Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Premiär för nya SMHI

  • Premiär för nya SMHI

    Publicerad av patriks på 25 november, 2009 vid 17:44

    Så har SMHI äntligen släppt en ny version av sin webbsida. Jag har inte hunnit utforska den till fullo än, men den största skillnaden är väl att man kan söka på en specifik ort och få väder och vind. Även om de är hopplöst efter i detta fall är det ju trevligt med lite svensk information också. Ska bli spännande att se hur den lever upp till prognoserna i verkligheten. 🙂

    http://www.smhi.se/

    adde svarade 14 år sedan 23 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • lars_k

    Medlem
    25 november, 2009 vid 18:49

    Fortfarande varken vind- eller vågprognoskartor = hopplöst. Justdet.

  • steffo

    Medlem
    25 november, 2009 vid 20:22

    Fortfarande helt värdelös.

  • stefanlindmark

    Medlem
    25 november, 2009 vid 20:38

    Tittar jag på fel sätt, eller?
    Kustvädret visar prognoskarta à la “1 minut TV-väder” med knappar för att välja grova sextimmarsblock. På en mindre laptop/netbook-skärm skärmen rullas varje byte mellan fm/em (men dock inte mellan byte av dag).
    Finns det några vindpilar på någon karta någonstans?

    Inte imponerande, varken fakta eller presentationssätt.
    Hur inhämtades underlaget till behovsanalysen?

  • patriks

    Medlem
    25 november, 2009 vid 21:09

    Helt värdelöst var väl ändå att ta i. Visst för att det inte är klass med övriga tjänster, men det är väl åtminstone ett steg i rätt riktning?

    Jag tycker jag kan få fram relativt precis information på en specifik plats, men det kanske delvis beror på min okunskap inom detta område? Ta t.ex. kommande prognos inför Dalarö, mer specifik än de tidigare “Sandhamn-Landsort” rapporterna. http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/fiveDaysTable.do?mode=hourByHour&geonameid=2718271&starttime=2009-11-25%2023:00:00&endtime=2009-11-26%2023:00:00

    Sen att det finns annat som saknas är ju en annan femma, men det kan väl åtminstone vara intressant att göra en jämförelse mellan olika tjänster för att få en mer exakt bild av verkligheten?

  • macedu

    Medlem
    25 november, 2009 vid 22:27

    Det skall halvt bralla I köping (inre mälaren,,,,,,urrrrk) imon…..
    SV 5 (7) m/s
    Vi får väl se om man BOMKÖR……. tidigare har man fått gå på Västerås väder…….
    Glassigt var det ju…men stämmer det…

    Sen vete fan varför tex windfinder ALLTID ca 6dagar innan visar mkt, mkt mkt högre än vad det blir….. imon skulle det för en vecka sen blåsa grundvind på 10m/sek

    Fan vad jag saknar västkusten (GBG):frown:

    /mac

    BRA TRÅD BY THE WAY FÖR JAG HADE INGEN KOLL PÅ DETTA….

  • jalla

    Medlem
    26 november, 2009 vid 07:35

    Definitivt ingen förbättring när det gäller sjöväder mm. DMI, Danska FRV, Yr.no och Windguru äger!

  • maca

    Medlem
    26 november, 2009 vid 09:04

    Instämmer i kören – helt kass jämförelsevis!
    Jag har alltid tidigare använt båtvädret för att få en översikt om vindriktning samt vart det blåser mest i Sthlm (ska man åka norrut eller söderut?), dvs kollat obsarna. Det gick fort med den gamla tjänsten och det fungerade även utmärkt från mobilen.

    Nu tycker iaf jag det har blivit en försämring… 🙁

    Klart.se tycker jag är en ypperlig sida. Kanon att presentera vindstyrka/-riktning, vattentemp och vågor i 3h intervall för de tre närmsta dagarna. Att man sedan även enkelt kan få väder- och vindprognos i upp till 14 dagar framåt för orter som Landsort, Dalarö, Nynäs etc är inte helt fel för översikten. Kan även kolla det närmsta dygnet timmer för timme. Hittills tycker iaf jag att prognoserna har vart rätt tillförlitliga.

