Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Point-7 AC1 2013 rotation?

  • Point-7 AC1 2013 rotation?

    Publicerad av kinetic på 6 juli, 2013 vid 18:58

    Har ett AC1 “Terminator” (2013) 9.3 där segelrotationen är urkass. Jag drar tillräckligt med nedhal. Speciellt den under bommen är mycket svår att få runt, man får trycka runt för hand, känns som om lattan kommer gå av förr eller senare….Iaf har även ett P7 från 2009 o ett annat från 2010, båda AC1. På dessa sitter det så att säg en U-formad metallhylsa kring lattan, mellan camber och segel. Den U-formade hylsa finns INTE på mitt 2013, utan cambern går mot spacern som i sin tur trycker mot seglet. Känns som om cambern “låses” i ett ogynsamt läge…Min fråga är om någon med AC1 2013 kunde kolla om denna U-formade hylsa finns eller inte på seglet? För jag misstänker att denna hylsa har glömts bort på mitt segel o det är därför rotationen suger. Mitt AC1 11.0 från 2009 roterar ljusår bättre, samma sak med AC1 från 2010. Kan väl knappast vara som så att 2013 skall vara sämre, kan man tycka…

    kinetic svarade 10 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • swe-496

    Medlem
    8 juli, 2013 vid 23:31

    Pröva att ta bort den spacer som sitter där idag och se om rotationen blir bättre, eller så kan du behöva sätta dit på cambern ovanför eller under eller både över och under, kan hjälpa att släppa lite på lattspänningen också.

  • kinetic

    Medlem
    9 juli, 2013 vid 06:01

    SWE496: Har redan testa allt det där. Det är mer som om cambern “låser sig” mot tyget känns det som. Har mejlat P7 men de har inte svarat än. På min andra P7 så “snäpper det till” när cambersen går runt, som det skall vara, antar jag. På detta segel gör det inte det, eller ett litet snäpp vid den översta camber, den under går att trycka över, men det är cambern under bommen som vägrar. Den ligger i “låst på ena bogen” så att säg, går inte att trycka över, eller jo om man våldar massor. Trodde först att lattan gått av, men så verkar det inte vara, som tur är. Den nedersta cambern är ungefär som den över bommen. Det är helt uteslutet att seglet skulle kunna slå om ungefär lika lätt som mina övriga P7, o då påstår de ändå att rotationen aldrig varit så bra som i år(?)?

  • seve1000

    Medlem
    9 juli, 2013 vid 10:55

    Vad nu då? Läser man en annan tråd så är ju detta ett av världen bäste segel;-)

  • kinetic

    Medlem
    9 juli, 2013 vid 21:30

    Haha…Ja seglet är djävulskt stabilt som Dr Laban hade sagt*haha*. Rotationen är stabil den med, lite väl stabil kanske…Iaf, efter att ha riggar upp/ner 4-5 gånger idag, bytt o trixat med spacer, bytt cambers så är det bättre. Men cambern under bommen vill inte “snäppa in” på den nya bogen, man får helt enkelt sticka in handen i bomöppningen o “trycka” över förliket så cambern snäpper in. Att trycka över cambern utifrån går inte, den snäpper aldrig in så att säg…Får fortsätta att fintrimma. P7 har inte svarat, än…(?). Jag är ju van vid tjurig rotation o klagar inte i första taget, men här är det lite väl. Har fått min Xtender nu så nedhalet håller sig som det skall vara, det hjälpte lite gissar jag…

  • swe-496

    Medlem
    13 juli, 2013 vid 02:07

    Kan det vara så att lattan är för styv? Har haft problem med rotation också, det har hjälpt lite att ta ut lattan och slipa den tunnare. Man kan även slipa ned cambern lite där den ligger an mot shims och segelduk.

  • swe-496

    Medlem
    13 juli, 2013 vid 02:09

    Kan du ta bort den där metallhylsan och testa den på ditt segel från 2013?

  • kinetic

    Medlem
    13 juli, 2013 vid 06:20

    SWE: Lattorna är “mjuka” i camberänden, helt klart. Har fått till det hyffsat nu, Cambrarna ovan bom trycker man över “som vanligt” genom att trycka på mastfickan, de snäpper in. Det är bara den under bommen som trilskas, går ej att trycka över, man får helt enkelt tag tag i seglet inne i maststrumpan o dra över så den “snäpper in”. Cambern längst ner funkar som den skall. Har riggat seglet exakt enligt spec, löst o akterlik o bra vindrange. Kanske om man drar på 1-2 cm nedhal till? det skulle isf förmodligen plana ut seglet under bommen (det är ordentlig buk vid den cambern som inte vill slå om!) o kanske göra så det slår om lättare? Fast då försvinner väl en del av draget oxå, antar jag…Point-7 har ännu inte svarat…

    Verkar bli bra med vind imorgon o på måndag nere i Höllviken så då får vi experimentera mer med seglet. Bortsett från rotationen så är jag helnöjd med seglet. Skall tilläggas att jag kör den på P7 100% 490 mast + North Platinum Extender 40cm, Masten är kompatibel med seglet enligt P7, men rek är 520. Köpte 490 för jag fnular på ett 8.6 oxå, men får jag inte rätt på detta får jag väl köpa en 520 mast…

    PS: De där metallhylsorna är svåra att få bort, tight passform, tog bort den ena på mitt 2010 o det var ett helsike att få tillbaka…

  • jester

    Medlem
    13 juli, 2013 vid 07:34

    Hade liknande problem med cambrarna på mina Challenger för några år sen, så illa att lattan faktiskt gick av precis där cambern börjar. Gjorde en snabblösning första gången, och slipade bara ner lattan så att den kunde tryckas in i cambern igen, och förlängde den baktill. Det fick ju till följd att tuben hamnade 5 cm närmare masten, och att den främre delen av lattan nog blev snäppet styvare. Blev bättre rotation, och lattan höll. Och seglet såg bättre ut. Kanske inte hjälper i ditt fall, men något att prova iaf?

