike.

    Festar istallet till 3 pa morgonen, i “Guitar Beach Club”, dar jag jobbar gratis mot gratis ol, jag ar Svensk sa det ar manga Svenskar jag kastar in pa krogen, (har blivit varsta Svenskhaket) dom har bra musik.

  • ollep

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 18:47

    Härlig läsning. Jag har planer på att resa till Mui Ne till hösten, vet du hur regn/vind-perioden ser ut i oktober-januari? Lät lite illa med betong på playan, hur ligger det egentligen till, bilder!? Hade varit riktigt nice med en liten lista på priser (enklare variant):

    -Boende/skalle/natt (finns det många alternativ när det gäller olika typer av boende)
    -Käk/”resturang”/enkel middag/köpa egen mat?
    -Öl såklart:)

    Hur ser Mui Ne ut för övrigt, transport (är det smidigt att ta sig mellan orterna?) mellan stranden och “staden” (är det som ett litet samhälle?). Mycket maneter och annan skit i vattnet? Hur är människorna, mycket turister i området? Gief info helt enkelt:) Är det värt att åka till Mui Ne 2-4 månader?

    Tack på förhand

    Njut i värmen för faen, vi var ett gäng ute och kitade i gbg-området idag. Kallt som stryk efter ett tag kan jag lova.

    Du borde förresten fixa en blogg, intressant att följa din resa:smile:

  • Kjello

    Gäst
    31 mars, 2009 vid 06:37

    Egentligen ar det smidigt att aka med motobike (lite risky nar det blaser mycket bara, med stor bag pa ryggen), och det kostar bara 2,50kr/km.
    Manniskorna ar for coola, men har man en gang gett tioggarbarn nagot, sa har man dom efter en alltid.

    Horde att lagsesongen har borjat nu och ar 4 manader lang, men har inte sett nagot regn, och valdigt bra vind, utom vissa dagar, nar bara Fs Speed2 SA ar ute.

    En ol kostar 4-5kr aven i baren. dyraste olen 20kr i Hollywood night club (festade runt dar i natt med alla Guitar beach club kompisar, tungt)

    Mat jag ar Vegan och tar bussen for 5kr till Phan Chet supermarket for raris och bonor mm, kokar pa rummet i riskokaren. (ater aldrig ute)

    Betongkladda beachen ar bara c:a 3 km pa mitten, och bara ena 3-djedelen ar surfbar.

    Lite skrap i vattnet men inte for mycket, och jattemaneter har jag sett bara 2ggr som flutit upp pa stranden.
    Har badar mycket folk pa natterna, ingen ar radd for rovfiskar.

    Jag har fatt ett erbjudande att kopa 200 kvm mark precis vid guitar bar pa andra sidan vagen 200m upp i oknen (djungeln) valdigt bra tomt kostar 600kr / kvm, och han ordnar sa jag far en 6-rummare med allt inraknat totalt 250000 kr.

    Kopte en iphone 7000 kr, som va simlåst, sa jag bytte till en nokia e66, och fick for mycket pengar tillbaks. kan snart komma med bilder.

    Inga moskitos har, bara ibland nagon enstaka. inga giftormar, inga giftiga spindlar, eller insekter alls.

    Och jag hade fel forst nar jag skrev ‘har finns ingen kriminalitet inga droger, vet nu att alla motobike saljer gras, och straffet for en joint ar absolut 2 ar fangelse. (men horde att det gar alltid att kopa sej ut) om man inte har mer då är det ögonbindel och en kula igenom skallen.

  • Kjello

    Gäst
    8 april, 2009 vid 07:17

    Tog med utrustningen till stranden idag (3km promenad) ville börja kitesurfa, men när jag lagt ut allt på stranden och rett ut linorna på min Fs Psycho3 10, så upptäckte jag en 5.te lina som gick igenom bommen, det såg lite fel ut, den va kopplad lite snett i kiten (fattade inte) ingen kunde hjälpa mej, så jag packade ner den igen.

    Jag har aldrig sett någon surfa med den kiten, köpte begagnat (ingen bruksanvisning) vet inte hur/var koppla leach, vet inte vad extra linan gör.
    Min kite är problemet nu, ingen kiteskola här kan hjälpa mej, ingen vet något om flysurfer.

    Tog reda pa vad vindsurf kostar att hyra i Jibes,7500kr/månad.

