Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Powerkite med bar???

  • Powerkite med bar???

    Publicerad av badt på 2 oktober, 2010 vid 14:30

    Någon som kan förklara funktionen på en ozone flow powerkite när man använder en bar:confused2: När man släpper efter bommen på ozone flow så får man full kraft…och när jag dra den till mig så tappar den all kraft…är detta riktigt:confused2: Ifall detta är riktigt…vad händer med säkerheten om man råkar släppa bommen:confused2: fly fly high high:grin: Om det ska vara såhär så känns det väldigt omvänt till skillnad från min vanliga naish cult kite. Någon som har ett svar på detta:confused2:

    milkman svarade 13 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • tobbelindholm

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 15:27

    låter som du har satt styrlinorna där mittlinorna ska sitta?

  • erikponti

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 18:35

    Jag har testat en kite som funkade precis på det sättet. Var nog en Ozone, och den var inte felriggad. Dock hade jag inte mycket koll på någon kite när jag testade den och det var dessutom förnedringsvind så min erfarenhet av kiten är rätt liten. Hattfan har nog bättre koll tror jag, har för mig att han också testade den.

  • jay

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 21:46

    Om du tycker att det verkar helt galet, se om du kan få tag i en manual från din återförsäljare eller vänd dig direkt till tillverkaren, så brukar de flesta frågetecken redas ut…

  • badt

    Medlem
    13 oktober, 2010 vid 10:35
    tobbelindholm;634479 wrote:
    låter som du har satt styrlinorna där mittlinorna ska sitta?

    Trodde också jag hade satt linorna tvärt om:confused2: men det funkar tydligen så med powerkite, att det är omvänt?

  • badt

    Medlem
    13 oktober, 2010 vid 10:44
    ErikPonti;634515 wrote:
    Jag har testat en kite som funkade precis på det sättet. Var nog en Ozone, och den var inte felriggad. Dock hade jag inte mycket koll på någon kite när jag testade den och det var dessutom förnedringsvind så min erfarenhet av kiten är rätt liten. Hattfan har nog bättre koll tror jag, har för mig att han också testade den.

    Fick redan på att powerkite funkar tvärtom…och att jag ska använda mig av en ozone turbo bar…hoppas det funkar…annars får jag väl nöja mig med hantel styrning…där har jag iallafall full koll. Du sa att du testat en kite som funkade likadant??? vet du om en C-kite har den omvända funktionen som tydligen är på powerkites??? Min kompis har en C-kite som han håller på att träna kiteing med och han upplever att den styrs på samma sätt som min ozone flow powerkite? Själv kör jag kitesurf med min naish cult och den är kör jag med min depower bar…har fått svar på att depower bar inte funkar på powerkite så det kanske är så med hans C-kite också?

  • milkman

    Medlem
    13 oktober, 2010 vid 19:00

    Så här funkar just FLOW, Det är en så kallad fixed-bridle kite. Den har alltså ingen depower. Du svänger genom att styra bommen.

    Enda funktionen med att släppa ut kiten på safety är att kiten stallas och helt faller ner.
    Det finns en trimfunktion där du kan spänna bakre linorna lite, det kallas broms och gör att kiten flyger lite långsammare och vill hålla sig längre in i powerzone. Det trimmar du som du vill ha det.

    C-kiter, platta hybrider och andra foilkiter är också powerkites (alla kiter som funkar som segel är en powerkite, men det namnet används inte mycket).
    Det finns foils som har depower, då är de inte fixed bridle. Från Ozone heter dom Access, Manta och Frenzy.
    C-kiter och också depower nuförtiden.

    Det depower gör är att ändra anfallsvinkeln, alltså hur kiten står i förhållande till linorna. Det är det du gör när du skjuter bommen upp och ner på din cult.

    Lycka till.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Powerkite med bar???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.