Senaste nytt Forums Planingsproblem

  • Planingsproblem

    Publicerad av newold_surfer på 9 september, 2003 vid 09:43

    Finns det nån som kan förklara för mig varför jag är den som ALLTID planar senast i viken. Jag har sökt svaren på 1200 ställen, och provat alla möjliga tips, utan resultat.

    Jag väger 91 kilos, vilket kan förklara saken, men jag har en 120 liters bräda. Jag tror jag gör precis som man ska, dvs fram med mastfot, upp med bom, större fena, häng i selen, fram med mast, sträck armarna, mer tryck på mitten av brädan, fram med fötterna, fall av, pumpa med seglet osv..

    Men lika väl känns det som det är klister under brädan… Och sen ser jag alla andra flyga fram, medans jag själv ofta behöver 100- 200 meter innan jag börjar plana såvida det inte blåser mycket.

    När det väl sen släpper då är det ju en annan historia! laugh.gif

    anonym-anvandare svarade 20 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 10:54

    Det beror mycket på vilken typ av bräda du har. Dagens freestyle/freeride på 90-100 liter planar tidigare än gårdagens slalom/race. Så är läget för mig. När jag kör 7.2/RRD81 och de övriga planar med 5.7-6.3 så behöver jag lite till. Men sen jävlar, när jag väl kommit i planing…

    Min vikt har med “bättre” arbete gått upp från 82 till 96 kg, men muskelmassan i pumpmusklerna har tyvärr inte ökat lika mycket och den här typen av brädor behöver bra pumpteknik och kraft. Du kanske har samma problem.

  • newold_surfer

    Medlem
    9 september, 2003 vid 11:04

    mycket möjligt, men jag har en Cross 120 -03 som skall va väldigt lättplanad, skall testa pumpet idag å se om jag kan utveckla det…

  • brutus

    Medlem
    9 september, 2003 vid 11:16

    tror jag fick en förklaring på samma fråga efter gårdagens surf… kanske bara stämmer i mitt fall dock.

    Jag hade problem att komma i planing för att jag hade dragit helt åt h-e för mycket uthal på bommen – seglet var helt platt (snyggt tyckte jag smirk.gif) o helt utan buk…
    Jag provade allt o inte förrän jag var helt slut visade en polare hur det skulle se ut. Behöver jag säga att jag är nybörjare på det här?!?!?
    Nåja, tar tjuren vid hornen i eftermiddag, denna gång med bättre riggning… då jävlar!

    mvh / m

  • newold_surfer

    Medlem
    9 september, 2003 vid 11:53

    tror inte det är det som är mitt problem…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 14:42

    Jag vet precis hur det känns… Det händer inte jämt, men ibland planar man senare än nybörjare på prylar från -93… Gruvligt irriterande. Ett tips jag kan ge är att göra trimjusteringar med måtta. Större fena är bra, men för stor fena kan ge senare planing eftersom det blir mer motstånd i vattnet. Enligt min mening är en stor fena bra först när man har börjat plana eftersom man tidigare kan lägga tryck på den.
    Att mastfoten är långt fram kan också vara bra, men dra den inte hela vägen fram. Några centimeter framför där du brukar ha den om det blåser lagom är nog lagom. Prova längre bak också (!) – kan ge bättre respons om du pumpar.
    Fram med fötterna är inte nödvändigtvis bra – brädan har inte en chans att lyfta om man står och trycker ner långt fram. När du pumpar och börjar närma dig planing så gå bakåt lite i taget.
    Testa mycket olika trim och tekniker!!!

    Hoppas det hjälpte.
    /Robin

  • nordgren

    Medlem
    9 september, 2003 vid 15:25

    En sak kan vara att du står för mycket på hälarna! Det gjorde jag förut och planade sent, försök hålla brädan plant/ lägg tryck på framfoten så kanske det löser sig.

  • calle_b

    Medlem
    9 september, 2003 vid 16:17

    För litet segel låter det som wink.gif

  • newold_surfer

    Medlem
    10 september, 2003 vid 09:49

    kan inte vara seglet heller när folk runt om kör 5.3 så det ryker och jag har 5.6 och inte ens planar, trots att jag har 20 liter mer bräda…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 10:17

    om det blåser mycket(5,3), prova att hoppa in i stropparna och segla iväg, sen när det kommer en vindby eller vågdal så trycker du ner brädan downwind, lägg all vikt i selen och försök att lyfta fötterna så att du inte har nåt tryck i dom, då kommer brädan sticka ivag som en raket, det är först når du fått fart du ska börja trycka på fenan med bakfoten

  • garage

    Medlem
    10 september, 2003 vid 13:16

    Hej!

    Inte för jag är nån expert här men jag skulle nästan tro att du faktiskt är för långt fram på din bräda. Effekten blir att den sugs fast istället för att släppa. Om du kollar under din bräda så ser du att den är helt plan från aktern och ungefär fram till främre stropparna. Sen viker brädan av uppåt mot fören. Om du står för långt fram kommer det göra att aktern vinklas upp något och liksom sugs fast i vattnet, det hörs mest genom att det liksom gurglar mycket och du mest plöjer i vattnet.

    Jag har inte tänkt så mycket på det här förrän jag testade formula, där märker man det här väldigt lätt tycker jag.

    Så var inte rädd att trycka till rejält på aktern i samband med att du pumpar med seglet. Det viktiga är att du sen direkt när brädan poppat iväg inte står kvar där utan avlastar så mycket det går, hänga i sele, hänga ut osv.

    Hoppas det hjälper, är som sagt ingen expert! I övrigt tror jag vikten är en ganska stor bov i dramat. Och brädtypen, väldig skillnad mellan olika brädor för just det här har jag märkt iaf.

    Mvh Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 13:27

    Själv märker jag stor skillnad i planing och bomhöjd
    planar grymt mycket tidigare med hög bomhöjd
    dock jobbigt om man har sittsele.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 14:04

    Som du skrev i inledningen så tillhör du den övre skalan om man ser vikten för vindsurfare. Du bör jämföra dig med lika tunga seglare speciellt om du pratar så små storleksskillnader som 0,3 kvadrat, vilket är näst intil försumbart(en hel vetenskap att räkna ut den exakta arean). Om man bortser från pumpteknik och tänker sig att vinden får dra dig upp i planing så får du räkna med att ha motsvarande procent större segel som du är procent tyngre för att få samma dragkraft i seglet. OBS dragkraften skall inte blandas ihop med att den ökar med kvadraten på vindstyrkan, för det gäller om vinden ökar och inte kroppsvikten och därmed det ökade kraftbehovet.

  • newold_surfer

    Medlem
    10 september, 2003 vid 14:36

    trodde jag skulle slippa gå ner i vikt, men det verkar ju vara den bästa lösningen + ett större segel då också!

  • calle_b

    Medlem
    10 september, 2003 vid 16:50

    Jag är själv flugviktare och brukar jämföra mej med tyngre seglare…. Iaf. Mina surfpolers kör oftas 0.5-0.9 kvm större seglel än jag, och då väger de 12-15 kg mer…
    Dvs. Kör jag med bra fräs i 4.2:an så kör dom 4.9-5.0…

    smirk.gif

  • the_novice

    Medlem
    10 september, 2003 vid 17:34

    förstår kanske vad du menar med att om seglet skall hålla uppe seglaren så skulle segelarean vara proportionell mot vikten?
    Däremot blir det lite konstigt om man sätter siffror; 90 kg med 7.0 segel samt 65kg med 5.0!?
    Däremot kan det väl skilja upp till 1m2 tycker jag.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Planingsproblem

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.