    Betalade 7000kr for en månad vindsurf (med försäkring), fick lite rabatt, har jättemånga utrustningar att välja, på stranden.
    Och är det för lite vind för 7,5 kvm nagon dag så får jag tillbaks pengar (eller dagen)

    ett par dagar senare;
    Ångrade mej, fick tillbaks mer an 80% av pengarna från Jibes (behövde bara betala hyra for en dag).
    For varmt här for vindsurf, alldeles matt i hettan, (och med vindsurf blir jag ännu hetare), ingen svalka finns i vattnet.

    Har pratat med mr Lee, jag kommer tillbaks, 3-dje gången gillt.

    Mer om priser; man bör dricka mycket,
    man blir lyxigt serverad Vietnam iste (gott, som yerbate) “gratis”, utanför coola internetcafe’t, så mycket man vill.

  • livinstone

    Medlem
    11 april, 2009 vid 17:50

    Nice liv du verkar ha!

    Det finns en svensk som ät involverad i nybyggnation av flera hus ovanför MuiNe Beach och som ofta bor på SunnyBeach Resort (bredvid Wax bar). Åk mot Red Dunes så finner du riktigt fin mark man kan bygga på. Strandläge är bara att glömma i MuiNe. De ska bygga en flygplats mot White Dunes vilket gör det än mer attraktivare område i framtiden så pengarna kommer säkerligen att växa. Var dock försiktig med att kolla motpart vid markköp eftersom man inte kan äga, bara arrendera av staten.

    Ta’t lugnt med spriten o kita mera :-). Hur är det med brudar för singlar -är det Phan Thiet som gäller? 🙂

    Jag la in lite bilder från MuiNe förra året, kolla följande länk:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=33586&page=6

  • Kjello

    Gäst
    12 april, 2009 vid 06:51

    Tanken dyker upp, att jag aldrig kommer klara omstallningen att leva har.
    Varmen har gjort mej sa slo, klarar inte langre av 2 armhavningar,
    kondition/styrketraning ar hopplost, bara yoga funkar, har blivit mjuk som en katt.
    Har valdiga problem att hitta vettig mat (vegan)
    For en manad sedan forsvann rariset i Phan Chet supermarket, sedan dess kokar jag bara sesamfron med 4 olika bonor, och ater frukt som gar att skala, rena gronsaker svart att hitta, och det blir for tungt att bara med fran supermarket, i gronsaker sitter mesta naringen i skalet.
    Ingen kyl pa rummet, men skulle kunna kopa (hon som ager rummet vill det, forstas).
    Koper manga 120ml flaskor kosttillskott med en ginsengrot i for 11kr/st “tungt” men det verkar inte hjalpa.
    Orkar inte aka till Phan Chet sa ofta, trangt i bussen, och hallplatsen 2km hemifran, taxi fran Phan Chet kostar c;a 70kr.
    Klarar inte stanken av fisk/kott mm (och flugorna) pa marknadsplatser.
    Fick hjalp att hitta rott och svart raris en gang pa marknaden i Phan Chet, men det fick jag slanga bort (for mycket rattskit i det).
    Jag har magrat betydligt mer an 10kg hittills, nu har jag snart kroppsbyggnad som en mager Vietnames, och skinnfarg som en Kambodjan sager dom.

    Det blir nog inget markkop, det kanns for riskabelt, battre att hyra nagot billigt (latt att hitta), da ar man fri att flytta omkring som man vill.

    Tjejer finns hur mycket som helst har i MuiNe, jattesnygga men jag har inte vagat ta risken med alla sjukdomar det kan ge.
    Alla vill gifta sej med mej och skaffa barn, en rik 44-aring “snygg” vill absolut ha mej, hon ager mycket mark i MuiNe.

    Horor proffs jattesnygga, sa ogonen trillar ur, finns har i Hollywood night club, kostar 250kr/natten, men farligt farligt.

    Kompisarna grannar aker till Phan Chet for full massage, valdigt billigt.

    En annan problemsak ar spraket, svart att forsta deras engelska, en engelsklarare som bor granne, forsokte lara mej Vietnamesiska, det va jattesvart att forsta vad han sa (blev mest att jag fick lara honom engelska) nastan alla som kan engelska uttalar orden sa det inte gar att fatta..

