Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing placering av tampar

  • placering av tampar

    Publicerad av saru på 6 juli, 2004 vid 10:55

    skulle behöva lite tips för placering av tamparna. har precis kommit i stropparna, men det känns inte helt hundra. kan säkert bero på en mängd faktorer, har fått lite tips från tidigare inlägg, men tampplacering är nog inte helt oviktigt. ska man sträva efter att ha dem långt bak eller fram på bommen?

    the_novice svarade 19 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 11:19

    Tamparna långt fram kan ge dig problem att komma i stropparna då du dras framåt.

    JAg brukar ställa mig på land med seglet i vinden sätta och därefter placera tamparna ungefär mitt emellan händerna. På vattnet kan man sen fin justera. Sträva efter att ha som mest 20 cm mellan tamparna.

    Vissa gillar att ha mkt drag i bakhanden och har då tamparna lite längre fram. Observera att det inte handlar om några större skillnader utan bara några få cm.

    ej inloggad Oscar wink.gif

  • feg

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 17:18

    Guy Cribb som skriver i UK Windsurfing har massor av bra tipps på sin tippssida

    Här är direktlänken till hans hängseletipps

    Bra trim på hängselelinorna är mycket viktigt för tidigplaning och riggkontroll.
    Hans övriga tipps är även de guld värda och förtjänar en ordentlig genomläsning trots att vissa grejjer kallas töntiga namn.

    /feg

  • tdk

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 18:18

    Svar till:


    Tamparna långt fram kan ge dig problem att komma i stropparna då du dras framåt.

    JAg brukar ställa mig på land med seglet i vinden sätta och därefter placera tamparna ungefär mitt emellan händerna. På vattnet kan man sen fin justera. Sträva efter att ha som mest 20 cm mellan tamparna.

    Vissa gillar att ha mkt drag i bakhanden och har då tamparna lite längre fram. Observera att det inte handlar om några större skillnader utan bara några få cm.
    ej inloggad Oscar wink.gif

    [/ QUOTE ] Har fått tips ifrån SP att bara ha ca: fyra fingrar imellan tamparna… Sen var på bomen är ju nästa problem.. Men det är ju lika viktigt att ha rätt uthal.. Man kan juh ha tamparna “rätt” men fel uthal.. Då stämmer det juh inte ändå.. Sen seglar vi alla olika. “bara” att prova sig fram! Men på vilket sätt känns det inte bra?? Det finns ju inget som säger att du måste kroka i selen för att stå i stropparna… Kan ju som du själv säger bero på annat…

  • saru

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 12:26

    tack för alla tips!
    hoppas kunna testa dem snart, saknas bara lite vind…

  • tanndal

    Medlem
    20 augusti, 2004 vid 12:55

    kanske en dum fråga men tampar va e de???!?!?!?

  • adde

    Medlem
    20 augusti, 2004 vid 13:01

    En tamp är en bit snöre.

    I detta fall syftas nog på “hängseletampar”.

    Andra tampar är nedhalstampen, upphalstampen, uthalstampen, sluttampen och stampen (i göteborg)

    /adde

  • tanndal

    Medlem
    20 augusti, 2004 vid 13:06

    ok thx

  • apelbapel

    Medlem
    20 augusti, 2004 vid 13:11

    börja framifrån och gå 6 knutna nävar bak på bommen, där ska hängseletampen sitta.
    (enligt ngn artikel jag läst för länge sen), så kör jag.

  • the_novice

    Medlem
    20 augusti, 2004 vid 20:01

    Det är väl en annan tumregel att ha samma antal nävar som man har kvadratmeter segel och sex nävar skulle då vara lagom för 6.0 segel. Blir väl ungefär samma som att ha bakre linan på en tredjedel av bommens längd. Tummregler är ju bara en hyfsad början sedan gäller det att testa på vattnet. Vanligt nybörjar fel är kanske att ha linorna för långt fram vilket gör det lätt att kroka och ur men blir helt fel i byarna. Bäst tycker jag är att flytta linorna såpass långt bak att man i byarna bara hänger i selen och accelererar. Det kan då bli lite avigt i mellan byarna med då är det inte så mycket kraft i seglet ändå så det är inget problem.
    Testar man positionen på land tror jag att linorna lätt hamnar för långt fram eftersom man ofta har betydligt bättre tryck i seglet när man är ute på vattnet.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing placering av tampar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.