Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pozo 29:e jun – 13 jul

  • Pozo 29:e jun – 13 jul

    Publicerad av sinclair på 17 juli, 2011 vid 11:01

    100% segling, 4,5 de första dagarna sen blev det neuclear winds som vanligt. Helt otroligt bra segling med stora böljor och mycket vind. Kan inte förstå att det inte är fler Svenskar där under Juli månad. PWA tävlingarna var det bästa jag sett, Philip Köster levererade sjukt bra. Har inte sett något bättre. Det känns som att han tog sporten upp ännu en nivå.

    Om ni skall boka boende och gear så är det http://www.pozowinds.com som gäller, fd Cutre Jonas driver det.

    n-555 svarade 12 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • fj69

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 11:30

    Ja det är fan obegripligt att man inte är där……

    Fredrik

  • dude

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 14:09

    Själv var jag där under PWA förra sommaren. Ja, det är grymt vad Pozo levererar!

    Grejen är ju att där är så extremt annorlunda förhållanden att det tar lite tid att ställa in sig till dem, eller att förbereda sig för dem.

    Du måste se till att vara vältränad nog för att inte bli trött och inte kunna ta tillvara på förhållandena eller ännu sämre att bli skadad. Sen måste du ha en mindre bräda, ofta en mindre bräda än den du har hemma vilket betyder att du måste kitta upp dig till åtminstone två vågbrädor i ditt kitt. Även mindre segel behövs, åtminstone ner till ett 3.7, eller ännu en storlek mindre om du väger ner mot 70 kilo eller är ännu lättare. Dessutom måste du ställa dig in för förhållandena som gäller på Pozo, både vad gäller din utrustnings egenskaper och vad du kan och vill göra på vattnet.

    Vågorna varierar i storlek mellan en halvmeter och ett par meter. Oftast är de runt en meter. Vinkeln är on-side-on. En snabb och i luften lättmanövrerad bräda (mindre volym och bredd, mindre rocker, kanske twin hellre än quad) tycker jag är att föredra. Tänk på vad Köster kör på! Front-side är svårare att få till. Jag tror att det är lättare att satsa på spin-orienterade trick på vågen än att få till kraftfulla top-turns. Seglet står ju clew-first rakt in i vindögat i toppsvängen! Men det är klart att det är kul att segla även på Pozo under sommaren, det gäller bara att planera lite och ställa in sig på vad som gäller!

    Själv skulle jag behöva skaffa mig en mindre vågis, biffa till mig för att hålla att satsa och komma framåt, och ställa om mitt tänk från förhållanden med side-shore och mindre vind.

    Är det förresten någon som har tips om något ställe under sommaren som passar mig med mindre omställningar??? 😀

  • sinclair

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 13:10

    Teneriffa brukar få lite mindre vind än Pozo. Men biffa du upp dig till nästa år så ses vi i Pozo! 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 17:39

    I valet mellan Pozo och El Medano så blir det lätt det senare för min del. Varje gång. Inte minst efter att ha sett PWA-sändningarna. Fast jag har ju en viss förmåga att hamna i Portugal på somrarna, ähum.

    Kul med rapport och fina bilder!

  • n-555

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 04:47

    Coolt å henge Sinclair, mycket coolt. Sees snart!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pozo 29:e jun – 13 jul

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.