Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planande lättvindsbrädor

  • Planande lättvindsbrädor

    Publicerad av carl-r på 26 maj, 2010 vid 13:14

    Vad är det som skiljer i karaktären mellan de allra största freeridebrädorna (typ 145- 160 liter), de största slalombrädorna (typ 135-145 liter) och en formulabräda sett i perspektivet att man vill köra så fort som möjligt i ostkustvind?

    Burn and turn + lite skärgårdssegling kanske.

    Freeride och slalom verkar ha 10 kvm som övre gräns, vilket nästan verkar vara undre gräns för formulasegel eller? Fenboxarna på freeridebrädorna kanske gör de brädorna mindre intressanta?

    Hur mycket skiljer det mellan 10 och 13 kvadrat i planingströskel för 80kg seglare?

    Formulakit verkar det finnas ganska gott om, men knappast stora slalomkit verkar det som.

    surfsnubbe svarade 13 år, 7 månader sedan 28 Medlemmar · 76 Svar
  • 76 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 13:47

    Lustigt, diskuterade exakt just detta ämne med en formula-räv igår…

    I planingströskel mellan 10 och 13 – inte mycket. Men i höjdtagning i lättare vindar, en hel del. Åtminstone i händerna på en rutinerad seglare.

    Vill du ha full rulle i lite vind så är formula överlägset. Lite mer jobb, lite bängligt men ack vad det går redan i fyra-fem sekundmeter. Grym höjd, grym fart. Formel 1. Kräver dock teknik och att kunna hålla i grejorna.

    En stor slalom är nog “bekvämare”, går fortfarande igång riktigt tidigt och är skönare på halvvind. Vassare än freeride, men också ömtåligare och mer krävande.

    En stor, lätt freeride går också fint i lättvind, mer allround och lär svänga bättre.

    Ett bra, beggat formulakit är inte dumt för lättvindsmaximering, men det är inte de hållbaraste grejorna vi pratar om… det gäller att hitta rätt och veta vad det innebär, tror jag.

    Hade jag tid, råd och plats skulle en formula lätt kunna finnas i kitet för full rulle i sommarbrisen.

  • stoorfaen

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 06:58

    Jag har precis bytt min freeride bräda mot en slalom och störstasegel lika så. nu snackar vi inte om supersize men runt 7,5 m2 och 110 liter. Tanken är att kunna tuta runt i skärgården på 7 ms och jag bytte främst för höjdtagningen som jag tror är bättre på slalomgrejerna än tidigare. Jag har inte hunnit köra så mycket så jag vågar inte avgöra om det funkar som jag tänkt men jag återkommer med det! (Sen är det ju alltid kul att byta grejer!…så kan man hitta på anledningar till varför man bytt efteråt.)

  • pgvirtual

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 09:30

    Formula är utan vidare suveränt i lättvind, och det går bra att få tag på begagnade grejer. Men de är rätt jobbiga att använda, långt ifrån hållbara, och är idealiska att hitta grund med pga. den långa fenan.

    Om du satsar på en ca 75 cm bred Slalom eller sportig Freeride (Futura, Supersport, etc.) och ett 8.5 – 9.0 m2 segel med kraft i de nedre registret (Sailloft Traction, NP Helium eller H2, Severne NCX) så kommer du att plana i ganska lätta vindar (men inte som Formula). Om du skall satsa på toppfart så blir seglet av typ Gaastra GTX, North F10 RAM, men då blir planing i marginella förhållanden litet sämre.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 10:13

    Vad ingen har varit inne på är känslan. Jag har nyss bytt från stor freeride (Bic T2) och 9.7 till formula (svart Exocet) och 10.8 och jag tycker framförallt att upplevelsen är totalt annorlunda. Tänk kliva ur folkabussen och sätta sig i en gokart. I början var det häftigt att jag alls kunde plana i 4-5 m/s men efterhand insåg jag att jag mest åkte med. Kliv på, skota och åk iväg, typ. Seglingen kändes egentligen bara engagerande när jag var på gränsen till toköverriggad, då kunde jag bryta ner brädan på djup slör och få grymma åkturer, eller försöka ta lika mycket höjd som segelbåtarna men med bättre fart.

    Formulan är helt annorlunda, Nervöst, ettrigt och kolkrispigt, redan i 4-5 m/s har man den där engagerade, lite svårkontrollerade racebräda-känslan. Till skillnad från freeriden så både är och beter sig formulan som ett fullblod. Eftersom jag fortfarande är rätt ovan så känner jag mig rätt ofta mer eller mindre rädd när jag seglar formulan och har hittills försökt trimma bräda och rigg för kontroll (Mast fram, låg bom, låååånga hängselelinor etc) snarare än prestanda. Prestandatrimmet får komma när jag känner att jag har kontroll på grejorna.

    Jag har aldrig provat stor slalom men byta tillbaka till stor freeride känns inte som ett alternativ alls. Alldeles för trist när man har provat formula.

