Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Premiär för nya SMHI

  • robin

    Medlem
    10 december, 2009 vid 06:57

    Att kalla en av SMHI:s medarbetare för långhårigt drägg känns inte så snyggt. Vad du tycker om honom har inte mycket med vindprognoserna att göra.

  • dr-masse

    Medlem
    10 december, 2009 vid 11:21

    skojar de? har kikat runt lite, och det är ju skamligt dåligt.

    Ingen översikt, inget om hur moln, fronter, temperatur, tryck, vindar och väder rör sig. Ingen historik. Ingen långtidsprognos.

    De hade lika gärna kunna behålla den gamla sajten. Pengar i sjön. Dina och mina pengar, till stor del. Tjoho.

  • robin

    Medlem
    10 december, 2009 vid 11:58

    Klippt från SMHI: sida:

    Mer avancerat väder
    En tredje nivå är också under utveckling. Det kommer att vara en karttjänst-applikation. Den kanske riktar sig till väderentusiasten som vill ha utförlig info på en karta, anpassningsbar, valbara parametrar och kartutsnitt.

    Kan vara en seglare som vill planera en tur, eller en fjällvandrare etc. Detta blir en fristående applikation som man kommer åt under “Vädret”. Den kommer dock inte i de närmsta releaserna, förmodligen under nästa år.

  • leif-stenbom

    Medlem
    10 december, 2009 vid 15:42

    Vet inte om jag törs ge mej in här men jag skulle vilja flika in att de nya vädertjänsterna än så länge är beta-versioner. Just nu håller vi på att gå igenom alla synpunkter vi fått in samt genomför användartester på tjänsterna. Det kommer att bli bättre.

    Kust och sjöväder har vi egentligen inte börjat riktigt med ännu. Kustvädret är egentligen samma innehåll som förut men med ny kostym och sjövädret är samma tjänst som innan men lite uppspacklad. Vi kommer att dra igång ett projekt för dessa tjänster med nästa båtsäsong i sikte. Det kan bli rätt tajt men vi hoppas att det ska gå.
    Då kommer vi att ragga åsikter om vad som ska ingå. Jag var med i en annan tråd i somras då siten var färsk beta och fick en del bra synpunkter från er.

    Jag tror dock att ni som målgrupp kan vara mer intresserade av den “tredje nivån” som omnämns i inlägget ovan.

    Ni kanske kan skramla ihop en referensgrupp?

  • svenne

    Medlem
    10 december, 2009 vid 15:50
    Leif Stenbom;591811 wrote:
    Jag tror dock att ni som målgrupp kan vara mer intresserade av den “tredje nivån” som omnämns i inlägget ovan.

    Ni kanske kan skramla ihop en referensgrupp?

    Låter som en bra idé!

  • macedu

    Medlem
    11 december, 2009 vid 11:26

    Nu snackar vi….

    Då du läst om vad som “rockar” så är det ju en idé att kika på de andra väderinstrumenten som vi använder oss av här.

    Sen har vi ju några som har extra koll men även extra krav som har koll…..ingen nämnd ingen glömd 😉

    För min del så är inlandet (inre mälaren) fokus ju mindre dagar som man kan segla på desto känsligare blir man när det INTE stämmer……
    Och om man nu inte åker land och rike runt… då lär man ju oftast hitta ngn vind.

    Men bra att Ni AGERAR och inte bara REAGERAR

    :cool2: Mac

  • andersbq

    Medlem
    11 december, 2009 vid 12:05

    Om vi fick samma prognoser/observationer som SMHI säljer till sjöfarten i sin sk Bizmet-produkt så skulle vi vara helt nöjda.

  • macedu

    Medlem
    11 december, 2009 vid 19:26

    En av ringrävarna talar upp och säger vad som gäller (som det skall vara)……. var skåpet skall stå osv osv….

    Så nu “främling” är det bara att AGERA ut………..

    Referensgruppen är nu upplöst då svaret är givet.

    /mac:crazy:

  • carl-r

    Medlem
    22 april, 2010 vid 19:31

    Jag gillar det här diagrammet på smhi-sidan. Det har jag inte sett förut. Särskilt om man kryssar i byvind blir vind-grafen rätt trevlig.

    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/chart.do?geonameid=2691348&redirect=false

  • stefanlindmark

    Medlem
    22 april, 2010 vid 20:24
    Carl R;608041 wrote:
    Särskilt om man kryssar i byvind blir vind-grafen rätt trevlig.

