• Publicerad av epicsurferdude på 8 augusti, 2015 vid 21:32

    Hej. Jag började med vindsurfing för några veckor sedan och jag tycker att det är väldigt kul. Jag undrar dock om det är någon lite mer erfaren vindsurfare som vet ungefär i vilken vindstyrka man börjar plana. Jag väger 50 kg och har en jp freeride carve 117 liter 64 cm bred 266 cm lång bräda. Jag har segel på 5 kvm. Jag undrar om någon vet i ungefär vilken vindstyrka jag skulle kunna komma upp i planing. Jag undrar också om någon har något tips på hur jag kan komma upp i planing eftersom att det också är lite teknik. Hoppas någon kan hjälpa // Anton

    martinc svarade 8 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • vindsokaren

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 23:08

    Nån på 50kg som kan svara?
    Nåja jag börjar.
    Brädan låter perfekt för 50kg som lättvindsbräda.
    Seglet låter lite litet även för dej men se till att träna manövrar med det så allt sitter.
    Visst brukar man se freestylenissar som poppar igång med 110lit och 5.4 i typ 7ms.
    Men tippar på 10ms så ett freeridesegel på 6.5 kan väl vara ett bra väl i framtiden.
    Planing underlättar med lätt kroppsvikt men om tittar i min klubb så finns det många olika stilar,jag brukar alltid läsa av vindbyarna och falla av och trycka på främre foten(i stropp)
    Så med en del teknik så planar man tidigare.
    Har sett en del som plogar hela viken trots tillräcklig segelstorlek.
    Lycka till ! du kommer få härliga stunder med din bräda.

  • raggarn

    Medlem
    9 augusti, 2015 vid 00:43

    kolla på YouTube kanske….?? https://www.youtube.com/watch?v=GhhJWvmHVQ8

    https://www.youtube.com/watch?v=zPQodcasmSA

    https://www.youtube.com/watch?v=WB30KgpTnZ4

    m.fl.

    härligt med nytt folk som hittar sporten… good luck…..första planingarna minns man alltid å sen va man fast..!!!

    tänk om Y.T. hade funnits när man började… 😮

  • cosmosurfer

    Medlem
    9 augusti, 2015 vid 06:28

    Min surfkompis väger 50 kg. Tror han planar vid 8 m/s med ett 5.0. 6.5seglet är hans största som han använder vid 6 m/s.

  • epicsurferdude

    Medlem
    9 augusti, 2015 vid 07:56

    Tack så mycket alla som har svarat! Tack för vidsen också, förklarade det bra. Jag har inte fått så mycket vind än bara typ 5-6 m/s men jag har ett 5.7 kvm segel jag ska testa. Tack så mycket och hoppas att ni alla får det gött!

  • malibu

    Medlem
    9 augusti, 2015 vid 10:10

    Gissar också på ca 8ms. Men tänk på att man lär sig massor av att surfa utan att plana med. Och det krävs lite teknik och erfarenhet för att plana och behålla planing. Eller, ganska mycket snarare.

    Men kör på bara! Det kommer!

  • snaffe

    Medlem
    9 augusti, 2015 vid 17:34

    Jag skulle inte tipsa att köra större än 5,7 om du väger 50 kg. Du kommer lära dig bra teknik mycket snabbare med 5,7 och 5,0 än med ett 6,5 med din vikt. 5.0 är så mycket lättare att lära sig riktiga gippar med om du är så lätt. 6,5 kommer bara göra det klumpigare och ta längre tid.

  • enlight

    Medlem
    14 augusti, 2015 vid 06:42

    Mina tips för att plana tidigt.
    Höj bommen! Höj den högt!
    När det kommer en liten by, fall av lite i vind och “häng” på bommen (inte utåt/bakåt, utan vertikalt nedåt så du får stort mastfotstryck rakt nedåt på brädan)
    Häng så pass att du du reducerar vikten från dina fötter och får ner mycket tryck på mastfoten.
    Långa armar, böjda knän. (Tänk att du ska ha posen lite som “monkey bars” som vissa stenhårda motorcykelåkare har:cool2:).
    Jag krokar i selen direkt jag kommer upp på brädan, så ta hjälp av hängslen och tamparna i att hänga nedåt i bommen.
    Jag går inte bak i några stroppar innan jag planar, utan behåller vikten fram för att inte riskera att trycka ner tailen i brädan. Du vill inte “ploga” som Vindsökaren skrev.
    Så gör i alla fall jag och det funkar fint

    50 kg och 5.7!
    Då kan du ut och plana när du vill! 😉
    Jag väger runt 80 kg, och när jag kör min 100l freestylebräda och mitt 5.7 så brukar 8 m/s fungera bra.
    Men enligt min erfarenhet beror det även mycket på vilket typ av segel man har i kombination med brädan.

    …och kom ihåg!
    ALL TID PÅ VATTNET, ÄR BRA TID PÅ VATTNET! 😉

  • stefan_gbg

    Medlem
    14 augusti, 2015 vid 13:52

    Åk till Fiskebäck i Gbg och kolla på Håkman, han planar med sin 4.8 när andra kör 5.5 och uppåt utan att plana. Det handlar mest om teknik. Det är billigare att jobba på tekniken än jaga segel i rätt storlek.

