Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Powsurfer

  • Powsurfer

    Publicerad av madness på 18 november, 2014 vid 17:29

    Hej alla glada!

    Blev medlem här på forumet när jag börja söka runt i epoxy träsket. och inser att det är en djungel av sorter och fabrikat.

    Håller på att bygga Powsurfer i plywood, en slags bindningslös snowboard att surfa puder med.

    har limmit ihop lagrena med ett epoxy lim jag fått från en snickargubbe.
    west system 105.

    Det jag har problem med är belaget. vill inte ha vanlig P-tex utan nån slags epoxy högblank typ. Vill kladda på nått innnan jag skär ut shapen.
    skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig att välja ut vad jag ska ha.
    gärna model och affär.

    Wiq7YKC.jpg
    e1HEoug.jpg

    madness svarade 9 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • madness

    Medlem
    18 november, 2014 vid 17:34

    flyter lamineringsepoxy ut lika fint som vanlig epoxy?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 november, 2014 vid 10:04

    West 105 systemet är även en riktigt bra lamineringsepoxi, har byggt ett par vindsurfingbräder med den ( använt 205 eller 206 härdare).
    Det finns en speciell härdare 207 som är extra klar och fukttålig och även mer UV resistent för att använda exempelvis på trä. Hjertmans säljer West, kolla med dem

    Det var länge sedan jag la epoxi på trä men då använde jag vanlig lamineringsepoxi, fick lägga flera lager då trä suger åt sig ganska mycket, slipa emellan för att få ordentlig vidhäftning.
    Kan även vara så att man måste slipa och polera efteråt för att få det högblankt pga apelsinskal
    Resin Research har ett speciellt additiv för att minska apelsinskal, säljs inte i Sverige vad jag vet, finns på Seabase
    Har dock inte provat det, men finns kanske nån vågsurfbyggare som har bättre koll.
    Ska det vara riktigt UV tåligt behöver du även en klarlack ovanpå (skiter jag alltid i, för lite sol här hemma)

    Billigaste premiumepoxin speciellt i små volymer hittar du förmodligen hos Primenta.se, finns flera olika härdare
    Du kan ju höra med Svenne vad han rekommenderar

    För övrigt finns väl mängder av lacker och fernissor för båtar som är anpassade just för det här?
    (fast säkert inte billigare än epoxi, men kanske bättre)
    Själv hade jag nog sågat ut formen innan jag la på nåt, annars åker du ju på att lägga på kanterna efteråt.

    Vet inte riktigt vad du menar med belaget och P-tex?

    Blir det inte för halt med en högblank yta, eller ska du ha nåt annat där du står?

  • canoya

    Medlem
    19 november, 2014 vid 15:31

    Jag byggde en snowboard 1986 på liknande sätt. Jag använde vanlig plyfa och sågade ut outline (kopierade och förstorade en liten bild av Burton 150 Elite) och böjde upp nosen genom att blöta och sätta i press tills det torkat. Häftade sedan fast stålkanter från slaktade slalomskidor på kanterna med häftpistol. Ovansida och undersida laminerade jag med klar surfbrädespolyester och 150 g/m2 glasfiber. På ovansidan lade jag 3 lager och undersidan så många lager som det gick åt för att få en plan yta mellan stålkanterna. Till finishlagret blandade jag i vaxlösning som ger en aningens fet yta med bra glid. Om du vill laminera med epoxy så tror jag att det funkar att ändå pensla på ytlager med polyester med vaxlösning inblandat. Antagligen lämpligt att slipa lite på laminatet för att få en lite ruggad yta som polyestern fäster i. Finns tex. på Biltema i små förpackningar, vet inte om båttillbehörsbutiker har bättre kvalité, men som ytlager kan jag inte tänka mig att man behöver bättre än biltemas. Använde min bräda i 5-6 år innan den blev pensionerad till förmån för en köpebräda. Kommer i håg att Fish-tailen var praktisk när man skulle kliva över taggtrådar när man var på skogssafari 🙂

    /Håkan

  • madness

    Medlem
    16 december, 2014 vid 22:27

    P-tex är plastbelaget som finns på skidor och snowboards.

    Oj tog en tid att svara här. Men vart i garaget, pulat och knåpat och ritat shapes på köksgolvet i massor.
    Tackar för alla svar och gamla historier!

    Gjorde om brädorna på nytt. började med att lägga ut ett lager epoxy resin över den plyfan som skulle bli belag, som fick stelna till ordentligt innan vi limmande ihop resterande lager plyfa.
    läste någonstans att det har en viss tendens att flyta ut om det inte ligger plant.
    Sen började den roliga biten att såga ut formen som man vill ha den.

    Brädorna kommer används helt utan bindningar med en slags piggplatta man kommer stå på för att inte halka iväg så lätt.

    resultatet blev så här.
    L9eThit.jpg
    FtP66xD.jpg

    och man åker brädan ungefär på det här viset.
    https://www.youtube.com/watch?v=O3PTlHB-m_s

    View post on imgur.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Powsurfer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.