• Publicerad av mrquality på 9 december, 2021 vid 08:40

    Hej!
    Nu var det dags att besöka Pozo för första gg.
    Köpte en impulsiv resa 31 dec till 05 Jan. Vill börja nytt år i värme och har abstinens surf. Funderar på vart kan jag hyra prylar, och det verkar att luta oss Pozo Wind. Där kan jag kör freerace på Bahia de Formas som verka vara super platt vatten samt dem har foil i så fall skulle det inte blåsa ordentligt. Kan även testa en dag köra i själva wave spot om det blåser tillräckligt och bara hoppas att jag inte hamnar i tvättmaskin ahahhaha. I alla fall, hade även funderat på Fanatic club som ligger söder om Pozo men vissa säger att där vinden är sämre. Behöver lite info pga aldrig varit där. Jag kommer åka själv och ska hitta boende osv. så om någon/några vill hänga med bara säga till. Det ska vara spännande, i år blir Pozo min 4:e resa och hoppas som alla dem andra 3 kommer att få blåsiga dagar.
    Tack på förhand

    sundheden svarade 2 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    9 december, 2021 vid 17:48

    Låter kul, fortsätt posta!

  • the_novice

    Medlem
    9 december, 2021 vid 21:58

    Pozo wind är bra, finns en svenskt kille som jobbar där också.
    Det är inte så farligt bryt på stranden egentligen, det är mest när man skall gå upp som man får vara lite snabb.

    Vindsäkert och bra, har faktiskt kört 3.1 segel där en gång:

    Attachment Image
  • jopi

    Medlem
    12 december, 2021 vid 09:20

    Var många år sedan jag var där nu, men mycket är sig nog likt.
    Har nog tillbringat 8-10 veckor där totalt under tiden jag åkte dit. Kommer bara ihåg en dag utan vind, kommer dock ihåg många dagar där det var väl bra. En dag klarade vi inte av att bära ner prylarna på ett säkert sätt så fick avvakta ett par timmar 😉
    Värt att veta är att vinden är väldigt koncentrerad till Pozo och lite norrut (e.g Vargas). Så man kan sitta i tex Bahia Feliz och tror att idag blev det ingen vind, men blåser 3.4 i Pozo.
    Jag hade försökt hitta boende i Pozo, det är klart mysigast att lulla runt där och få surfkänsla hela dagarna.
    Vi har testat bo i Playa och Bahia Feliz och “dagspendla” men sista åren hyrde vi rum i Pozo, klart bättre och roligare.
    OCh snacka med Jonas (svenske killen som nämns ovan) när du kommer dit så får du en genomgång av “allt”, han brukar gilla att prata 🙂

    Nu är det som sagt mågna år sedan men sista gångerna hyde vi rum på La Ola surfbar i Pozo. Om det finns kvar så kan jag rekommendera detta. De hade bra garage för att låsa in prylarna också.

    Lycka till.
    Mvh
    /Johan

    • Detta svar ändrades 2 år, 4 månader sedan av  jopi.
    • Detta svar ändrades 2 år, 4 månader sedan av  jopi.
  • Stefan_Foil

    Medlem
    12 december, 2021 vid 20:57

    Jag har varit där några gånger och i Juli-Augusti är Pozo eller Vargas extremt vindsäkert och du kan köra 3,7-4,2 varje dag. Jag har kört mest i Vargas som är lite “snällare” med sandstrand vid lågvatten men annars är det sten och shorebreak som i Pozo.

    Jag har kört där i Februari och då var det inte så mycket vind och nästan plattvatten. I Dec-Januari har jag kört i Bahia Feliz som är mer ett slalom spot. Men inte så vindsäkert tyvärr. På sommaren kan det va storm i Vargas och Pozo men vindstilla på södra sidan men på vintern kan det va tvärtom och jag har hört att andra har kört tex i Maspalomas på vintern. Så värt att verkligen kolla upp vart det blåser på vintern och åka runt men på sommaren kan man nog skippa hyrbilen och fixa boende i Pozo.

    Blåser det inget kan du testa och vågsurfa på norra sidan. Det brukar bli lite vågor på vintern även utan vind.

  • jopi

    Medlem
    12 december, 2021 vid 21:56

    Bra Stefan, jag tänkte inte alls på årstiden 😉
    Har bara åkt dit på sommaren så hade inte en tanke på att detta gäller ju vintern.
    Ja, då kan det vara klart lurigare såklart, och inte så säkert alls.

    /Johan

  • mrquality

    Medlem
    13 december, 2021 vid 19:30

    Tack för alla svar, om vind statistik under dec-jan är lika som Teneriffa borde jag få 2 dagar med 80% av planing. Jag ska kolla proggen innan jag börja hyra eller så. Våg surf är också bra att testa eller utveckla foil, som har inte använt så mycket alls. Jag får hoppas på 4 dagar och många km på vatten, så håller jag tummarna

  • gustav1980

    Medlem
    25 december, 2021 vid 23:12

    Jag skrev följande i en gammal tråd från 2008. Det gäller inte Pozo utan ett par spottar som ligger söderut.
    Hoppas du får utdelning Dario! Jonas (som det pratas om ovan) snackade jag med på en senare resa och han har superkoll på området.