  • pjoter

    Medlem
    13 april, 2009 vid 09:45

    trodde vietnamn skulle vara enkelt att vara vegan i. funderar på att åka dit men sjysst veganmat gör klart livet lättare. Du får säga till nån att skicka ner stora paket med sojafärs så klarar du dig. 🙂

    Angående din flysurfer psycho3 så ska 5:e linan sitta lite till sidan om mitten, det är standard så. den har fyra flyglinor + 5:e säkerhetslina (två grå framlinor och två färgade baklinor som sitter på bommen för styrning och skotning och en 5e lina).

    Leashen fäster du i 5:e linan nere vid chickenloop och med den kopplad så viker kiten sig ungefär på mitten när du drar safetyn.

    gå in på http://www.flysurfer.com och kolla på mer om kiten, instruktionsboken finns att ladda ner och du kan se på filmsnuttar med bla safetyfunktioner.

  • Kjello

    Gäst
    13 april, 2009 vid 12:06

    Jättetack Pjoter, det va sä jag “trodde” det fungerade
    (men det duger inte att tro i kitesurf vill man “veta”, vill inte chansa).
    Handtagen på styrlinorna har jag sett att tyskarna med Fs SA 19, drar i för att snyggt backa ner kiten till marken (men där va det bollar istället)
    Nu kommer vinden att va dålig en vecka, men jag ska inte missa någon mer kitedag.

    Idag hade supermarket råris, jag blev så glad så jag köpte ett litet kylskåp för 1000kr, verkligen cool att ha nu, när det är stekhett dygnet runt.
    Skaffa veganmat går säkert lättare när man lärt sej alla alternativen här,
    (idag hittade jag små svarta frön, aldrig sett förr (förstår inte texten på påsarna, Vietnamesiska), mindre än svarta sesamfrön (som man alltid köper här, jättedyra i Sverige men billigt här)

  • Kjello

    Gäst
    15 april, 2009 vid 03:53

    Det har ar en av dom lyckligaste dagarna i mitt liv.
    Nu har jag 2 supersjyssta erbjudanden, om att hyra bostad har i MuiNe.
    Vill inte avsloja allt, men detta ar vad jag har att se fram emot, nar jag flyttar hit i host.

    Den forsta mest intressanta ar 15m hogt uppe och 25m fran stranden med ett stort panoramafonster ut mot havet, overallt rent som lyxigaste svenska stallet, kostar 1500kr/man.

    Det andra med lite mer vietnamesisk sunkighet, ligger 10m upp men bara 15 m fran havet, (inget emellan som stor havsutsikten pa bada platserna) kostar 1000kr/man.

    For andra som ar intresserade, sa ar det en stor tomt mitt emot Guitar bar, pa andra sidan vagen, som vill salja mark 1000kr/kvm mu.
    Bara info jag har snappat upp, om nagon vill jamfora priser innan en investering.

  • adde

    Medlem
    15 april, 2009 vid 11:49
    Kjello;540101 wrote:
    Tanken dyker upp, att jag aldrig kommer klara omstallningen att leva har.
    Varmen har gjort mej sa slo, klarar inte langre av 2 armhavningar,
    kondition/styrketraning ar hopplost
    , bara yoga funkar, har blivit mjuk som en katt.
    Har valdiga problem att hitta vettig mat (vegan)
    For en manad sedan forsvann rariset i Phan Chet supermarket, sedan dess kokar jag bara sesamfron med 4 olika bonor, och ater frukt som gar att skala, rena gronsaker svart att hitta, och det blir for tungt att bara med fran supermarket, i gronsaker sitter mesta naringen i skalet.
    Ingen kyl pa rummet, men skulle kunna kopa (hon som ager rummet vill det, forstas).
    Koper manga 120ml flaskor kosttillskott med en ginsengrot i for 11kr/st “tungt” men det verkar inte hjalpa.
    Orkar inte aka till Phan Chet sa ofta, trangt i bussen, och hallplatsen 2km hemifran, taxi fran Phan Chet kostar c;a 70kr.
    Klarar inte stanken av fisk/kott mm (och flugorna) pa marknadsplatser.
    Fick hjalp att hitta rott och svart raris en gang pa marknaden i Phan Chet, men det fick jag slanga bort (for mycket rattskit i det).
    Jag har magrat betydligt mer an 10kg hittills, nu har jag snart kroppsbyggnad som en mager Vietnames, och skinnfarg som en Kambodjan sager dom.

    Ser du nått samband?

