Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Pirate kite-brädor
-
Jag menade inte heller att dem var bättre. Jag har själv lagt allt som heter custom bakom mig, då jag inte ser många fördelar med dem längre.
-
@kinetic 416583 wrote:
Skotten: Does Anton really ONLY manufacture customs? As i understand they do have certain ”modells” in different sizes. I understand that they are laminated pretty much by hand but the shape is not individual on these boards (i understand that Anton builds pure customboards too), and in my eyes custom is not only the way a board is laminated but also the way its shaped, a one-of-a-kind board in every aspect. They look really nice but i do believe that around 800 Euros for a kite-board is a little too expensive…
Anyway i believe that the typical Pirate-customer is not ”Average-Joe” that wants to ”flash” with his new fancy board, instead its someone that knows pretty well what he/she wants of his board but can not find that kind of board on the market, or perhaps there are suitable boards but way too expensiveNaah its the Take Off boards, yeah they are custom shape, flex, graphics, blah blah…. Hardcore board that is totally bombproof, awesome pop and rides like it runs on railway lines.
Like I said, try before you buy, you wont regret it.
-
Nu har jag iaf fått en ”recenssion” av killen som beställde brädan…Hans första intryck var som jag kunde förstå av hans mail inte direkt positivt, till o med så pass negativt att jag var beredd att köpa tillbaka brädan…
Det negativa första intrycket berodde vad jag förstått på än del olyckliga omständigheter, vad jag kunde utläsa av hans erfarenheter gällande brädan är att han numera är nöjd. Jag vet inte om killen finns här på forumet men om du gör det så får du gärna skriva här, bra eller dåligt kvittar, det är sanningen vi vill komma åt och inte en massa crap… -
berätta mer. lite för kryptiskt det du skriver. Först var han missnöjd sen var han nöjd?
-
Jag tror det är bättre att han skriver själv här om han vill, killen bor för övrigt i samma stad som dig så nog borde ni ha stött på varann…
Brädan han beställde var väldigt specifik, han beskrev tex att han ville ha en bräda som var styv mellan stropparna men flexig i tipparna, vidare skulle den ”poppa” & ”höjda” bra, likaså fick jag en ritning på hur han ville ha stropp-insertsen (enligt Pirate en ovanligt ”bred” stance), dessutom gillade han inte konkaviteter utan den skulle ha platt botten osv.
Jag uppfattade att hans intryck efter den första ”seglingen” var blandade, men jag kunde utläsa en klar dragning åt det besvikna hållet…Han skrev sedan att skulle göra några förändringar på draken o sätta på mindre fenor (han beställde endast bräda utan fena & stroppar)…
”Problemet” med custom är att man som köpare har så mycket högre förväntningar på brädan än på en produktionsbräda, och när beställaren (som i detta fall) vet så exakt vad han förväntar sig av brädan så blir alla svårigheter extra tydliga… -
Nu skall det inte spekuleras i det. Det var jag som köpte bärdan och jag fick den som jag ville ha den, mer komplicerat än så blir det inte. Som med allt nytt så måste det justeras och det var därför min första gång inte var så bra. En del berodde på brädan men det mesta var kiten. Oviktigt i sammanhanget då den nu fungerar som jag vill ha den. Det är just det som är anldningen att köpa custom och inte serietillverkat; att få en bräda som har den bredden,längden, stancen, flexet, outlinen, rockern etc som man vill ha. Vet inte om det är många serietillverkade brädor som har ”bred” stance för stroppar, säker är jag i alla fall att de inte är någon som har stropparna så som jag vill ha dem. .
Väger man samman allt så väger osäkerheten i om brädan inte kommer att funka eller ej mindre än vad man får till det priset som är lägre eller samma som en serie bräda. Det är ju inte som att man går till ’Bosses plåt och svets’ och ber dem göra en bräda.
En bräda som är gjord för mig och som passar mig, enkelt.
Designen är inte av mig, ville bara att det inte skulle vara något extravagant. -
Kan du inte posta bilderna igen, Budokai? Jag tror att länkarna är paj…
-
Unable to move file [/tmp/phpW0DWcQ] [/home/html/se.surfzone/public_html/pp/uploads/6685/00001.jpg]
Det vill sig inte
-
budokai;419055 wrote:[..]Det vill sig inte
Hmm. Det verkar vara fler som har problem med det:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53367
Kanske det ordnar sig själv om vi bara väntar lite… -
@christian12345 419053 wrote:
Kan du inte posta bilderna igen, Budokai? Jag tror att länkarna är paj…
Funkar nu verkar det som
-
Skotten: Im very disappointed with the design on the top-side, the bottom side looks good, and as we all know a good-looking board will always be give higher scores than a not so good-looking one, just as it is withe babes:-)…If the customer doesnt have any specific idea what the design should look like then i will decide for them:-)
-
making a good board is hard, keep up the good work, you guys are on the right path.
-
Skotten: Pirate has been making kite-boards since -99/00 so they do make ”good” boards:-). I have seen marvellous looking Pirate-boards and thats what i expect from them, design is very important. By the way, feel free to test the ”wooden” board, i can bring it to Habo (im a windsurfer though…) since i windsurf there very often.
Logga in för att svara.