    “Det blev två surfdagar men så gott som hela veckan gav möjlighet till surf.

    Hyrde och surfade en dag utanför Mistralcentret och visst, allt det negativa som nämts i tråden ovan stämmer.
    Tyskarna är livrädda om grejerna, det läar ordentligt vid stranden (blåste NO) vilket i kombination med shorebreaks gör det minst sagt svårt att komma ut. Väl ute på havet seglades 4.5-5.0 med ganska stora rörelser i vattnet.
    Vill man vara snäll kan man väl säga att förhållandena var “utmanande”..

    Testade Dunkerbecks ett par dagar efteråt och det centret och vattnet utanför bjöd på en bättre upplevelse i alla avseenden.
    Kan rekommendera alla som ska till Bahia att skippa Mistral och ta 15 minuters promenad till Dunkerbeck istället!”

  • mrquality

    Medlem
    9 januari, 2022 vid 10:15

    God fortsättning alla! Pozo levererade till slut, och var en bra resan i värme. Kom den 31/12 och den första 2 dagar blåste inte så mycket alls. Passade på att åka runt alla surf center. Jag bodde i Pozo 100 mt från wave spot och där finns det Pozo wind och Cutre windsurfing som man kan hyra utrustning (båda har segel upp till 6.3 typ eller 7.3 om man kör slalom i platt vatten spot). Pga jag är inte så duktig att köra på Pozo ändå som verka vara ett stenig spot för dem som kan wave och pga blåste lite i början som sagt men vill ändå vara i vatten då bestämde mig drar till södra sida i Bahia Feliz där finns Fanatic center och Dunkerbeck center. Jag bestämde mig hyra hos Björn Dunkerbeck även om är dyraste av alla. Där körde race segel 9.4 och SB Ultrasonic då kunde plana. Det endast ställe som har så stora segel är Björn Dunkerbeck, men förstås i Gran Canaria ofta man behöver inte sådana segel alls. Testade även sin IQ Foil bräda med Race foil men den är som en farlig vapen och förmodligen kommer jag aldrig köpa en Race foil. Skarp som en kniv ahahhah. 1 Januari dagen utan vind blev vanligt surf på Maspalomas sen från den 2:a började vindsurfa.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • jopi

    Medlem
    9 januari, 2022 vid 10:21

    Tack för rapport. Kul att du fick träffa en legend!

  • mrquality

    Medlem
    9 januari, 2022 vid 10:22

    Första 2 dagar vindsurfing blev slalom och jag faktiskt testade en av skönaste slalom.bräda aldrig testat tidigare, AV Board Modena. Älskar den här bräda och om jag hittar begagnad i framtiden kommer att köpa den definitivt! För dem som inte vill köra på vågor finns det möjlighet att hyra utrustning och göra på Bahia de Formas en super platt vatten spot där Björn kör t.o.m. speed vindsurfing. Endast nackdel är att där finns det ignenting bara ett hamn typ, piren gör att när det blåser vatten blir så platt. Alla vindsurfing center har en lastbil där man kan lasta med sig utrustning och köra dit. Bilder nedan av Bahia de Formas

    Attachment Image
    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    9 januari, 2022 vid 10:35

    Från dagen 3 började vinden komma och ofta är starkare än den som står på Windguru speciellt om det kommer sjöbris effekt. Då började med 105 lt och 6.2 men var för stort, bytte till 5.7 men efter en timme var också stort. Folk körde mellan 4.0-4.7 och därute vinden var typ 13 m/s I medelvind. Testade FSW, freeride, wave brädor men vågor underlättar inte jippar där. Det var en kanon dag. Liam Dunkerbeck körde framåt och bakåt loop var otroligt att se honom göra så lätt.

  • mrquality

    Medlem
    9 januari, 2022 vid 10:45

    Den som jag rekommenderar är att hyra en bil, jag älskar bilar runt när inte blåser, det finns mycket fint att se där från Salinas i Pozo till Danas i Maspalomas osv. Man kan åka runt på morgonen sen åka och surfa från kl 10.00 när vinden börja sin styrk resan ahaha. Nu vet även hur GC ser ut och kommer definitivt komma tillbaka. En sak jag märkte är att i Pozo många kör långa linor, jag tror att är en trend för att vänja gamla surfare att börja använde lite längre linor och för att undvika kastfall. Var i Pozowind och köpte fast hängselelinor 33″ som är dem som jag använder hemma och dem hade bara typ 50 par av linor storlek 33″, lite konstigt att se men jag tror att det är så som jag har funderat. Lite bilder av den som jag pratade om.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • sundheden

    Medlem
    10 januari, 2022 vid 10:29

    …….. En sak jag märkte är att i Pozo många kör långa linor, jag tror att är en trend för att vänja gamla surfare att börja använde lite längre linor och för att undvika kastfall. Var i Pozowind och köpte fast hängselelinor 33″ som är dem som jag använder hemma och dem hade bara typ 50 par av linor storlek 33″, lite konstigt att se men jag tror att det är så som jag har funderat. Lite bilder av den som jag pratade om.

    På tal om linor…
    Detta var med i dagens nyhetsmail från Severne.

    Attachment Image

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.