Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planingsteknik?

  • Planingsteknik?

    Publicerad av garage på 18 december, 2001 vid 11:44

    Tjena!

    Jag skulle vilja höra lite synpunkter från nån kunnig vad det gäller att plana tidigt och vilka knep som finns. Jag har precis kommit igång med surfingen och lärt mig vattenstarta osv men upplever det att jag har lite trögt att komma i planing om det inte blåser rejält. Ofta tycker jag att jag mest ligger och bromsar och blir trött i armarna samt plöjer en massa vatten framför mig och det liksom släpper inte riktigt förrän det blåser i rejält.
    Skall man falla av lite för att lättare komma i planing när det blåser mindre? Skall man ställa sig närmre mastfoten för att inte tynga ner aktern?

    Tacksam för tips!

    /Andreas

    anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • cosmoskatten

    Medlem
    18 december, 2001 vid 12:06

    Verkar som du är inne på rätt spår. Kolla den här länken [url=”http://”] http://www.windsurfingmag.com/WR_Main/1,2230,8-1-25-0-0-0,00.html%5B/url%5D. Där finns tips för lättvindsplaning och mycket mera. Lycka till.
    M.V.H. C

  • fjant

    Medlem
    18 december, 2001 vid 18:26

    Ett tips kan vara att stå med tårna frammåt på båda fötterna och ha “lä-foten” en bit in på brädans lä-sida. Då kan du hela tiden hålla brädan plan i vattnet, och den planar upp lättare när du kommer in i ett vindstråk.
    Och så klassikern; När brädan börjar få fart så måste du se till att hänga en del av vikten i bommen, dvs. nedåt. Böj knäna och armbågarna, och var mjuk i dina rörelser.

  • Johan!!

    Gäst
    18 december, 2001 vid 20:21

    Jag hade precis samma problem som du har nu.
    Du måste få mer vikt från brädan, se till att häng ut ordentligt med kroppan och viktigaste av allt:
    Sitt inte i selen vilket iallafall jag gjorde, utan res dig upp och dra in höften mot seglet.
    Sedan gäller det att få ut axlarna och överkroppen så långt ut som möjligt, ha armarna nästintill raka och tryck sedan ut axlarna, en riktlinje är att axlarna måste hela tiden vara längre ut än höften och midjan.
    Sedan är det också bra att höja bommen ganska mycket för att då kommer du lättare i rätt position, har du mycket långa hängselelinor så kan du nog korta ner dom också en aning.

    //Johan

  • joha

    Medlem
    19 december, 2001 vid 07:46

    Beställ videon “Turn for the Better”
    Den är hel grym..gå in på RYA hemsidan..men se till att det är PAL format på bandet….Lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 december, 2001 vid 17:19

    Jag tycker att det dom andra skriver verkar jobbigt. Mycket att tänka på.. Har du testat att pumpa med seglet och samtidigt pumpa med den bakre foten.funkar för mig. Men annars så är det dom skriver säkert helt rätt..
    Kör på kännslan….

    Lycka till

  • johan-g

    Medlem
    20 december, 2001 vid 11:10

    Pumpa! Har du väl kommit upp i planing är det ju inga problem att plana vidare. Stora pumptag och “sparka” brädan framåt och försök vara “lätt” på fötterna. Står du bara och rycker i seglet utan att använda benen kommer man inte nån vart…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 2001 vid 17:56

    Vad jag kan tyda av texten så sa han inget om att han kom upp i planing utan att det var själva problemet..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 2001 vid 18:09

    fall av samtidigt som du pumpar. så gör jag när det är skit vind.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 december, 2001 vid 15:36

    segla överriggad

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 december, 2001 vid 17:09

    hela kroppsställningen är viktig, armarna ska va raka, sen ska man försöka att inte bara röra armarna när man parrerar utan hela kroppen typ. vikten ska vara på främmre foten och höften ska vridas framåt så man får vikten längre fram samtidigt ska man “äta axel” titta över axeln. sen när byn kommer faller man av och lutar sig bakåt, vilket genererar mer lyftkraft. Jag gick på surf kurs i grekland o hade en galen tysk som lärare, trots att han körde på en bytydligt mindre bräda än mig stack han iväg i första bästa by i full planing medans jag stod o plöjde. det är mycket teknink

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planingsteknik?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.