Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › pepp
-
pepp
Publicerad av Oregistrerad på 4 april, 2006 vid 21:46Snart är våren här och dags att börja surfa igen, eller försöka lära sig. Jag själv som är nybörjare sen några år tillbaka känner mig rätt dålig efter att ha surfat på en 70tals pråm något och sedan (i fjol) köpt en helt ny rigg och hittat en undanställd fräch 90tals bärda (ultra fanatic shark, om det säger nått).. Riggen går ju på en del pengar, och de flesta vet hur mycket det är att lägga ut i början om man börjar från scratch?
Hur som helst, har ej lyckats bemästrat brädan än och det känns rätt pisst att ha lagt ut och inte fått något riktigt tillbaka, än…. Tänkte höra ifall någon har lust o berätta om just sin tid som nybörjare? mest som lite ljus i mörkret för mig :/
Josef
rasmus_w svarade 19 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Jag gick en av Linsurfs nybörjarkurser när jag var 15. Tips ett. Gå en kurs. Det är ofta skillnaden mellan att surfa efter bara några timmar och att bada i veckovis, speciellt om prylarna inte riktigt är av senaste modell. Sharken får du iofs kanske bada en del med även om du går en kurs även om den är hyfsat lättseglad för sin tid. På kursen sades glatt att ”på onsdagar har vi träning kom gärna dit om ni vill prova lite mer”.
Sagt och gjort, nästkommande onsdag dök jag upp. Det blåste skjortan och han som höll i träningen hade inte en susning om att nybörjarna tipsades om att komma dit. Well, det gick ju bra att låna ett kit i allafall, och köra i ”simulator” (ett rep ner till botten knöts fast i centerbordskassetten och hindrade mig från att driva iväg men garanterade att varje repa slutade med kastfall. Skoj men slitsamt.
Skaffade egen bräda och gjorde misstaget(?) att säga ”jag är liten och klen och tror ett 6.0 blir för tungt för mig” i butiken och fick en 4.6:a istället. Brädan var en Bic Jazz. 375 cm lång eller så, kanske 60-70 cm bred.
4.6 var misstag eftersom jag snart insåg att även en liten fjunig fjårtis som jag behövde rätt mycket vind för att det skulle bli kul. Som tur var, blev det en blåsig sommar på Öland, jag upplevde planing nästan direkt och seglade nog precis varenda dag den sommaren, och när sommaren var slut, var brädan urvuxen. Nästa otympliga plastklump att hamna under mina fötter var en Bic Calypso, 320 lång, antagligen bred som Jazzen ungefär. Den var kul i ett halvår, nästa vår beställde jag en Bic Electric Rock.
Min första slalombräda. 265 lång, 58 bred, 102 liters volym. Nu var jag surfare på riktigt.
Slutsats två: Man kommer rätt långt på en nybörjarkurs. Köp inte en alltför nybörjarinriktad bräda efteråt, be instruktörerna på kursen rekommendera nåt.
-
alla har vi varit nybörjare..
Min första bräda var en Ltd edition slalom racer på 105L och 274cm 6kg anno 1996 och till det hade jag ett naish racesegel 5.7kvm. Ett fullblodskit med andra ord och jag kunde knappt stå på en pråm.. Det blev mycket badande första säsongen, andra säsongen lika så men då hände det som fick mig fast för livet jag planade för första gången. Inte kontrollerat, inte i stropparna och inte i selen men shit vad man tyckte att det accelererade.. En helt ny värld presenterade sig.. sen kom nästa sak hur i he-vete skulle man tygla prylarna i dessa horribla farter, men en dag satt man ikrokad i selen ofan.. jag kan segla längre än 15min utan att dö.. sen kom stropparna vilket innebar att jag kunde segla i planing med kontroll.. Man kom inte in till stranden igen som ett nervvrak och med svåra kramper i hela kroppen utan med ett fetstort leende på läpparna.. visst med kontroll så menar jag att i början ingår de obligatoriska kastfallen. Helst de där du slungas iväg ett 10tal meter framför brädan.. ASBALL!! Det var länge sen jag provade det.. kanske ett framåtförsök utan stroppar gör susen?