  • billie

    Medlem
    13 juli, 2013 vid 08:12

    Många teorier där
    Jag har ett 9.3 P7 2011 det roterar bra.
    Men 8.6 och 7.9 måste man rycka till lite mer så att det roterar.Kommer 8.6 fel vid vattenstart är det svårt att få seglet att rotera
    Det verkar på dem som lattan under bommen är för styv hela vägen så seglet inte får chansen att “tvista tll” så att den slår över .Jag behöver inte använda våld för att de skall rotera. Kan det vara så att själva lattan är för hård ?

  • kinetic

    Medlem
    13 juli, 2013 vid 08:23

    Lattorna är mjuka i framkant, det “S”-ar nästan. Tror mer på att det är den djupa buken, som gör att cambern har “lång väg” att gå??

  • kinetic

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 13:35

    Jaha….Idag gick lattan av under bommen, typ 10 cm från änden. Den var nog halvt av sen tidigare…Även lattan ovanför bommen var av ca 3 cm från änden. Att få ut de trasiga bitarna var enkelt, nu återstår bara att fixa lattorna…Jag misstänker att det som tog knäcken på lattorna var när min gamla förlängare trycktes ihop o nedhalet “försvann”. har ej det problemet numera. Däremot är det fortfarande rejäl buk i seglet, som djupast vid lattan under bommen, akterliket är ordentligt löst. Jag drar exakt så myket nedhal som är specat, bommen är 1cm längre. Drar jag på ännu mer nedhal lär jag döda seglet gissar jag. Seglets egenskaper är jag nöjd med, det klarar “hur mycket vind som helst”, eller iaf byar uppåt 12m/s, bara lattorna håller i framtiden så…

  • swe-496

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 18:14

    Testa med 1-2cm mer i nedhal, det är inte alltid specificerat stämmer. Har du lattor så du kan laga? Jag brukar göra så om jag har gamla segel som jag inte blivit av med så brukar jag slakta dem och ta cambers och lattor. Mer värt än det man får för seglet plus att du troligen har en extra mast efter det om man inte säljer den löst vill säga. Man kan klara lattorna om man slipar lite på dem så de blir lite mjukare sista 10-15cm mot masten. Vid nedriggning brukar jag släppa nedhalet lite så jag kna snäppa av cambrarna för hand. Inbillar mig att det sparar lattorna lite grann. Det har hjälpt i mina Challenger i alla fall. Hoppas du får ordning på rotationen, det är ett irriterande problem som de flesta verkar ha. Märkligt att segelmakarna inte kan få bukt med det.

  • jester

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 20:41

    Hoppas du får ordning på rotationen, det är ett irriterande problem som de flesta verkar ha. Märkligt att segelmakarna inte kan få bukt med det.

    Det är ett problem som vissa segelmakare har löst! Mina Simmer roterade *mycket* bättre än mina Challenger, men mina NP är helt magiska! Så när det gäller segelrotation iaf, så får man vad man betalar för…

  • kinetic

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 21:49

    Det följde med en “latt-repsats”…Jag har gamla slaktsegel oxå, så lattorna fixar jag, förhoppningsvis. Jag “provflexade” lattaändarna, o de kan flexa bra mycket, riktigt mycket. Är rätt säker på att det var den tidigare förlängaren (den som trycktes ihop) som är den egentliga orsaken till att lattorna fick sig en knäck…En del av problematiken ligger nog i att AC1 2013 har ordentligt med buk, och löst akterlik. O buken sitter rätt långt fram. Jämför jag med AC1 2013 (9.3) med mitt AC1 2010 (7.9) så är 7.9 “platt som en pannkaka i jämförelse”, dvs 9.3 har typ dubbelt så djup buk. AC1 2010 har fullt acceptabel (bra!) rotation, o anledningen är nog delvis att cambersen har relativ kort väg att “slå om”.
    Lattan som gått av ca 2.5 cm funderar jag på att förlänga i spännar-änden, den andra får jag antingen “bygga” en helt ny latta (har fått med delar så detta kan göras) eller så byter jag bara den trasiga delen, dock så är den limmad i den mellantjocka tuben, som i sin tur är limmad i den tjocka tuben…Kan man kanske mjuka upp limmet (epoxi?) med värme utan att lattans hela delar tar skada?

  • swe-496

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 03:36

    Det kan ju vara så att 9,3 har djupare buk för att det är gjort för lättare vindar också.
    Jester, även NP och Simmer har haft problem med rotationen, jag har inga problem med rotationen på mina Challenger, Lite fix har det varit, men det funkar kanon nu,
    Rotationen kan även bli bättre ju mer man använder ett segel.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Point-7 AC1 2013 rotation?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.