Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Pluggar och utfyllnad

  • Pluggar och utfyllnad

    Publicerad av snaffe på 30 juni, 2009 vid 19:09

    Ska sätta i pluggar i min bräda då den gamla pluggen åkte ur brädan, var väl dåligt limmad. Tänkte sätta i två stycken singelpluggar så jag kan skruva i stroppen med två skruvar. Går det att använda “packfrigolit” mellan pluggarna som utfyllnadsmaterial eller har ni några andra förslag.

    snaffe svarade 14 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 22:07

    Kan å kan, visst kan man det men det ska väl hålla också?
    Om du inte får tag på något annat än frigolit av mesostkvalitét så har jag ett litet tips.

    Gör i ordning brädan, gör hålet exakt så stort det behöver vara. Inte mer! Det ska vara trångt att trycka ner pluggarna. Slipa av ytan på brädan också så att du kan lägga ny fiber på ovansidan utan att det bygger för mycket.

    Måtta in frigolitbiten ordentligt, skär det absolut jämnt med en packkniv UTAN fett på bladet. Men gör frigo:t lite smalare än vad du egentligen vill ha den, typ en halv millimeter på lång och kortsidor.
    Rugga upp ytorna ordentligt på pluggarna.
    Nu lindar du in frigoliten i två eller tre varv fiber, klipp bandaget lite högre än frigoliten så att den sticker ut lite åt båda håll. Kladda på epoxi.
    Sätt ihop pluggarna som på bilden, lägg ett par lager på undersidan av paketet och upp på kortsidorna och linda några varv fiber runt hela alltet, så att pluggarna är inlindade i väv/epoxi på alla sidor förutom ovansidan.
    Dra försiktigt ihop det med lite plastfolie och så låter du det härda ett dygn.
    Efter dygnet så kan du riva av folien och slipa upp ytorna och limma i pluggarna i brädan. Lägg en väv som går från brädans yta och ner i hålet så att pluggarna “binder” med ovansidan på brädan. Och ett lager ovanpå alltihopa. Spänn ner med plastfolie och vänta ett dygn igen innan du gör något mer.

    Jag fullagade en bräda så för ett par år sen på en semester. Kanske 10-12 gram tyngre än innan och håller än trots idog misshandel av alldeles för tjocka fötter.

  • snaffe

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 07:09

    Ok tack för ett bra svar!
    Var går det att få tag på bättre material? Jag behöver ju bara en liten bit. Är min favobräda så jag vill att det ska bli riktigt bra.

  • snaffe

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 07:10

    Tänkte lite på en träbit men det blir ju tungt.

  • svenne

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 08:23

    Vilken välsorterad båtaffär som helst säljer distansmaterial. Använd en densitet över 100, helst 130-150.

  • snaffe

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 08:32
    Svenne;556375 wrote:
    Vilken välsorterad båtaffär som helst säljer distansmaterial. Använd en densitet över 100, helst 130-150.

    Ok, så det är bara att fråga efter distandmaterial. Det har inget annat namn. Mycket frågor men man vill ju att det ska bli bra:)

  • snaffe

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 09:55

    Färdig! verkar bra och har hållt än så länge.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Pluggar och utfyllnad

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.