-
Jag tror att den ända rätta vägen till att snabba på lärandet är att ha stora brädor. Ok att man kanske vill byta ner till mindre sen och då kan man ju sälja den för det finns ju alltid en massa nybörjare som vill ha tag på brädor till sommaren. 150+ liter är nog lagom för de flesta. Men dom moderna nybörjar brädorna som är typ 180 liter känns ändå kul att surfa och plana på.
Jag började i höstas med en kurs på haga park. Sen köpte jag oxå dvd:n basic windsurfing från Surfers Paradise vilken jag kollade på om och om igen. Jag hyrde bärdor på Haga park i början en hel del och tycket att det var svårt med 150 liters bräda i början så jag körde med en Easy Rider på 180 och det funkade hur bra som helst för det går ju nästan inte o ramla av 🙂 .. efter ca 10 gånger så började jag kunna använda 150liters bräda. Jag köpte strax därefter en 148liters Bic Techno 2 2003:a för 4500:- som jag är kanon nöjd med men tänker nog köpa en mindre till sommaren, men kommer att ha kvar bic:en för tjejen och när jag vill surfa lättvind.
Sammanfattning: Man lär sig fort om man börjar med breda stabila brädor och sedan suksesivt tar sig ner i storlekar. Nackdelen är att man får byta en del brädor men när jag började så var det välidigt många som försökte få tag på begagnade nybörjar brädor så det är nog inga problem att bli av med dom.
Lycka Till… !!
-
Själv fick jag tummen ur i somras och blev återfallssurfare efter x år med andra tidsfördriv (tex jobb…).
Jag köpte ett billigt paket (gammal Bic 135 l) att ta med till sommarstugan mest på skoj. Där blåste det hur mycket som helst hela tiden! Vågade inte prova först pga all vind… Nu skulle man ju döda för samma förhållanden 🙂
Hursomhelst en hel del badande blev det men även första planingen. Helt fast efter det.Lämnade grejorna i stugan. Väl hemma blev det att jag fatt på nya (gamla) grejor. Köpte en 97l med master och segellinje. Kunde inte surfa på den. Surprise? Not. Köpte två st brädor till 105 o 111 l. Med dessa surfade jag sedan hela hösten utan problem. (väger bara ca 65 kg)
Min tanke hittills har varit att skippa rena nybörjarbrädor och testa med lite mindre grejor direkt. Inte så smart kanske men är man bara envis nog så 😉 Dessutom har jag tänkt mig att avverka lite gammalt junk under värsta läroperioden så att man inte behöver vara så försiktig med grejorna/slipper laga brädan hela tiden.
När jag kan tillräckligt bra får det bli tex en Starboard Carve/JP Ride el dyl. med en ny mast + segellinje som belöning 🙂
-
Oregistrerad, josef
Gäst5 april, 2006 vid 16:41Tack för tipsen! 🙂 det känns mycket bättre nu, längtar riktigt efter några, va ska man säga, nybörjardopp…så fort luften blir lite varmare så 😛
Finns det någon klubb i stockholmsområdet som har tid att vägleda en i vattnet nu i vår och sommar? Själv är jag 18 bast och bor i nynäshamn, så det är ju inte särskillt långt till toröstenstrand och kärringviken härifrån… Stenstranden är nog inget för mig just nu men kanske kärringviken…? har inte kommit ifrån stadiet utan båt dftersom det är rätt krångligt o komma ut från NSS(där mina grejer ligger) till vinden… men ska försöka lösa det på något sätt…
Josef
-
Käringviken kan funka men jag har ingan aning om vart man hamnar om man driver iväg åt lä. Dessutom, de gånger jag har seglat där har det varit ganska feta dyningar, kul för mig, jag gillar känslan av att segla på riktiga havssjöar men jag vet inte hur nybörjarvänligt det är.
Men det finns en bunt klubbar och det finns en del annat med.
Logga in för att svara.