Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Placering fotstropp/fena
-
Placering fotstropp/fena
Publicerad av hottuna på 29 november, 2002 vid 22:46Ngn. vänlig själ som kortfattat kan förlara bästa placeringen av stropparna resp. fenan/fenorna i olika förhållanden. Bräda: Fanatic Bee 274.
hottuna svarade 21 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
fenorna? Är jag helt borta eller finns det fortfarande brädor med fler fenor?
/Anders
-
Stropparna längre fram ger chans att uppnå/behålla planingen längre medans stropparna längre bak ger en högre toppfart. Fenan längre fram ger en livligare, kvickare bräda med snabbare respons. Fenan längre bak ger bättre kursstabilitet och om jag inte misstar mig bättre lyft.
-
Den brädan har jag haft och gillade, på min satt det en trimbox och jag antar att det är därför du frågar om fenplacering.
När jag körde med 7.0, ett räjssegel (Gaastra Total Flow F1) så hade jag en slalomfena på 34. Fenan körde jag längst bak i trimboxen, bakersta stropparna hade jag längst bak, främre paret näst längst bak. Funkade fint för fart, tycker jag. Man kan nog ha samtliga stroppar längst bak, men eftersom jag är lång (190) så gillar jag ibland att ha lite “spread” mellan stropparna för kontroll och balans.
Med 5.5 körde jag med en 28 freeride-fena, den flyttades fram minst ett snäpp i trimboxen. Om jag orkade (öh, inte det man alltid prioriterar när det blåser) så flyttade jag fram stropparna två snäpp över hela brädan. Den blev mer lättmanöverad och lättare att kontrollera. Min uppfattning är att brädan nog skulle må fint av en än mer manövervänlig fena när man kör med 5.5 eller mindre.
Det är värt att flytta stroppar och fena på Bee 274 om man tar sig tid, är väl någon slags sammanfattning. (stroppar + fena långt bak = fart, stroppar + fena långt fram = manöver, typ)
Visst, den är inte helt modern. Men jag vet folk som kört 7.4 (Supersonic) på den och själv seglade jag 4.7 några gånger och hade riktigt skoj med det (inga supermanövrar men kul för hopp). 7.4 – 4.7 måste väl även med dagens mått mätt sägas vara ett hyggligt vindregister? 🙂
Ibland saknar jag min Bee 274…
Surfa På!
-
Tack! för det utförliga inlägget/svaret på min fråga – och Yes jag har ju en trimbox på min bee. Kul att du gillade bee:n. Har själv köpt min ganska nyligen efter några års uppehåll, och inte testat den än – hoppas dock kunna sjösätta så fort drivisen försvinner.
Thank you Lord for the Surfboard!
Logga in för att svara.