• Planing?!

    Publicerad av gustavl på 29 augusti, 2008 vid 15:41

    Nu har jag fått problem.

    Kan ju börja med o säga att jag kör på en 140L freeride bräda och ett 5.4 segel.

    Har varit ute ett antal gånger nu utan någon vidare framgång.
    Brädan vill lixom inte komma upp i planing. Igår var jag ute och det blåste på rätt bra, runt 7-8 m/s. Går ut i vattnet hoppar på brädan, och vad händer?! ingenting, plogar lixom bara fram i vattnet. Man kan känna när det kommer en vindby att den vill komma upp i planing, försöker då pumpa upp den men det vill sig ikke. Har provat det mesta nu, Skota mycket skota lite uppwind, sidvind, vinden i ryggen, mastfot långt fram/bak etc etc. händer inte ett dugg. Så nu undrar jag; Gör jag fel? Något tips på hur jag ska trimma, flytta bom uthal nedhal, eller är det så enkelt att vinden är för kass/ Jag har för litet segel??

    Tack // Gustav

    gustavl svarade 15 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • Knatte

    Gäst
    29 augusti, 2008 vid 16:34

    @GustavL 495153 wrote:

    Nu har jag fått problem.

    Kan ju börja med o säga att jag kör på en 140L freeride bräda och ett 5.4 segel.

    Har varit ute ett antal gånger nu utan någon vidare framgång.
    Brädan vill lixom inte komma upp i planing. Igår var jag ute och det blåste på rätt bra, runt 7-8 m/s. Går ut i vattnet hoppar på brädan, och vad händer?! ingenting, plogar lixom bara fram i vattnet. Man kan känna när det kommer en vindby att den vill komma upp i planing, försöker då pumpa upp den men det vill sig ikke. Har provat det mesta nu, Skota mycket skota lite uppwind, sidvind, vinden i ryggen, mastfot långt fram/bak etc etc. händer inte ett dugg. Så nu undrar jag; Gör jag fel? Något tips på hur jag ska trimma, flytta bom uthal nedhal, eller är det så enkelt att vinden är för kass/ Jag har för litet segel??

    Tack // Gustav

    Tror bästa sättet att få bra fart, är att byta till ett betydligt större segel. Tror 6.5 -7.5 skulle behövas för att få planing i dessa vindar. En stor fena hjälper också. Men du behöver nog minst 10 m/s för att vara säker på planing om du inte har bra teknik och med ett så litet segel.

  • bananen

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 18:16

    Tycker att du skall leta upp lite erfarna seglare å be dom coacha dig lite. Windsurfing är en klurig sport – man måste få koll på olika saker och det är lite jobigt i början.

    För att plana krävs att du faller av lite samt applicerar lite “mast-foot-preasure”. Genom att låta kraften i seglet gå ner genom masten trycker du ner brädan och motverkar ditt “plogningsproblem”.

    Allt detta är rätt basic, men kräver övning. Be om hjälp. Jag tror säkert att dina prylar duger!

  • sebbe87

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 18:25

    håller med tidigare talare, det är inte många som planar med en 5.4 på 7-8 m/s.

  • bananen

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 18:41

    Jaja, visst är det bra att ha alla grejor från början, jag menar bara att “GustavL” säkert kan komma igång med 5.4. Kanske får han vänta tills det blåser en m/s mer, men en 140-litare borde väl dra igång rätt tidigt?

    Och hur lätt är det att hantera en rigg på 7 m2 om man är nybörjare?

  • sebbe87

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 18:58

    en 7.2 kanske inte är så lätt att hantera med.

    en 6.5 är ju lagomt som största segel och där börjar väl gränsen dra till att det börjar bli lite svårare.

  • Knatte

    Gäst
    29 augusti, 2008 vid 19:47

    @bananen 495209 wrote:

    Jaja, visst är det bra att ha alla grejor från början, jag menar bara att “GustavL” säkert kan komma igång med 5.4. Kanske får han vänta tills det blåser en m/s mer, men en 140-litare borde väl dra igång rätt tidigt?

    Och hur lätt är det att hantera en rigg på 7 m2 om man är nybörjare?

    En 140 litare kräver väl rätt stor motor för att plana?? Tror inte ett 5.4 kvm segel klarar av att ge detta, om det inte blåser uppåt 10 m/s…:confused2:

    Men tipset om coachning är inte alls dumt. Man kanske gör något tokigt tekniskt som snabbt kan rättas till med tips/hjälp:smile:

  • daffman

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 19:53

    har själv en 145 litare och 5.5 m2 segel, planar utmärkt under nämnt vindförhållande…fast det beror på min vikt(60 kilo)?

  • gustavl

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 09:07

    Tack så mycket för alla svaren!