  • carl-r

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 11:32

    Då låter ju formula väldigt mycket roligare. Det är ju den där hysteriska känslan av att bära eller brista som man helst av allt vill ha. Jag trodde faktiskt inte att det var möjligt i så lättta vindar men då är jag ännu mer sugen nu.

    Det verkar som att formulabrädorna har gått från att vara mer rundade till att bli mer rektangulära i outlinen.
    Hur påverkar det egenskaperna för en nöjesseglare? Det känns instinktivt som att en mindre rektangulär bräda borde vara mer lättgippad t ex.

  • dr-masse

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 11:37

    Ja, här måste jag hålla med Rasmus. Det är några år sedan jag testade en formula, men just att det var så “räjsigt” och fullrulle känsla redan i 5 sekundmeter var nog det som överraskade mig mest. Det är mer krävande, och det behövs tålamod för att hitta trim och rätt balans, prylarna är inte de slagtåligaste, men när det stämmer – oj, vad det går.

    Hmmm, man skulle ju ha en sådan ute i skärgården… men nu får jag behärska mig på prylfronten, oah!

  • levieux

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 14:40

    Intressant, intressant då jag är på väg att köpa nya grejer (sålde allting medan jag bodde i London och åkte istället på vindsurfingsemester i Dahab). Undrar såklart hur jag skall lägga upp mina inköp… För att maximera tiden på vatten går tankarna som följande:

    – först en slalom: 105-110l med segel 6.5 och 8
    – sedan en våg (min första…) runt 85l med segel 5.3 och 4.5

    Men när jag läser det som skrivs här blir jag sugen på en FW och då blir följande alternativ kanske bättre:

    – 90-95l slalom med 6 och 7.5 segel
    – FW med en 11m2 segel
    och vågisen.

    Allt detta finns att köpa begagnat här på sidan 🙂

  • sioman

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 06:56

    Jag köpte faktist en formula här ganska billigt. Kör den uppe i skärgården med. Riktigt kul att racea om alla segelbåtar!

  • imported_macts

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 08:05

    Hej

    Jag har börjat med formula igen efter några års uppehåll. Har även en 135 liters slalom med 8,8.
    Min vikt är ca 100kg

    Då jag endast kommer att använda formulan för att cruisa omkring i lättvind (inget tävlande i år i alla fall) så valde jag en 10,8:a istället för ett större segel (har tidigre haft både 11,6 och 12,5 till andra brädor).

    Jag upplever att jag i princip kan pumpa igång 10,8:an (Hansen 07) i ungefär samma vindar som jag kunde med 11,6 (NP RS5). Skillnaden är att jag får jobba lite mer i vindhål samt att den inte går fullt lika djupt på slören i lättare vindar. Nu hör det till saken att jag inte är någon teknikfantom direkt på formula…

    Med 8,8 och 135 liters slalom gissar jag att jag behöver ca 1-1,5 m/s till för att gå igång. Skillnaden är att jag har då inget bra tryck i slalomen, medan jag upplever att formulan får bra tryck och rejs-känsla nästan direkt vilket jag tycker är skoj.

    Men visst är det lite tyngre och meckigare med formula prylar än med slalom. Dock så för “lättvinds-planings-segling” så finns det inget som slår formula segling.

  • swingout

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 08:13

    Jag köpte en stor slalom förra året, en Fanatic Falcon 145, 85 cm bred med 54 cm fena. Kör ett 10,4 Gun Sails Cannonball på den. Jag funderade länge över om jag skulle ha en formula eller en stor slalom. Till sist så fegade jag nog och valde slalomen. Trodde formulan skulle vara för svår att segla.

    Är väldigt nöjd med min falcon, men blev överraskad av hur lätt den är att segla och framför allt gippa. Har nu skaffat en 60 cm fena för att få lite mera bett i aktern i lätta vindar när man pumpar igång.

    Har torts allt fortfarande en gnagande känsla att kanske en formula hade passat mig bättre ändå….
    Men så fort jag skall få in brädan i bilen är jag glad att min bräda “bara” är 85 cm bred. En formula hade aldrig fått plats…

    Summan av kardemumman: se till att du kan få ta och testa en fomula innan du bestämmer dig, så märker du nog rätt fort om det är vad du söker.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 maj, 2010 vid 22:48
    Carl R;614001 wrote:
    Det verkar som att formulabrädorna har gått från att vara mer rundade till att bli mer rektangulära i outlinen.
    Hur påverkar det egenskaperna för en nöjesseglare? Det känns instinktivt som att en mindre rektangulär bräda borde vara mer lättgippad t ex.

    När det gäller så här pass stora prylar brukar jag nästan aldrig bry mig om gippegenskaperna. Okej, nån bräda är kanske lite mer lättgippad en nån annan men i slutänden är det mesta ganska bändigt att gippa med så fort man jämför med nån bräda som är lite mindre. Dessutom “kör man om” vinden när det är dags att gippa och får i princip backvind i seglet om man inte passar sig, och det gör att jag hellre slår än gippar såna här prylar. En bieffekt av det är att ens förmåga att slå med riktigt små brädor förbättras markant.