  • Kjello

    Gäst
    16 april, 2009 vid 07:08
    adde;540648 wrote:
    Ser du nått samband?

    Klart jag gör och betydligt mer än det, det där va ingen fråga, det va ett hugg i ryggen.
    Fortsätt med det så försvinner tråden, bara kommentarerna finns kvar !

    Jag är för snäll, (som en vietnames) råkade bara hitta detta partyboende första dagen, visste inget när jag kom hit, “tänker” foga in sej med locals så årdnar dom till det åt mej , jag ställer upp på det mesta, för jag vill ha goda kontakter med vietnameser, och det har verkligen gett utdelning.
    Nu har jag hjälp med tolk alltid och engelsklärare mm lär mej språket, och jag räknas som en av dom nu, vietnames, betalar inte turistpriser, sjuss med motobike gratis mm.
    Man får offra sej lite för att få något (t,ex, offrade jag tilfälligt sporten, men får tilbaks hundrafalt, och jag kom hit för att hitta sjysst boende, tittade på mitt kommande boende idag, det är för otroligt bra, bättre än jag väntat mej.

  • mag

    Medlem
    17 april, 2009 vid 21:43

    Du har glömt Maslow! 🙂
    Mat först, sen kommer det andra.

    Kul att det ser ut att lösa sig med boendet!
    Vi håller tummarna för dig Kjello!
    /Magnus

  • Kjello

    Gäst
    19 april, 2009 vid 08:26

    problemet är, jag äter bara min veganmat hemma, acsepterar aldrig att någon annan meckar med min mat, inte ens morsan fick laga mat till mej, när jag va liten och lärt mej, för resten av min familj åt vanlig snuskmat (tyckte jag) och köksredskapen va inte alltid riktigt diskade.

    Sällan jag kan gå hem först, när någon vill jag ska hänga med på krogen.

    Hade fel om giftormar, igår röjde grannen bort alla buskar f6r det va för mybket farliga ormar som kryper bland grenarna.
    Förtstår inte språket men fattade att dom är små och svåra att upptäcka.

    Och allt har inte ordnat sej för mej.
    I denna hetta, även vinden är het, och det kommer åskregn nästan varge dag, önskar att jag bodde på min egen båt, så jag kan flytta upp till Hanoi-trakterna, som det passar, lite svalare där, och med båt och flysurfer kan man alltid waterlauncha (när man väl lärt sej)
    Ska undersöka båtköp till i höst.

  • Kjello

    Gäst
    22 april, 2009 vid 02:03

    Upplevde ett sjukt väderfenomen igårnatt..
    Jag kunde inte sova för det luktade för mycket sopförbränning, så kl, 4 gick jag ner till stranden, men där luktade det ännu värre, som värsta soptippen.
    Fattade varför, det va disigt och vindstilla, och luftfuktigheten fick alla gamla sopbrasor att stinka “tungt”.

    Men jag har överkänsligt luktsinne, för jag använder aldrig starka kryddor, anis fänkol kummin pepparmynta är min starkaste krydda hemma, men det finns inte här (pepparmynta finns men tveksam om besprutad och hygienen), endast soja har jag i riset.

    Är man som jag, välj ett läge högt upp på höjden med frisk luft, eller en bit ifrån stranden på havet i en båt.
    Annars riskerar man uppleva en huvudvärksnatt,
    men det va lika vindstilla inatt, men ingen lukt, det kanske va en engångshändelse.

    Vinden har hittills varit väldigt bra i princip varge dag,
    Och åskvädren som drar förbi, kommer mot sena kvällen, och dom missar oftast Mui Ne, här har det ösregnat bara 2-3ggr och c;a 1 timme bara.

    Båtköparstället är i Nha Trang. Med flest båtf6rsäkjare.

    Men krångligt, det är väldigt mycket papper som ska ordnas innan köp, en turist får inte köpa/äga en båt att bo på och åka omkring hur som helst, man måste starta ett turistföretag t,ex, sightseeing/fiske, och visa en exakt färdplan.
    Om man kommer hit med en båt från utlandet utan alla papper klara så beslagtas båten.

    Ett annat krångel-exempel;
    En utlänning kom hit med en fyrhjulig motorcykel (finns inte här) han tvingades först betala en massa pengar for att regga om den, men sen måste han ändå skicka hem den (ej godkänd)

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Pensionera sej i Mui Ne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.