Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing person vikt vs liter

• person vikt vs liter

Publicerad av jeremy på 24 juni, 2005 vid 07:30

finns det nån generelt sätt att räkna ut vad en ska ha för
    liter mått på brädan utifrån sin vikt? tex 100 panner.

ola-h svarade 20 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    24 juni, 2005 vid 07:45

Hej!
    hur många liter du ska ha beror på lite olika saker, typ av bräda, var du kör, vågor, platt, vilket vindregister, segelstl. Hur duktig du är..ställ det mot din vikt. Eftersom du frågar misstänker jag att du vill ha en bräda som inte sjunker om du står på den, finns lite olika åsikter om detta 20L + din egen vikt i liter blir runt 120L, då får du (med din vikt) en bräda som du precis på gränsen kan stå på skulle jag säga. eller du står inte stadigt på den iallfall om du är nybörjare..(lyssna inte på flugviktarna här) 140+ börjar det bli stabilt för en någorlunda balanserad nybörjare..lycka till med brädvalet!

Mvh

• anonym-anvandare

Medlem
    24 juni, 2005 vid 08:14

väger själv runt 88 – 95, lite beroende på vilken sport det fokuseras på. Volymen är ju vad jag har förstått inte korrekt angiven på brädorna, men generellt kan man väl säga om du riktar in dig på svenska vågor att vikten ska vara samma som brädans volym.

Jag försöker hålla mig till en bräda och volymen på den ska vara runt 83 – 87 liter.

Generallt tycker jag att man inte ska ta i för mycket när det gäller volym…

• kate

Medlem
    25 juni, 2005 vid 21:21

En mycket svår fråga där du antagligen kommer att få många olika svar. När man börjar tycker jag inte man skall vara skraj att ta i rejält med volymen och bredden på brädan. 150l ex. När man har hyfsat koll på surfandet är volymen en smaksak. Ex freestylebrädor ligger kring 100-115l. Detta innebär att man inte har så stora val. Jag som väger 50 kg kommer att behöva köra samma som en större ex 70 kg människa.
    Om du vill köra ofta väljer du en ännu större bräda med extra volym ex 130l till svaga vindar. Till rejäla vindar på 15m/s och över kan en mindre bräda vara ett bra val. Ex en vågis eller mindre freeridebräda. En bred bräda underlättar vid gippar och andra manövrar. Bredden gör även att brädan planar lättare och känns lite större/stabilare. Det bästa är att känna sig fram. Kolla om du kan låna dina kompisars prylar vid surfet. Testa dig fram. De flesta brukar tycka att det är OK att byta en liten stund!
    Lycka till!

• rasmus_w

Medlem
    25 juni, 2005 vid 21:41

För vågisar hörde jag nyligen följande tumregel:
    Allroundvågis: Samma antal liter som kroppsvikten i kilo.
    Lättvindsvågis: Lägg till tio liter.
    Hårdvindsvågis: Dra ifrån tio.

En på 65, en på 75 och en på 85 skulle alltså passa mig om jag var gjord av pengar, annars en på 75.

Sen finns det massa andra parametrar som påverkar den biten. Volymen har ju mest betydelse när det är total stiltje. Jag har en vågis på 70 liter, är det vindstilla sjunker den för mig, men har jag bara lite grann drag i seglet så blir jag på sin höjd lite blöt om fotlederna.

• jonasp

Medlem
    26 juni, 2005 vid 03:03

fanns en artikel i boards förut där de påpekade breddens betydelse för en vågbräda. kan lägga upp det de måtten de kom fram till om nån e intresserad men ideen med artikeln var att bredden är mycket viktigare att kolla på än volymen.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juni, 2005 vid 07:47

Jag väger 100 pannor, har en på 127, började i höstas, enda ”standardmanövern” jag inte kan är att gippa (så du kan orientera dig lite, jag är mao inte så bra…)
    Jag tycker brädan fungerar bra, även om jag tycker att den är för stor jämt när jag kör, när jag skall slå så är den för liten… mao: När man väl är uppe spelar volymen ingen roll, då planar man ju. När du däremot skall börja slå så gör den extra volymen underverk (tänk på att du står på ena sidan masten, masten är ungefär i centrum på volymen. då har man helt plötsligt bara 65 liter att stå på…)

• kate

Medlem
    27 juni, 2005 vid 09:20

Alla brädor har inte jämn fördelning utav volymen/lyftkraften. Starter boards har det. Bredd på brädan, fördelning utav lyftkraft och till sist litrarna. Allt detta behöver man tänka på när man köper bräda. Vid slag är det oherhört mycket lättare om man kan ställa sig framför mastfoten utan att nosen sjunker (ex AHD inspiro sjunker nosen trots 152l av en i mannastorlek). Vid gippar underlättar en bred bräda då man har större marginal för felplacering av fot!