  • tsss

    Medlem
    15 augusti, 2015 vid 18:39

    hej Anton

    Tappade bort dig på telefonen idag. Snackade med Vindsökaren och vi har ett 6,2 Freeridesegel som troligen funkar med din mast och bom. Du får det för en hundring (Det går att segla med, men har en ful lagning).
    Sen har alla rätt som skriver om tekniken – den är viktigast. Skillnaden mot ditt 5,7 är inte så stor som du kanske tänker. Synd att du inte har någon van vindsurfare som kan ge dig råd, du verkar ju vara ensam om denna sport där du bor. Du får gärna åka runt till Tyresö någon dag när det är vind (från rätt håll), så kan du få litet goda råd, du kan få låna en utrustning också så att du inte behöver släpa med allt.

  • epicsurferdude

    Medlem
    15 augusti, 2015 vid 19:41

    @tsss 735127 wrote:

    hej Anton

    Tappade bort dig på telefonen idag. Snackade med Vindsökaren och vi har ett 6,2 Freeridesegel som troligen funkar med din mast och bom. Du får det för en hundring (Det går att segla med, men har en ful lagning).
    Sen har alla rätt som skriver om tekniken – den är viktigast. Skillnaden mot ditt 5,7 är inte så stor som du kanske tänker. Synd att du inte har någon van vindsurfare som kan ge dig råd, du verkar ju vara ensam om denna sport där du bor. Du får gärna åka runt till Tyresö någon dag när det är vind (från rätt håll), så kan du få litet goda råd, du kan få låna en utrustning också så att du inte behöver släpa med allt.

    Hejsan. Sorry att jag la på, batteriet tog slut. Jag skulle gärna komma ut till tyresö nån dag. Seglet låter ju bra. Vet ej hur stor bommen är men inte över 2 meter. Masten är 460 cm. Jag hör av mig imorrn, kanske kan jag komma ut då. // Anton.

  • fjant

    Medlem
    17 augusti, 2015 vid 08:23

    Flera bra svar.
    Ett problem som ofta uppstår som nybörjare är att man tappar höjd när man försöker komma upp i planing. Risken blir då att man får lägga massa tid på att försöka kryssa tillbaka, alternativt bära grejerna tillbaka uppe på land. Inge kul…
    Bästa vore ju att kunna få nöta på downwind så länge man orkar, och inte behöva bekymmra sig. Följebåt kanske skulle vara nåt! 🙂

    Mackan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 augusti, 2015 vid 09:09

    Fjant – Det där har jag sett vara ett problem för mindre vana vindsurfare. Man ska vara optimist i alla lägen men för de som hela tiden försöker komma upp i planing, när förutsättningar i form av tillräcklig vind saknas, kan följden bli att de tappar höjd helt i onödan. Efter ett tag lär man känna sin utrustning och ser ganska direkt om vindbyn håller för ett försök att komma upp i planing. Om vindbyn inte ser ut att räcka är det bättre att låta bli och istället fortsätta pressa höjd, vilket väl är det de flesta gör när man inte planar. Då har man ju “höjd till godo” när vinden kommer.

  • martinc

    Medlem
    17 augusti, 2015 vid 16:20

    Att börja plana är inte så stort problem bara vinden är där. Svårare då att fortsätta plana när jag väl fått upp farten. Jag är nybörjare och inne på min tredje säsong. Denna sommaren har jag brottats med att jag lätt planar, men så fort det börjar gå undan och jag backar bak och får i fötterna i fotstropparna vill brädan lova uppvind och jag tappar farten. Jag pressar seglet framåt men lyckas sällan få det där coola bekväma hänget.
    De få gånger jag lyckas är det en smått religiös känsla.
    Ganska kul även när man ett par sekunder senare ligger med fötterna upp i skummet efter en katapult…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 augusti, 2015 vid 17:10

    Det finns säkert många idéer kring detta men tre saker jag rent spontant tänkte på är:

    – Kolla att hängseletamparna sitter rätt och inte för långt fram!
    – Kanta inte brädan mot lovart! Reglera med fötterna!
    – Det går kanske lite lättare om Du bestämmer Dig för att slöra en bit och bygga upp rejäl fart innan Du återgår till halvvind eller höjdtagning!

  • enlight

    Medlem
    17 augusti, 2015 vid 19:40

    @MartinC 735172 wrote:

    Att börja plana är inte så stort problem bara vinden är där. Svårare då att fortsätta plana när jag väl fått upp farten. Jag är nybörjare och inne på min tredje säsong. Denna sommaren har jag brottats med att jag lätt planar, men så fort det börjar gå undan och jag backar bak och får i fötterna i fotstropparna vill brädan lova uppvind och jag tappar farten. Jag pressar seglet framåt men lyckas sällan få det där coola bekväma hänget.
    De få gånger jag lyckas är det en smått religiös känsla.
    Ganska kul även när man ett par sekunder senare ligger med fötterna upp i skummet efter en katapult…

    Se till att hålla kvar trycket på mastfoten även efter du gått bak i stropparna, dvs. fortsätt häng nedåt i bommen/hängselen. Då behöver du inte kompensera med att föra fram masten och riskera kastfall. När du väl sedan har full planing kan du successivt släppa trycket och “täta” (luta bak seglet), Känner du att du börjar tappa fart, öka trycket nedåt på masrtfoten (häng nedåt i bommen).
    Du kan även testa att flytta fram mastfoten.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.