Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Polarising filters… Hjälp!

  • Polarising filters… Hjälp!

    Publicerad av christian12345 på 2 december, 2008 vid 21:45

    Jag tänkte att jag kanske skulle köpa en circular polariser till vidvinkeln som ligger på 77mm. Men de kostar mellan $30 och $340 och jag har ingen aning om vad som skiljer dem åt… Hjälp, någon?

    sourra svarade 15 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mackan

    Medlem
    2 december, 2008 vid 22:34

    Prova lite olika. Eftersom det ska sitta på vidvinkel ska det inte ha för “tjock” ram/gänga/kant/whatever för det är stor risk att du får en del vingettering då.

    Personligen gillar jag inte Pol-filter så mkt. Ger ofta lite grådaskiga bilder. Finns kanske bättre varianter i o f s, jag använder ett Hoya för ca 1000 kr.

  • biorno

    Medlem
    2 december, 2008 vid 23:40

    @Mackan 519175 wrote:

    Prova lite olika. Eftersom det ska sitta på vidvinkel ska det inte ha för “tjock” ram/gänga/kant/whatever för det är stor risk att du får en del vingettering då.

    Personligen gillar jag inte Pol-filter så mkt. Ger ofta lite grådaskiga bilder. Finns kanske bättre varianter i o f s, jag använder ett Hoya för ca 1000 kr.

    Jag har också ett Hoya men jag tycker att man tappar lite för mkt ljus när jag använder mitt sen är det svårt att hinna med att ställa in tycker jag…

  • biorno

    Medlem
    2 december, 2008 vid 23:41

    @Biorno 519187 wrote:

    Jag har också ett Hoya men jag tycker att man tappar lite för mkt ljus när jag använder mitt sen är det svårt att hinna med att ställa in tycker jag…

    Tror att jag har ett 77mm hoya till mitt 100-400 IS USM som du kan testa om du vill.

  • luuddee

    Medlem
    3 december, 2008 vid 17:29

    ja använder ett soligor. inte alls så dyrt. fungerar mycket bra till min d300 och 80-200 2.8 samt till mitt vidvinkel 17-35 3.5..

  • sourra

    Medlem
    3 december, 2008 vid 21:44

    @Biorno 519187 wrote:

    Jag har också ett Hoya men jag tycker att man tappar lite för mkt ljus när jag använder mitt sen är det svårt att hinna med att ställa in tycker jag…

    Det är ju en del av poängen att man ska kunna hålla lite fetare bländaröppning. Ställa in? Man bör ha en lins utan roterande frontstycke.

  • yann

    Medlem
    4 december, 2008 vid 08:23

    @sourra 519391 wrote:

    Det är ju en del av poängen att man ska kunna hålla lite fetare bländaröppning.

    Kan du inte förklara det där lite mer? Vill du ha kortare skärpedjup?

  • sourra

    Medlem
    4 december, 2008 vid 11:48

    Ja istället för gråfilter när man vill ha kort skärpedjup i starkt ljus.

  • nic

    Medlem
    4 december, 2008 vid 12:36
    sourra;519473 wrote:
    Ja istället för gråfilter när man vill ha kort skärpedjup i starkt ljus.

    Bah, finns ju blurfunktion i datan

    nic

  • sourra

    Medlem
    4 december, 2008 vid 13:47

    Jag tycker det är sällan eller aldrig det blir bra när man försöker återskapa kort skärpedjup i efterhand. Sen är det ju fattigt att inte göra rätt från början 🙂

  • yann

    Medlem
    4 december, 2008 vid 14:38

    Men om vi pratar kite så är det ju ofta långa bränvidder och då är ju knappast det något problem att få till ett kort skärpedjup. Hade vart schysstare om det vore tvärtom och gav ett långt skärpedjup 😀

  • sourra

    Medlem
    4 december, 2008 vid 14:53

    Nej då kvittar det ju. Men om man kör normalobjektiv eller vidvinkel så är det ett annat läge.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Polarising filters… Hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.