Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Portugisisk örlogsman

  • Portugisisk örlogsman

    Publicerad av nachoman på 23 mars, 2011 vid 14:55

    Om man inte tidigare visste vad detta var så vet man det efter man stött på en iallafall.
    Nyss hemkommen från surfsemester och tatuerad på armarna av en sån liten gynnare som bara låg och väntade på att angripa mig vid första bästa tillfälle. Hade ingen aning om att de fanns i vattnet runt kanarieöarna.
    Om nån ska dit så vill jag passa på att rekommendera er att köra långärmad dräkt eller rashguard om man inte vill uppleva extrem smärta.

    rasmus_w svarade 13 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • meeru-robban

    Medlem
    23 mars, 2011 vid 16:04

    Du hade tur i oturen trots allt, kunde slutat mycket värre.
    Bra som du skriver att köra med rashguard etc.

  • robin

    Medlem
    23 mars, 2011 vid 21:26

    Fy tusan, låter inte kul alls. Tur att det trots allt bara var armarna och inte överkroppen.

  • sode

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 08:20

    Vilken kanaeriö och strand? Var det därför som det bara var jag som körde shorty på Sotavento….? Hur farliga är de?

  • nachoman

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 08:37

    GC och Pozo.
    De brukar inte finnas där. Ingen hade tydligen sett dem innan.
    Hade folk känt till dem så tror jag det hade varnats en del.

    Hur farliga de är beror nog på mängden gift man får i sig och hur känslig man är. Vad jag har läst räknas de till de giftigaste “manetdjuren” i världen även om det inte är en manet! Aftonbladet t ex beskriver den som “dödsmaneten”. men de har ju en förmåga att kunna överdriva en aning så kanske inte är den säkraste källan.
    Jag fick kallsvettningar, yrsel och smärta över bröstet förutom den direkta brännskadan.

  • jeppo_f

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 09:15

    Läskigt! Såg en sån i Jeri förra vintern, och enligt localsen dyker dom upp där lite då och då. Tur att det ändå gick så pass bra för dig. Har du fortfarande ärr på armarna?

    /j

  • nachoman

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 09:19

    Jepp, jag är tatuerad! Cool dessutom som kan ändra färg 😉

  • fiskmat

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 09:21

    Jag seglade förbi en sån liten jävling i Jeri förra vintern. Det verkligen lyste ondska och smärta om den…

  • fiskmat

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 09:22

    Vart nog samma vi såg 🙂

  • surfineurope

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 11:50
    Nachoman;650277 wrote:
    Jepp, jag är tatuerad! Cool dessutom som kan ändra färg 😉

    Coolt! Jag blir nästan lite avundsjuk. Vi har ju en portugisisk örlogsman (eng. bluebottle) som logga på våra brädor så det hade ju suttit fint med en äkta bluebottle-tatuering på armen, även om jag gärna står över smärtan. Som smärtlindring utlovas härmed 20% rabatt på valfri bluebottle-bräda till den som kan visa upp ett schysst brännmärke från en portugisisk örlogsman.

    Det närmaste jag själv varit en portugisisk örlogsman var i Algarve för ett par somrar sedan då jag hittade en som spolats upp på stranden…

    /Jonas

    windsurf_board.jpg

  • doc

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 12:29
  • dala-lama

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 12:50

    Shit, såg en sån rackare när vi va på Val-safari på Tenerife för två veckor sedan.
    Den låg och flöt på ytan. Helt nära båten en bit ut till havs. Trodde det var en leksak. Hua
    P

  • nachoman

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 15:34
    surfineurope;650297 wrote:
    Som smärtlindring utlovas härmed 20% rabatt på valfri bluebottle-bräda till den som kan visa upp ett schysst brännmärke från en portugisisk örlogsman.

    Schysst!! Här är en liten del av tatueringen. Säljs de här brädorna idag? Har aldrig hört om dem.

  • grrrr

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 21:26

    Jag har blivit bränd av en sån för länge sedan i Belize. Det gjorde skitont och jag fick feber.
    Inte kul!

    Men jag tog inga bilder, det blir alltså ingen ny bräda för mig…
    Heter den inte helt enkelt ‘Portuguese Man o’ War’ på engelska?

    Det här lät spooky på den sidan från Hawaii:

    Quote:
    Box jellyfish, Carybdea alata and Carybdea rastonii, also regularly “swarm” to Hawaii’s Leeward (West and South) shores nine to ten days after the full moon.
  • ola-h

    Medlem
    25 mars, 2011 vid 07:40

    Jonas bygger väl mest surf och Kite men har gjort ett par vindsurfingbrädor också. Några som jag har shapat bl a.

    Men Jonas, bygger då några vindsurfingbrädor nu för tiden? Om någon örlogsmannatatuerad person vill ha en vindsurfingbräda och Jonas kan bygga så kan jag bidra med en customshape.

  • ludde_l

    Medlem
    25 mars, 2011 vid 08:47

    Om det nu ligger en bräda i potten, var hittar jag en portugisisk örlogsman? Skansenakvariet? Kolmården? Blocket?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Portugisisk örlogsman

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.