Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Phantom, Pacer eller Kona

• Phantom, Pacer eller Kona

Publicerad av joth på 27 maj, 2008 vid 07:07

hej!

Finns det någon som kan berätta lite om dessa brädor.

Om jag inte får tag i en gammelräser … så skulle jag vilja veta mer om dessa brädor. Det är till för att ta sig fram i subplaning och planing. Inte för att tävla utan för långfärder och för att slippa sitta på stranden och glo och alltid kunna surfa. Inte intresserad av formula brädor eller rena nybörjarbrädor.

Det är Kona One eller Surf, Starboard Phantom 320 och Pacer 290 som är tanken. Segel 7.5 eller större annars kommer slalombrädan fram.

Vad är fördelarna med de olika brädorna? Tidig planing, lätt att kryssa runt med. Kontroll etc…

Knatte svarade 16 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • oaxen

Medlem
    27 maj, 2008 vid 07:29

Jag har bara seglat Kona One så vad gäller de två andra blir det bara allmänt tyckande.

Konan är en väldigt fin ”när-det-bara-blåser-lite-bräda”. Funkar helt ok i planings- såväl som i glidarläge. Sedan ska man väl vara väl medveten om att det INTE är så att ”alla vindar är Kona-vindar”! I höstas gick RM av stapeln i Motala, och den dan det var riktigt trevligt vindmässigt stod hela Kona-flottan på land. Vi var ett gäng nere på Nässja-halvön söder om Vadstena som hade riktigt kul onshorevågsegling med 4.7 m2.
    I lättvind går det få riktigt bra kryssningsegenskaper och därmed våga sig på lite upptäcktsfärder.
    Blåser det på lite mer så kryssar den ännu bättre.
    I planingsläget är den helt ok att segla med infällt centerbord. Det går att gippa även om det är lite supertankerkänsla i jämförelse med en slalombräda.

OCH
    Kona har på ett par år gått från noll till att bli den största kappseglingsklassen (windsurfing) i Sverige. Jocke i Motala har gjort ett enastående jobb och lyckats bättre än vad någon kunnat gissa!
    Du kanske inte är så sugen på att tävla nu, MEN om du skulle vilja pröva dina färdigheter på lika villkor så finns möjligheten. Det är faktiskt ganska kul att tävla med Konan, åtminstone om det blåser lite.

Phantom/Pacer
    Raceboard-brädor som säkert slår Konan på fingrarna på de flesta bogarna och i de flesta vindarna. MEN, prismässigt får de sannolikt storstryk av Konan. Jag påstår att Konan är mest prisvärd av de tre.

• joth

Medlem
    27 maj, 2008 vid 07:42

Tack för svaret. Dock har jag kollat priset och alla brädtyperna kostar runt 10 000:-. Det är bara bräda som behövs. Rigg har jag redan.

Men mer info om de andra brädorna mottages…

• rasmus_w

Medlem
    27 maj, 2008 vid 07:58

Ett ytterligare uppslag, om fokus är på lätta vindar: Starboard Serenity.

Nu läste jag iofs originalinlägget en gång till och såg nåt om planing men jag låter det här stå kvar.

• svennebanan

Medlem
    27 maj, 2008 vid 09:21

Är du intresserad av ett bra centerbord och subplaningsegenskaper så är Kona One att föredra framför Kona Surf om du inte väger 60 kg.

Jag använder själv Surfen som en planande freeride. Jag valde den istf för en 150+ freeride pga möjligheten att ta sig ut i vågor och att den lätt ska gå att fotstyra. Efter att precis ha kört 136 – 156 l freerides i en vecka på Rhodos är jag fortfarande glad att jag valde den (väger runt 100 kg).

Tips: Kolla Konanordics hemsida. De verkar sälja ut demoex av Kona One förtillfället.

• Knatte

Gäst
    27 maj, 2008 vid 10:30

Jag har ju bara seglat Pacer 290, så mitt omdömme gäller ju bara denna brädan :laugh:

Se min recension här:

http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=110&cat=24

Men brädan tar bra höjd och det behövs inte mycket vind innan du får ett centbordslyft och måste fälla tillbaka centerbordet i olika ettapper..
    Brädan är ju ingen lättviktare direkt, men tror ju inte att Kona eller Starboarden är lättare..
    Men det som stör mig mest är centerbordet som är fast monterat, så man kan inte lätt ta bort detta utan skruvmejsel. Detta gör att ett infällt centerbord sticker upp på brädan och centerbordsknoppen är bökig om du vill vattenstarta eller gå omkring på däcket. Men dessa problem kanske du kan få alla centerbordsbrädor i olika grad??

• Knatte

Gäst
    27 maj, 2008 vid 18:44

Lite utfyllnad kommer här!
    Tänk på att dessa brädor tar stor plats i garage och förråd, jämnfört med vanliga brädor. Pacer 290 är precis så stor/liten att den går in i mitt förråd. (lägenhet)
    Pacern skall nog inte seglas på mindre segel är 6.5-7.0 kvm för att passa bra. Är du överriggad på 6.0 eller liknande, så blir brädan för stor och du lär ha fenplaning som heter duga.
    Fenan är 52 cm lång och centerbordet omkring 70 cm långt och bred. Så detta ger ett jäkla lyft på brädan om det börjar blåsa lite…:laugh:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Phantom, Pacer eller Kona

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.