    Det enda jag inte hittat (och saknar) på klart.se är observationer – kanske är det jag som är klåpare?

  • mahi

    Medlem
    26 november, 2009 vid 11:44

    Fattar inte vad smhi håller på med.
    Visst vi surfare är väl kanske inte den viktigaste målgruppen/kunderna för smhi.
    Men det är fler grupper som vänder sig till våra grannländers väderinstitut för att få ett underlag avs väder, exempelvis övriga seglare/sjöfolk. Nu vet jag inte hur/vart den yrkesmässiga sjötrafiken hämtar sin vindinfo men ändå, de har ju ändå större behov av tillförlitliga prognoser.
    Smhi borde väl ändå ha ett utbyte med våra nordiska grannar och deras väderinstitut?

  • macedu

    Medlem
    26 november, 2009 vid 16:01

    bara för att…..

    Ja det blev en riktig bomkörning……suck….och att ge sig ut i de små byarna för att simma fanns inte…… Och den vinden som utlovades och som även förevisades under dagen i denna riktning stämde inte….
    Hade jag gått efter Windguru/Windfinder så hade jag inte gått ut….så nu vet jag……. Jag fick iallfall badat bollarna och luftat seglet och badat brädan….hehe

    /mac:cool2:

  • dane

    Medlem
    27 november, 2009 vid 06:41

    Denna länk http://www.smhi.se/kund_t/betalning.html förklarar lite varför det är som det är med SMHI, dvs varför de inte ger ut bättre information till skattebetalarna. De har ju alla data, men vill dra in extra pengar på själva presentationen. De hävdar i länken att det inte ingår i deras uppgift att presentera alla data till skattebetalarna, det ska “kunden” betala extra för. Därför dessa specialprodukter som Båtväder plus, etc. SMHI är knepigt för att de både ska ha en “myndighetsroll” och driva kommersiell verksamhet – blir varken hackat eller malet. Tydligen har stadskontoret utrett frågan: http://www.statskontoret.se/Statskontoret/Templates/PublicationPage____982.aspx

  • lars_k

    Medlem
    27 november, 2009 vid 06:59

    Vi betalar världens högsta skatter och den statliga myndigheten ska ha YTTERLIGARE betalt för att lämna ut information som ligger färdig i datorerna. Fanimej skandal!
    Sverige i ett nötskal…. 🙁

  • sebbe87

    Medlem
    3 december, 2009 vid 19:11

    Man kan ju undrar hur mycket pengar SMHI har lagt ner på den nya sidan…Tyvärr saknade jag pilar hur det blåser så att man kan förutse om det blir vind eller inte.

  • andersbq

    Medlem
    3 december, 2009 vid 19:30

    SMHI ska nog inte syssla med kommunikation. De borde ta hjälp av proffs som kan gränssnittsdesign och användarnytta. Deras nya sajt känns som någon 13-åring jobbat lite extra på “fritt valt arbete” eller “elevens val” som det nog heter nu förtiden.

  • ola_p

    Medlem
    9 december, 2009 vid 14:47
    andersbq;590967 wrote:
    SMHI ska nog inte syssla med kommunikation. De borde ta hjälp av proffs som kan gränssnittsdesign och användarnytta. Deras nya sajt känns som någon 13-åring jobbat lite extra på “fritt valt arbete” eller “elevens val” som det nog heter nu förtiden.

    Det är väl futurniture som byggt tror jag. http://futurniture.se/kunder/smhi Katastrofdåligt blev det ju tillslut hursom, tillochmed den gamla var bättre. Och redan den var dålig.

  • zurfman

    Medlem
    9 december, 2009 vid 22:08

    Det är inte inne med prognoser nu….

    Sen det där långhåriga …….. kom in i rutan så verkar det bara som det är information om växthuseffekten som gäller, speciellt på hemsidan. Det är ju inget fel i att informera om det, men det är ju bra om vi kan få så precisa prognoser (speciellt gällande vinden) som möjligt o därmed minimera vår bilåkning, i en redan miljövänlig aktivitet (jämfört med att dra ut med båten som många andra gör)

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Premiär för nya SMHI

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.