Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing plattvatten öland?

  • plattvatten öland?

    Publicerad av torvik på 23 mars, 2014 vid 11:15

    jag åker till öland sista veckan i maj..
    så nu undrar jag, om ngn vet några bra
    spots med plattvatten? hellst också långgrunt.
    kanske finns det ställen som funkar med
    rak frånlandsvind??om det är någorlunda
    lågt landskap???

    styret svarade 10 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • swe-496

    Medlem
    23 mars, 2014 vid 12:11

    Långgrunt = Haga Park, blir dock lite vågor. Fördelen är att det är ett bra ställe emd en shop på stranden. Annars kanske Böda sand på Norra Öland funkar bra också, jag har själv aldrig seglat där. Segla i frånlandsvind är inte att rekommendera om du seglar själv. Haveri = driva till havs om du har otur.

  • torvik

    Medlem
    23 mars, 2014 vid 12:23

    jag kommer nog inte segla ensam om det är frl. vind och djupt. men om det är midjedjupt
    vatten kanske man kan gå tillbaka vid ev. haveri?

  • torvik

    Medlem
    23 mars, 2014 vid 18:27

    Kleva!? är det för grunt för att vindsurfa? hur pass långt söderut finns stenarna?
    Långviken på Kalmarsidan verkar också vara platt. finns det stenar där med?

  • styret

    Medlem
    23 mars, 2014 vid 20:36

    Det blir väl inga vågor på Haga? Lite chopp men inte mer än på något annat ställe. Det går alltid att hitta platta fina partier för trick och gippar.

    Kleva är djupare än Haga men där finns ingen sten mer än en liten gryta precis vid stranden.

    Långviken var det många år sen jag selgade i men jag vill minnas det som jävligt stenigt. Men jag kan ha fel.

  • oldschool

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 07:35

    Långviken är plattare än platt om man ligger å bränner innanför de små öarna/grunden ute vid udden på sydliga vindar. Men sten är väl mer en regel än undantag 🙂 ligger du å kör mellan märken sjömärkena så är du safe…bara du inte avviker för mycket. Långgrunt är det dock inte…men istället så är det trevlig dybotten med massa sten. Du bör nog fråga nån lokal förmåga på plats för att undvika de värsta grynnorna.

    Surf

  • torvik

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 10:20

    på “spotguiden” står det att man kan segla ner till mörbylånga vid vest, från kleva men det finns sten.
    förstår inte styret…är grytan på haga eller Kleva?

  • styret

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 16:26

    det finns en gryta av sten, typ 4-5 meter bred längst in vid stranden i Kleva. Men den kan jag lova inte är ett problem.

    Det där med sten är mer än vad jag vet. Och då är jag uppvuxen mellan mörbylånga och kleva. Det finns ju några grynnor som ligger i höjd med öarna på Haga men då ska man ha riktigt lång fena samt mycket otur för att gå på.
    Neråt mörby kommer mörngrundet men det ser man väldigt tydligt.

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    25 mars, 2014 vid 08:12

    Torvik! Du måste söka hjälp, hur många inlägg har du gjort, dygnet har ju bara 24 tim 🙂

    Surf`s up // J

  • getwet

    Medlem
    25 mars, 2014 vid 09:25

    Oj oj oj……Kleva är ju fullt av sten!

    Nä, det finns precis som Styret påpekar en hög av stenar men den ligger fullt synlig och så pass nära stranden att den inte är ett problem. Sedan finns det ytterligare ett stenröse ca 200-300m norr om badplatsen, även den väldigt nära stranden men den kan försvinna ibland vid högt vatten.

    Det går hur bra som helst att segla från Kleva till Mörbylånga, inga stenar att oroa sig för. Ännu trevligare tripp är HagaPark-Mörbylånga på västligt.

  • torvik

    Medlem
    26 mars, 2014 vid 14:22

    ja’ då håller jag mej till Haga och kleva..då har man ju nära till Bläsinge om vinden vrider åt andra hållet. där verkar det också vara långgrunt. Tack för svaren. Och du BJÖRKVIKSMANNEN. Det handlar om att ta vara på timmarna.

    MVsurfH/v

  • styret

    Medlem
    26 mars, 2014 vid 15:16

    Hela östra sidan är rejält stenig. Men inga problem om man håller lite uppsikt.

  • torvik

    Medlem
    26 mars, 2014 vid 15:24

    det är ju svårt att hålla uppsikt i 20-30 knop. då kanske det är bättre att köra i frånlandsvind på västra? om man är flera som kör, så kan man ju kolla så att ingen driver iväg till typ Kalmar?

  • styret

    Medlem
    27 mars, 2014 vid 11:58

    ähhh! det är bara att köra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing plattvatten öland?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.