    När det gäller lite äldre formulabrädor så har jag två invändningar mot dem. För det första är stora freerides ofta rätt lika första generationen formulabrädor, och stora freerides är ju lite småtrista att segla. För det andra: Formulabrädor är inte byggda för att hålla i evighet. Fanatic Falcon TT 2004 var t.ex. en grym formulabräda, men vad jag har hört så har de flesta av dem seglats så mycket vid det här laget att skroven börjar bli rätt mjuka och det ger inte “racekänsla”. Just TT -04 är iofs ett specialfall eftersom TT -05 och -06 var totalfloppar vilket gjorde att många Fanaticseglare fortsatte på sina -04:or så länge det alls gick att segla på dem. En Starboard -04 är nog inte heller lika kul som den var för sex år sen.

  • canoya

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 13:00

    Jag har ingen erfarenhet av nyare formulabrädor, har själv en SB186 och en SB155 (ännu äldre och 85 cm bred). Jag har testat en fanatic -04 (?, den med avhuggen nos) och märkte då skillnaden att fanaticen kändes mer livlig väl uppe i planing, men att den krävde lite mer arbete för att få upp i planing, medan min 186a är lättare att komma igång med men känns lite segare väl i planing. 155an känns som att den lägger ytterligare längre bit av botten i vattnet och blir ännu något segare.

    För den som är ny på formula tror jag därför att äldre brädor är lättare att vänja sig vid, men, som Rasmus skrev måste man ju hitta exemplar som inte är sunkiga och mjuka.

    Att gippa med formula tycker jag är rätt enkelt, man sjunker ju inte alls igenom eftersom de är så breda, det svåraste är i lätt vind när man fartvinden gör att man får vinden från fel håll i länsläget.

    Jag tycker inte att man behöver vara rädd för att skaffa formulabräda, dessutom brukar de ju vara mycket billigare än en stor freeride av samma årgång.

    /Håkan

  • levieux

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 19:38

    Håkans inlägg väcker många frågor.

    Jag tänker skaffa en FW för att först och främst kunna maximera min tid på vatten. Att tävla är inte målet (det säger jag nu men väl ute vill man inte vara långsammast…)

    Därför var min första tanke att hitta en billig FW.

    Följande packet uppfyllde mina kriterier med råge:

    Fanatic Falcon T2 Thunder Power med komplett rigg för 5000
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27587&title=fanatic-falcon-t2-thunder-powermkomplett-rigg&cat=29

    Men efter Håkans inlägg är följande kanske mer rätt:

    Starboard 162 med komplett rigg för 22000
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27681&title=formula-paket&cat=29

    Är prisskillnaden motiverad? Kommer jag att fort tröttna på Fanaticen? Eller är Fanaticen sååå billig (vilket den är) att jag kommer att vara sååå nöjd att få sååå mycket vindsurfing för sååå lite pengar?

  • rasmus_w

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 20:56

    Jag tror du kan ha kul på bägge men jag tror starboardpaketet är roligare. Den stora frågan i det här fallet är väl om det är 17000 kronor roligare. En annan fråga är den rätt gamla och enligt säljaren slitna riggen. Är det två månader eller fem år kvar innan den självdestruerar? Det är väldigt stora spänningar i en formularigg och det tröttar ut materialet, plus den vanliga uv-nedbrytningen som för den delen inte är så farlig på våra breddgrader.

    Ett plus är att det följer med en bom i bägge paketen. Bommen är i allmänhet den del av riggen som formulaseglare har minst anledning att sälja, och en ny kostar väldigt mycket pengar.

  • stefanlindmark

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 21:45

    Var inte rädd för formula!

    När jag bytte från hinkplast körde jag slalombräda med gradvis större segel och fenor (till slut 10.5 m + 67 cm) ett år och sedan bytte jag till formula. Jag skulle inte beskriva bytet som någon tokdramatisk eller svåröverstiglig tröskel. Snarare det bästa jag gjort, innerskärgårdsbo som jag är. Hade inga tävlingsambitioner utan ville helt enkelt bara plana mer. Och mitt kit var redan maxat out-of-range.

    Jag tycker ibland att formulabrädor beskrivs med ett skimmer av mystik. Min egen erfarenhet är att det inte är så krångligt. Steget inte är så svårt om man har hygglig koll på att köra med bra fart på en freeride/slalom med fötterna i stropparna. OK riggen är jämförelsevis stor och för att få fart i lättvind krävs det lite träning att hitta hur man pumpar igång ekipaget.

    Själv harvade jag runt alldeles för länge för mitt eget bästa utan att ha koll på fotstropparna. När fötterna väl knäckt koden och hittat in ordentligt i stropparna tog det inte längre än två månader innan jag köpte mig ett väldingat formulakit från 2005. Det bytet har givit mig oändligt mycket mer planing på vattnet än tidigare.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planande lättvindsbrädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.