Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Placering fotstroppar, brett, fram eller bak?

  • Placering fotstroppar, brett, fram eller bak?

    Publicerad av bananen på 11 april, 2007 vid 09:02

    Jag tillhör den gruppen av seglar som inte exprimenterar så mycket med fena och fotstroppar. Har powerbox (på min RRD FSW 94) så fenan sitter där den sitter. Har kört med mastfot lite här och där och insett hur dess position påverkar men aldrig flyttat stropparna.

    Jag gillar att segla ganska upprätt och seglar rätt oldschool (olika gippar, lite framåtar och skall fixa vulcano innan midsommar). Kör med stropparna i mitten nu. Är 190 cm lång.

    Min frågeställning är:
    – Hur på verkas seglings egenskaperna av en “bred” placering?
    – Vilken placering ger mest pop?
    – Finns det någon placering som ger mer höjdtagningsförmåga?
    – Planing?

    Sökte på forumet men hittade ingen klockren tråd.

    lars_k svarade 17 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • lars_k

    Medlem
    11 april, 2007 vid 09:38

    Om vi snackar vågbräda tycker jag:
    -bred placering: mer flexibelt hur du än vill lägga trycket på brädan. Du kommer fram bra med tryck på railen i en framfotsväng, samtidigt som du kan lägga mkt tryck bak i cutbacken. Kanske inte lika komfortabelt i längden dock att stå väldigt bredbent. Jag gillar dock bred stance och har därför plastat in nya pluggar i min bräda eftersom jag dessutom är lång.
    -Pop vetifan. Gäller väl mest freestyle.
    -Höjda med vågis betyder tryck på kant och utnyttja mkt av hela brädans längd i vattnet. Bra att komma långt fram på brädan med trycket.
    -Planing samma som höjdtagning. Fram med stropparna.
    -Stroppar långt bak gör brädan mer loose på bakfoten, mer kontroll och speed när det brallar i med småsegel. Ger mindre våt yta och därmed mindre motstånd i vattnet.

  • bananen

    Medlem
    11 april, 2007 vid 13:44
    Lars_K;375674 wrote:
    Om vi snackar vågbräda tycker jag,,,

    Då sitter dom där dom skall på Pocket waven då 😉

  • lars_k

    Medlem
    11 april, 2007 vid 15:09

    De sitter långt fram eller hur? Där har jag haft dem, för vågridning.
    Fast du kanske hellre vill köra hårdvindsfreestyle med pocketen. Då kanske de hellre ska sitta längre bak. Testa att flytta runt dem lite! 😉

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Placering fotstroppar, brett, fram eller bak?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.