Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planing på Riddarfjärden just nu !

  • Planing på Riddarfjärden just nu !

    Publicerad av henryk på 12 september, 2008 vid 09:43

    Tittar ut genom fönstret på kontoret på slussen och ser en windsurfare på Riddarfjärden just nu , planar också ! Ser ut som stora grejer – har inte sett nån köra här sen 80-talet (förutom nybörjare i rålis) … Ser fram emot en rapport här!

    filipl svarade 15 år, 8 månader sedan 17 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • svenne

    Medlem
    12 september, 2008 vid 11:13

    F*n, jag har tänkt att göra det länge, och så sitter jag på nån jäkla konferens när någon annan gör det. 🙂

  • tagt

    Medlem
    12 september, 2008 vid 11:16

    Bor precis vid Rålis, men har aldrig kommit mig för att bära ner riggen å köra i Riddarfjärden. Mitt största segel är 6.5, (115L) frågan är om vilken prognos som kan få mig att plana…skulle vara hur nice som helst

  • jps

    Medlem
    12 september, 2008 vid 11:49

    @tagt 499201 wrote:

    Bor precis vid Rålis, men har aldrig kommit mig för att bära ner riggen å köra i Riddarfjärden. Mitt största segel är 6.5, (115L) frågan är om vilken prognos som kan få mig att plana…skulle vara hur nice som helst

    8+ m/s västligt eller ostligt borde väl funka. I med plankan bara. Det är kul att surfa i stan. Lite småbyigt ( 😉 ) men det får man stå ut med 🙂

  • tagt

    Medlem
    12 september, 2008 vid 11:58

    @JPS 499210 wrote:

    8+ m/s västligt eller ostligt borde väl funka. I med plankan bara. Det är kul att surfa i stan. Lite småbyigt ( 😉 ) men det får man stå ut med 🙂

    Ok, nästa gång det blåser Ost eller Väst så guppar jag ut!

  • goretex

    Medlem
    12 september, 2008 vid 12:08

    Måste va byigt som fan där…
    Vore kul dock att köra inne i stan…

    Såg nån som simmade med sin utrustning mot stranden i Rålis i sommras, tog ett kort med mobilen.. Kan slänga upp det senare =)

  • svenne

    Medlem
    12 september, 2008 vid 12:28
    Goretex;499216 wrote:
    Måste va byigt som fan där…
    Vore kul dock att köra inne i stan…

    Såg nån som simmade med sin utrustning mot stranden i Rålis i sommras, tog ett kort med mobilen.. Kan slänga upp det senare =)

    Det var förmodligen någon från Johans hyrcenter
    Jag skulle vilja dra en repa mitt på, typ mitt för Preem-macken. Inte för att det lär vara ett bra ställe att surfa på, men för att det går. 🙂

  • mexi_

    Medlem
    12 september, 2008 vid 13:33

    Jag har fortfarande drömmen om att segla där mitt i rusningen…Har kollat in vid stadshuset och det finns lite trappor ner till vattnet som man kan launcha ifrån. Skulle vara så kul att se alla människors (främst alla japaner som springer runt och fotar) reaktion, förmodligen så blir de inte så förvånade men det skulle vara en schysst känsla att dra några repor och några hopp framför stadshuset. Ren V med lite tryck är det som fattas!

  • nachoman

    Medlem
    12 september, 2008 vid 13:38

    Tycker inte att det verkar så jäkla risigt där! Många gånger då man druckit öl på mälarstrandens båtar har det gått finfina gäss.
    Håller vinden i sig några timmar till är det en till som är ute och planar 😉

  • htn

    Medlem
    12 september, 2008 vid 14:51
    Nachoman;499251 wrote:
    Tycker inte att det verkar så jäkla risigt där! Många gånger då man druckit öl på mälarstrandens båtar har det gått finfina gäss.
    Håller vinden i sig några timmar till är det en till som är ute och planar 😉

    Vore helt klart kul att testa när det gässar.
    Gott om riggyta:wink:
    /Henrik T.

  • diil

    Medlem
    12 september, 2008 vid 15:37

    Kunde vi inte köra en spontantävling nere på Riddar’n nån gång när det verkar bli prognos? Skit i bojar och sånt, bara köra typ stadshuset <-> Münchenbryggaren x antal stinter och så måste man gippa inom tjugo meter från kajen. Säkert ingen som fuskar… 🙂 Vore kul att samlas och ta över hela fjärden!

  • jps

    Medlem
    12 september, 2008 vid 16:39

    Rapport från inlinesturen runt Riddarfjärden nyss.

    Gäss fanns det. Rätt OK (ca Ost) vind om än byig och lite svag. Inga surfare på plats längre.

    Jag är på om det blir segla av. Det borde funka att rigga och gå i från Rålis på Ostliga vindar och från runt stadshuset på Västliga

  • bicless

    Medlem
    12 september, 2008 vid 17:07

    Faan, låter kul. Gäller holla koll på prognosen då, jag är sugen på stadshussurf åxå.

  • argulander

    Medlem
    12 september, 2008 vid 20:13

    Har seglat sinker på Riddarfjärden en gång i slutet på 80-talet, bodde på Pontonjärsgatan. Det blåste hårt från Västerbron och jag gick i vid fiket på Norr Mälarstrand ganska nära rålis. Blev några juste vändor men det var svårt att hålla höjden. Avslutade vid dåvarande helikopterplattformen nära Slussen, där plockade jag ihop, tog grejorna under armen och gick hem. Slutsatsen är väl kanske att man ska använda en bräda som man flyter på och kan dra rigg på, om man ska segla på Riddarfjärden.

    Klas

  • electric

    Medlem
    12 september, 2008 vid 20:16

    Vindsurfing på Riddarfjärden har diskuterats förr här på konfen. Några trådar:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53860 Cityspot Riddarfjärden…?! (2007)

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=25513 Riddarfjärden i morgon (2004)

  • rosen

    Medlem
    12 september, 2008 vid 20:19
    Diil;499292 wrote:
    Kunde vi inte köra en spontantävling nere på Riddar’n nån gång när det verkar bli prognos? Skit i bojar och sånt, bara köra typ stadshuset <-> Münchenbryggaren x antal stinter och så måste man gippa inom tjugo meter från kajen. Säkert ingen som fuskar… 🙂 Vore kul att samlas och ta över hela fjärden!

    el den som gippar närmast kajen vinner?

    Tror inte det behöver vara så byigt på västlig, har sett det helvitt över hela fjärden och det svåra är väl riggyta.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planing på Riddarfjärden just nu !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.