Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plattvatten i Danmark?

  • Plattvatten i Danmark?

    Publicerad av zurfman på 16 maj, 2010 vid 13:19

    Några frågor gällande plattvatten i Danmark:
    (Onshore-förhållande och/eller någorlunda lättseglat helst)

    Vilka ställen finns det att välja på?

    Vilka vindstyrkor normalt?
    Mer än prognos?
    Jämnaste vindarna?

    Vatten-kvalitet (om det är sjöar/laguner nära kusten)?

    Boende?

    pure svarade 13 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • jks

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 17:49

    Ringköbing fjord!

    Flera spots runt hela fjorden. Boende – fina campingar… Fortsatt norrut på Jylland är oxå riktigt fint.

  • haze

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 19:11

    Krik är ganska populärt, ligger nära Agger (2 km)

  • zurfman

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 20:50

    Tackar, ser intressant ut med Ringköbing o flera andra fjordar!

    Kan man segla i södra delen av Ringköbing-fjorden på nordvind (nordväst) o förvänta sig hyggligt platt vatten eller bygger det metervågor på den sträckan (kan jag kanske klara av, men bra att veta)?

  • haze

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 21:01

    De seglade i Krik på Nordväst så jag vet inte om man behöver åka till södra delen….

  • getwet

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 11:47

    Personligen föredrar jag Limfjorden långt före Ringköpingsfjorden. Ringköpingsfjordens grumliga bruna vatten lockar föga mot Limfjordens kristallklara.

    Krik är en liten by som ligger straxt bredvid Agger, som i sin tur ligger straxt söder om Klitmöller.
    I Krik finns det en camping med namn http://www.krikvigcamping.dk/

    Krik pir lämpar sig utmärkt för slalom, freestyle, speed och freeride. Bra riggytor med gräs och bara sandbotten så långt du kan segla………

    Krik vig passar vindriktningar N, NV, V, SV, S.

    Sök efter Krik på http://www.eniro.dk/ så ser du var det är. Men o andra sidan sett så är hela Danmark seglingsbart………….Jag kom hem därifrån igår men åker snart igen, de e dejligt!

  • glader

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 15:20

    Någon som spanat in detta i Limfjorden? Ser ju helt fantastiskt ut från flygfotot. Över 1km med något som i alla fall uppifrån bara ser ut som en låg sandbank.

  • haze

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 15:51

    Ganska så grunt. Mellan 20 till 50 cm långt långt ut där..

  • haze

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 15:53
    getwet;612156 wrote:
    Personligen föredrar jag Limfjorden långt före Ringköpingsfjorden. Ringköpingsfjordens grumliga bruna vatten lockar föga mot Limfjordens kristallklara.

    Krik är en liten by som ligger straxt bredvid Agger, som i sin tur ligger straxt söder om Klitmöller.
    I Krik finns det en camping med namn http://www.krikvigcamping.dk/

    Krik pir lämpar sig utmärkt för slalom, freestyle, speed och freeride. Bra riggytor med gräs och bara sandbotten så långt du kan segla………

    Krik vig passar vindriktningar N, NV, V, SV, S.

    Sök efter Krik på http://www.eniro.dk/ så ser du var det är. Men o andra sidan sett så är hela Danmark seglingsbart………….Jag kom hem därifrån igår men åker snart igen, de e dejligt!

    Kom förbi Klitmøller då 😉 Bor där. Skönt häng i den här byn, ensam kitesurfare mer eller mindre och sjukt mycket tyskar. Skall ner och kolla upp Krik imorgon med GPS och Speed plankan tänkte jag 😉

  • getwet

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:31

    Glader, den däringa spermien på sattelitbilden är svår att få tag på………Måste ta färja över och biltrafik är förbjuden på hela ön. Återstår att kånka ombord grejerna, sedan bära dessa till “svansen”.
    Alternativt segla från fastland ut till ön vilket jag skulle kunna tänka mig göra. Det lär dock svida i låren innan man är framme!

  • bananen

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 08:09

    Vi besökte Hvide Sande i helgen (dock inte för plattvatten utan tvärt om ;-). Det blåste NV – VNV runt 12-13 m/s och det var en hel del slalomkit på Rinköpingsfjorden. Platt som en pankaka. Borde inte vara några större problem att speeda + 40
    knop där. Massor av ställen att gå i, boende, surf shop, bärs och nyrökt fisk! Go get it.

  • jelu

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 22:10

    Jag har varit i Borkhavn som ligger i nedre delen av Ringköpingsfjorden och det är väldigt nybörjarvänligt. Långgrunt och plattvatten dessutom surfshop med uthyrning fanns när jag var där.

    som en stor pool:)

    [ame=”http://vimeo.com/7441749″]Borkhavn 27 juni – 08 Juli 2009 on Vimeo[/ame]

  • pure

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 18:29

    Vi åker till Bork Havn (Rinköping Fjord) varje år och hyr stuga (hus) . Trevlig liten håla med surfshopp och bra surf. Det är väldigt bra kvalitet på husen och man får mycket för pengarna. Bokar man långt i förväg så kan man få dom husen som filmen ovan är filmad ifrån. Man kan altså rigga på direkt vid huset och sen gå ner med prylarna i vattnet.

    Kolla in google maps o streetview runt omkring där nere så kan man se husen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plattvatten i Danmark?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.