    Ha ha! Det tog ett tag innan tioöringen trillade ner. Inte förrän jag tittat på sidan en stund insåg jag varför den blir extra trevlig när man kryssar i byvind.

    Och ändå är det inte så sent på kvällen….

  • jesper-b

    Medlem
    23 april, 2010 vid 08:58

    Leif,
    Känns som SMHI helt missar det som sååå många andra insett för ganska länge sedan nu: Att nichade, användaranpassade prognoser är otroligt efterfrågat. Surfare och vindsurfare är bara en av många grupper, men en av de största. Det släpps dagligen appar till Iphone för vågrapporter för olika kuststräckor världen över. Surfline.com som är ledande vad gäller vågrapporter för surfare har numera HD-cams så att man kan kolla sitt spot live. Osv.

    Smhi skulle kunna vara en av dessa aktörer OM ni hade en riktigt bra svensk/skandinavisk rapportsida. Vågor och vind i styrka, riktning och höjd är själva basen. Så ortspecifikt som datan tillåter och så animerat och snyggt som möjligt.

    Sen är det bara att fylla på med kringtjänster (varning när vågor och eller vind prognostiseras till viss höjd/styrka, mm) och reklamplatser så kommer staten, dvs vi medborgare tjäna grova stålar på den megatora och superhippa surfindustrin.

    Vad håller ni egentligen på med – tåget går med raketfart och med fullsatta vagnar, medan ni står och hänger på någon gammal nedlagd station…

    Det duger inte.

    Ut och benchmarka i form av en marknadsstudie. Kalifornien, Hawaii och Australien – hur gör de där. Sen bli bäst på hemmaplan… rätt enkelt (och kan bli rejält lönsamt) om man bara bestämmer sig.

    /JB

  • frippe75

    Medlem
    23 april, 2010 vid 17:41

    Vet inte om detta är gammal info men i USA har man kommit fram till att staten ofta in är bästa instans att uteckla sådana typ av specifika tjänster. Utan man har faktiskt börja praktisera öppna databaser. D.v.s man tillhandahåller rå-data och låter företag och organisationer, och även enskilda göra utsökningar och prestentara den. Men om det lämpar sig för så pass avancerade saker som väder vet jag inte.

    Kan vi få tag på pronostiserat data så kanske tjänster kommer. Nu säljer SMHI denna data. Gratis väderdata till folket!

  • svenne

    Medlem
    23 april, 2010 vid 18:06
    frippe75;608213 wrote:
    Vet inte om detta är gammal info men i USA har man kommit fram till att staten ofta in är bästa instans att uteckla sådana typ av specifika tjänster. Utan man har faktiskt börja praktisera öppna databaser. D.v.s man tillhandahåller rå-data och låter företag och organisationer, och även enskilda göra utsökningar och prestentara den. Men om det lämpar sig för så pass avancerade saker som väder vet jag inte.

    Kan vi få tag på pronostiserat data så kanske tjänster kommer. Nu säljer SMHI denna data. Gratis väderdata till folket!

    I USA är allt som finansieras med statliga medel och inte är hemligstämplat tillgängligt för alla. Allt som utförs hos statliga instanser är således tillgängligt för allmänheten, och det gäller i det flesta fall även oss då det mesta läggs ut på Internet och alla amerikaner runtom i världen ska ha tillgång till materialet.

  • poppo

    Medlem
    24 april, 2010 vid 19:41

    intressant svenne…. “gäsp”
    men när ska du launcha boardcorners nya site? länken funkar iaf inte.

    i den egentliga frågan anser jag att smhi borde kamma sig och börja leverera.

  • svenne

    Medlem
    24 april, 2010 vid 20:48
    poppo;608350 wrote:
    intressant svenne…. “gäsp”
    men när ska du launcha boardcorners nya site? länken funkar iaf inte.

    i den egentliga frågan anser jag att smhi borde kamma sig och börja leverera.

    Ja, det är jävligt intressant. Bland annat för att det är i direkt motsats till svenska myndigheter – och tacka tjockisarna för både Naca-profiler och swellprognoser.

    Den skulle ha launchats för länge sen, men annat har kommit mellan. Ska du beställa en bräda så kan du mejla. Fast det tror jag inte ens själv på. 😉

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Premiär för nya SMHI

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.