Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Poesihörnan startar höstomgången 2008

  • Poesihörnan startar höstomgången 2008

    Publicerad av mes på 2 oktober, 2008 vid 19:36

    Bomkörningshaiku

    —-

    Ensam i Torkel
    Inte ens vinden var där
    Fy fan så tråkigt

    —-

    därmed var ribban satt för höstens poesiövningar…det är en lockren 5-7-5 haiku sådeså!

    diil svarade 15 år, 7 månader sedan 17 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 19:40

    Gå o lägg dej o kom tillbaka när du nyktrat till!

  • simpa

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 21:46

    Du tog till dig mitt tips ang. att härda händerna ser jag. Men kanske skulle poängterat att det endast är för 18+ eller så tar du en liten mindre flaska nästa gång.

  • basse

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 05:10

    Tråden verkar lite för bildad för Slusken verkar det som. Vet väl inte vad en Haiku är ens…

  • hellgren

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 07:03

    @mes 504563 wrote:

    därmed var ribban satt för höstens poesiövningar…det är en lockren 5-7-5 haiku sådeså!

    Njae… Haiku (japanska 俳句) är en dikt i miniformat, enligt japanskt mönster. Den kan innehålla 17 teckenljud (mora), vilket ofta felaktigt översatts med stavelser. Ett teckenljud är ofta kortare än en västerländsk stavelse – exempelvis innehåller “Tokyo” (とうきょう, to-u-kyo-u) fyra teckenljud, men endast tre stavelser i svensk translitteration. Även uppdelningen på tre rader enligt mönstret: 5-7-5 är en sanning med modifikation, japansk haiku skrivs inte vågrätt utan lodrätt – i en enda rad. Ingen hänsyn tas till tryckaccent eller ton och dikten är utan slutrim.

    Men det är bara för att va jobbig jag säger det! hihihi

  • mes

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 07:38

    @hellgren 504630 wrote:

    Njae… Haiku (japanska 俳句) är en dikt i miniformat, enligt japanskt mönster. Den kan innehålla 17 teckenljud (mora), vilket ofta felaktigt översatts med stavelser. Ett teckenljud är ofta kortare än en västerländsk stavelse – exempelvis innehåller “Tokyo” (とうきょう, to-u-kyo-u) fyra teckenljud, men endast tre stavelser i svensk translitteration. Även uppdelningen på tre rader enligt mönstret: 5-7-5 är en sanning med modifikation, japansk haiku skrivs inte vågrätt utan lodrätt – i en enda rad. Ingen hänsyn tas till tryckaccent eller ton och dikten är utan slutrim.

    Men det är bara för att va jobbig jag säger det! hihihi

    En Haikuguru! Coolt! Jag hade smiskat dig med en aloha om jag bara visste hur…
    Jag erkänner att min haiku är ju en noob-variant! Jag kom på den när jag tränade stagvändningar i 3-4 m/s (fast Onsala stod på stadiga 9… kan inte stämma helt enkelt…)
    Min gamla granne i Bergshamra the hood är en av sveriges vassaste Haikudiktare och naturfotograf. Hans bok Livsmotiv med naturhaiku och foto är mycket bra!
    http://www.bostream.nu/bokmarkt/bocker/livsmotiv.htm

    5-7-5 är ganska lätt att få till…ska fundera på en riktig vid nästa bomkörning.

    🙂 Mats

  • hellgren

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 08:04

    Haha.. jag var också ute.. Vad hände? När jag åkte såg allt frid och fröjd ut och när jag kom ut så var allt frid o fröjd, men på det dåliga sättet..

    Nedrans.. Men dmi säger 15m/s sydligt hela helgen.. Så vi får ta igen på modernatur då..

    Haikuguru? Njae.. Jag e bara sjukt vass på wikipedia 😉 Men nu har jag ju lärt mig nått nytt tack vare det!

    Boken verkar ju spännande, kanske man skulle önska sig till jul?

    peace!

  • surfslusken

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 08:43

    @Basse 504619 wrote:

    Tråden verkar lite för bildad för Slusken verkar det som. Vet väl inte vad en Haiku är ens…

    Näe, inte en jävla aning faktiskt. Vart ja en ännu sämre människa nu pga de??

  • ola-h

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 12:36

    30 mil resa.
    Men plattvatten och bleke.
    Milen hem smärtar.

  • ian

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 12:41

    @Ola H. 504711 wrote:

    30 mil resa.
    Men plattvatten och bleke.
    Milen hem smärtar.

    hur klarar du av
    att köra så mycket bil
    sponsrad av statoil?

  • hellgren

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 12:43

    @Ola H. 504711 wrote:

    30 mil resa.
    Men plattvatten och bleke.
    Milen hem smärtar.

    Den va fin! Mycket djup och känslosam..

  • mes

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 12:56

    I morn’ blir det vind
    Jag är själv med mina barn
    Ack fy fan, fy fan

  • oaxen

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 12:56

    @Ian 504713 wrote:

    hur klarar du av
    att köra så mycket bil
    sponsrad av statoil?

    Han kanske har en rik fru?

  • ian

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 13:45

    @Oåxen 504720 wrote:

    Han kanske har en rik fru?

    var kan jag hitta
    en rik och ensam kvinna
    att gifta mig med?

  • ola-h

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 13:45

    @Ian 504713 wrote:

    hur klarar du av
    att köra så mycket bil
    sponsrad av statoil?

    prioritering
    försaka för saken
    läppträff mervärde

  • ola-h

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 13:51

    @Ian 504730 wrote:

    var kan jag hitta
    en rik och ensam kvinna
    att gifta mig med?

    men hon måste
    gilla ensamhet i vind
    eller börja själv

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Poesihörnan startar höstomgången 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.