Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Placering av Fotstroppar

  • Placering av Fotstroppar

    Publicerad av carrera på 18 april, 2008 vid 07:07

    Hej på er!
    Hur tycker ni olika fotstropps placeringar påverkar egenskaperna på
    era Våg brädor! Långt fram borde ju generera i tidigare planing men segare i manövrar o visse versa eller är jag helt fel ute! Inte orkat prova mig fram då det är lite jobb att göra, och man vill ju aldrig sumpa tid på sådant när det väl är vind!!

    Typiska tankar man har när man längtar efter vind ;-)… inte seglat på en vecka nu abstinens….

    rrd svarade 16 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • ola-h

    Medlem
    18 april, 2008 vid 07:25

    I teorin ja, men i praktiken tycker jag det mest handlar om att hitta rätt balans på brädan i fråga samt att få en “spread” som både passar en själv och brädan.

  • lars_k

    Medlem
    18 april, 2008 vid 08:10

    Jag borrade och plastade i nya pluggar i min vågis för att få fram framfoten för mer tryck på railen. Gjorde en jäkla skillnad för mej som är lång när brädan från början var byggd för en betydligt kortare person (Vidar J). Jag gillar dessutom att stå riktigt bredbent i Lejon-anfalls-position i bottensvängen. =)

  • rrd

    Medlem
    18 april, 2008 vid 11:10

    Om det är FW/våg så testa kring mitten på både fram o bak så får du standard spread mellan fram och bak. Om du vill ha för mer för vågridn/hålla planing längre är ett steg fram bättre. Om du vill ha ett läge för mer hårdvind testa ett steg längre bak. Beror också på hur lång du är. Och om du har mittenläge på mastfot och fena.

    Spreaden har ökat de senaste ca 5 åren.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Placering av Fotstroppar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.