• ola-h

Medlem
    27 juni, 2005 vid 09:39

Boards artikel är bra, men det är inte helt 100 utan innehåller en del tveksamma slutsatser. Dessutom behandlar den enbart klassiska vågbrädor, en i dubbel bemärkelse smal katagori.

Personligen skulle jag säg att volymen säger minst lika mycket (eller lite) om brädan uppförande som bredden. Utan att titta lite närmare på brädans shape kan man inte säga mycket om hur den kommer uppföra sig.

Min nya freestylebräda är t ex nästan 5cm smalare än min förra, men planar ändå märkbart tidigare (tack vara annan rocker, bl.a.). Samma bräda känns dock lite sjunkigare än min största vågis, trots 3 liter mer volym.

När det gäller ”plusliter” eller ”minusliter” så föredrar jag egentligen att räkna förhållandet mellan volymen och den totala vikten av seglare plus utrustning. Lite grovt räknat kan vi säga att utrustningen väger 20 kilo. 10 ”plusliter” för en 90-kilosseglare betyder 100 liter bräda. Kvoten (volym/total vikt) blir då 100/110=0.91. För att en seglare på 50 kilo skall få samma ”flyteffekt” behövs en bräda med volymen 63 liter, dvs 13 ”plusliter”. Lustigt va?

• smurff

Medlem
    27 juni, 2005 vid 19:48

Kate!
    Jag är lite nyfiken på vad du har som största/ minsta segel när du kör här hemma i Svergie. Jag som väger 85 kg äger inget mindre än 4.2 eftersom det är sällan som det blåser 3.7 väder för mig här hemma. Jag kör ofta med 8.0/6.9 i måttlig vind och 6.0/5.7 beroende på humör i frisk vind 5.3/4.7 i hård vind och 4.2 i hårdare vind (16-18) m/s wink.gif.

Det hade varit kul att få en referens från det undre vikt registret av vindsurfare. Man får ju ofta frågor av folk som inte hållt på så länge,om vad de skall köpa för segel etc. Skulle gissa att du ligger c.a 0.5-1 m2 under mig i hela registret med det är bara en gissning…

• calle_b

Medlem
    27 juni, 2005 vid 21:17

Jag som väger 65 kg´s kör med största segel 5.0. Skulle dock vara trevligt me en 5.7 el dylikt, men 70 litarn tycker det är lite trist med sådana formulariggar som upp mot 6.0…. smirk.gif

• kris

Medlem
    27 juni, 2005 vid 22:24

Hoppar in på frågan här..
    Väger lite mer än Kate, ca 56, och det jag brukar ligga minst 1 m2 under de flesta andra, faktiskt
    lite till, snarare 1.3 under i snitt numera. Men så är Kates gamla Skate vansinnigt lättplanad för mig också smirk.gif

Register i källaren: 2.9-8.3. Föredrar <5.0..

• rasmus_w

Medlem
    28 juni, 2005 vid 12:35

jag väger ca 75 kilo och har en 70(?) liters vågis. En 5.7:a från -93, med epoximast, kändes tungt och trögt på den brädan. Ett nytt Simmer Compact 5.7 med RDM-mast i 100% kol kändes som gamla 4.5:an på samma bräda. Inga som helst problem att hantera.

• mag

Medlem
    28 juni, 2005 vid 12:58

65kg
    Största segel 5,9 och minsta 3,4 kvm. 6-20m/s
    2 vågbrädor och en freestylebräda varieras efter förhållande och dagsform med olika storlekar på segel.

• ola-h

Medlem
    28 juni, 2005 vid 15:23

Jag väger 68. Huruvida jag kör mindre segel än andra seglare som är tyngre beror på förhållandena. Är det onshore och man vill ha tryck är det ofta tyngre seglare som kör mindre än vad jag gör. Kanske beror det också på vilka segel man har. De segel jag har i 3.5 – 5-0 är fortfarande mjuka och manövrerbara trots att man kör dem lite stort.

Hur som helst, jag kör 3.5, 4.0, 4.5, 5.0 (Hot SO), 5.6 (Psyclone) och 6.3 (Dawg) (+ en extra 5.0 Superfreak för lite test). 3.5 blir en typisk säsong använt 3-4 gånger, ibland mer.

Jag har en hel hög med vågisar (köper billigt) och kör upp till 5.0 på min 62-liters, upp till 5.6 på min 70 liters och 74 liters. Min freestylebräda är på 94 liter och den tar lätt 6.3, likaså gör min superstora vågbräda på 91 liter.

Skulle jag bara ha två brädor skulle det nog bli 62:an och 91-litersvågisen. Sedan skulle jag välja segel så jag hade en 5.3:a som skulle funka OK på 62:an och 91:an.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA