Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Point-7 AC1 2013 rotation?

  • kinetic

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 07:18

    Ja eller så är det “utveckling”. Skall fixa lattorna o sen dra på lite nedahal till. Mina övriga P7 kör jag underhalade (11.0 ca 4cm, 7.9 ca 1.5cm), så det är kanske som du säger att angivelserna stämmer inte. Skulle jag dra 11.0 4cm till skulle det vara helt dödat. Som det är nu är det ordentlig spänning i förliket, bra släpp i övre delen, o cambersen slår om, samma sak med 7.9 men inte lika löst i toppen…O det är som du säger samtliga mina P7 har varit kinkiga i rotationen nya, men de blir bättre/bra verkar det som.

    Du har inget tips på hur man delar på de limmade latt delaran utan att förstöra? Värme? Risk för att “röken” är extremt giftig om det är epoxi?

  • billie

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 08:18

    Latterna kanske inte bara är limmade . De kanske är stiftade också.

  • kinetic

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 08:54

    Stift såg jag inte…Limmade är de definitivt, själva skarven var övertejpad med märkduk, Repsatsen däremot innehåller såna där “plastövergångar”….

  • kinetic

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 22:10

    Lattjävlarna var stiftade med… Att få ut stiften utan att pajja lattan är snudd på omöjligt. Men har iaf byggt en helt ny latta o bytt den främre delen på den andra. Som tur var hade jag en gammal NP RX2 som man kunde offra. Verkar som om P7 bygger lattorna på lite måfå, den ena hade ett “stopp” för det grövre röret, den andra inte? Varför kan de inte bygga lattorna som NP i RX2, med snygga övergångsbitar i plast, vilket gör att lattorna är enkla att plocka isär om olyckan skulle vara framme? Lattan över bommen har nu en något grövre främre del från RX2, flexar man original kontra RX2 känns de mer eller mindre identiska…Får se hur seglet o framförallt lattorna/rotationen fungerar nu, skall ju blåsa imorgon (Höllviken) så seglet kommer förmodligen till användning…

  • marden

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 06:25

    Tror det vore bättre om du offra p7 :an för att få liv i np 🙂

  • surfan

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 13:57

    @Mården 713145 wrote:

    Tror det vore bättre om du offra p7 :an för att få liv i np 🙂

    ja så är det nog 🙂 men då har du iof inget att skriva om 🙂

  • andersbq

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 14:59

    Jo men då kan kan säkert urskiljningslöst hissa grejorna till skyarna som i en annan tråd!

  • kinetic

    Medlem
    20 juli, 2013 vid 06:42

    O nu är rotationen BRA, slår över som det skall. Den djupa/branta buken är dock ett minne blott numera, ser ut som “alla andra segel av samma årsmodell”… Liknar 7.9, om än betydligt djupare buk. Det är kanske nåt för segelmakarna det här, att ha små korta “lattstumpar” framme vid cambersen för att få riktigt fin buk placerad lååååångt fram?

    För er som tycker att jag hissar P7 så gör jag väl INGET annat än vad alla andra gör om “sitt” märke, men då med skillnaden att jag har ingen som helst “spons”…P7 är riktigt bra, men det finns brister, tex hur lattorna är “byggda”, där ligger NP långt före. Men på det hela är P7 är bland det bästa man kan köpa, OM man väger in prisfaktorn (o det gör ju även en teamseglare, för de betalar ingalunda fullpris typ 8-10″ per segel, snarare kring hälften gissar jag…).

    I min ungdom så var jag oxå insnöad på NP (körde MK2,MK3 och MK4, bytte linje varje år…) samt Gaastra (köpte dessa efter MK4, sedan slutade jag byta varje år…). Anledningen till att jag bytte varje år ett tag var att jag fick riktigt bra pris på grejerna, behövde inte lägga till mycket efter att ha sålt “de gamla” seglena för att få nya fräscha…Numera kör jag trasorna så länge de hänger ihop, allt som oftast…

  • bicless

    Medlem
    21 juli, 2013 vid 22:27

    Men är det verkligen bra att man skall behöva mecka så mycket med cambers eller lattor för att få det att funka. Du verkar ha en ängels tålamod David, de flesta skulle nog blivit skitförbannade när de köper nya grejer som inte funkar.

  • kinetic

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 07:32

    Bicless: Meckandet bottnade i att förlängaren jag använde först inte orkade med “trycket” varvid den trycktes ihop typ 5 cm, dvs seglet underhalat med ika mycket. Trots detta var seglet snabbt o stabil, men rotationen inte så bra, dvs jag fick mer eller mindre “vålda” över seglet. Detta knäckte lattorna, den ena gick av ca 2.5cm från camber-änden så det märktes knappt, den andra gick till slut av ca 15cm från cambern-änden. Har numera en North Extender så dessa problem, och även rotationsproblemen, är ett minne blott. Nu när lattorna är lagade så är allt som det skall, roterar lika bra som mina övriga P7.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Point-7 AC1 2013 rotation?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.