  • stefanlindmark

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 10:07

    GustavL: Här kommer lite kommentarer från en som började segla i juli i år, kanske på lite mer basic-nivå än vanligt här. Förhoppningen är att ge lite hjälp/inspiration. Tänker jag fel själv hoppas jag att någon mer rutinerad rättar till.

    Planing kändes helt förutsättningslöst med 5.5 kvm som jag började med. Med famlande teknik plumsade jag lite fram och tillbaka, höll mig torr men inget radikalt hände. Väger 86 kg och provade på både 170 och 149 liter. Så långt från reklamfilmer och youtube som det går. Vad är detta?

    Satte sedan på “enorma” 7.2 men det blev inte så mycket mer spännande förutom att det blev tyngre för armarna och plumsade lite mer i aktern. Sedan blev jag en gång överraskad av “skrämmande” 8-10 m/s ute på vattnet (mycket mer än jag ville då). Fick luta mig bakåt och spjärna emot med fötterna framåt allt vad jag orkade. Helt plötsligt skuttade det till och brädan planade hysteriskt.

    Försökte upprepa medvetet men det hände inte mycket och gick jag ned i slör blev brädan en ubåt och nosen ville helst plöja fram på 2 dm djup. Galet trist.

    Funderade igenom det i teorin och provade igen och igen och nu känns det som tekniken sitter. Tror att det här var det viktigaste:

    1. Tillräckligt stort segel. Går inte att plana utan tillräcklig kraft. Känns inte aktuellt att gå ut med 5.5 nu om det inte blåser under 10 m/s. Har precis köpt ett 9.3 och det är skillnad som natt och dag vilken kraft det har.
    2. Hängsele, sittmodell, började med lååånga tampar. Kan inte överdrivas hur mycket enklare det är att orka göra rätt när armarna har krafter kvar. Med tamparna långa från början tordes jag kroka i oftare och längre.
    3. Vrid brädan distinkt i åkriktningen så den inte börjar ploga på tvären. Masten rejält framåt och låg ställning bakåt med sträckta armar och sträckt framben. När brädan vridit runt och vinden får tag i seglet ordentligt, sänk kroppen mer och luta tillbaka masten (förutsatt att du då åker riktning halv vind till slör).
    4. “Mastfotstryck” kändes för luddigt — lättare att tänka på egna fottrycket på brädan. Började försöka hänga så mycket som möjligt i selen för att låta seglet lyfta stora delar av min kroppsvikt och ta bort så mycket tyngd från fötterna som möjligt. Känns vitalt att våga hänga ut ordentligt i selen.
    5. Tryck brädan framåt med fötterna, speciellt frambenet som hålls sträckt. Inte nedåt.
  • davven

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 18:37

    Som sagt be ngn visa dig lite, vet inte hur högt du har bommen.
    Men prova och höj den, märk placeringen som du trivs med när du hittat den, och det kan ta en bra stund och göra det. . Nästan en hel sommar tog det för mig 😉 jag har justerbara hängselor, upptäckte för ett tag sedan att jag hade problem med planing åt ena hållet i dåliga vindar, dvs allt under 8 ms för mig . . Lösningen var och tighta till hängselelinan med 1cm på ena sidan, det lilla gjorde susen. Vet inte vart du är och surfar, men finns det sjögräs är det mkt jobbigare och plana. . Byt fena till en weed om du inte redan har det isåfall .. Varför släpa runt på Bob Marleys frilla i onödan?

    Kolla trimmet, släpp ut nedhalet ngn futtig centimeter om du ska köra i så låga vindar. . Och tvärtom om det blåser på som tusan, spänn nedhalet lite extra. .

    Men under 8 ms tror jag du kommer få stora problem och plana med din konfiguration, det går någon magisk gräns strax över tycker jag det känns som. . Man kan prova & slöra och försöka, men det lurigt med så lite tryck.

    Är själv inte så kunnig på sånna här saker, men det gäller och prova sig fram som tusan . . Ibland får man till det!

    Men svaret på din fråga, du har absolut ett för litet segel.
    Tveklöst i den futtiga vinden!

  • gustavl

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 20:56

    En en gång tack för alla svar. Har nu(idag) varit ute i praktiken och kan konstatera: Det var vinden som var för dålig/ För litet segel. Inga som helst problem och komma upp i planingen när det “brallar” i lite.

    MVH// Gustav

  • sebbe87

    Medlem
    1 september, 2008 vid 14:04

    vet inte om ni har nämt om höjden på bommen. Bommen ska sitta ungefär vi brösthöjd, sedan är det väl en smak sak om man vill ha det lite högre för att kunna plana fortare.

  • surferhecke

    Medlem
    1 september, 2008 vid 14:38

    du kör väll utan centerbord?? annars sp fattar man varför

  • gustavl

    Medlem
    1 september, 2008 vid 20:33
    surferhecke;495873 wrote:
    du kör väll utan centerbord?? annars sp fattar man varför

    yeap, utan centerbord:smirk:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.