Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Premiärsurf för många i Österskär idag söndag

  • Premiärsurf för många i Österskär idag söndag

    Publicerad av stefanlindmark på 28 april, 2013 vid 18:00

    En alldeles strålande dag med sydlig vind passade många på att ge sig ut för första gången i vår. Väldigt trevligt och faktiskt förvånansvärt varmt!

    Klubbhuset med fika och riggning:

    Ulrika:

    Mårten:

    Kristoffer:

    jr555se svarade 11 år sedan 3 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • jr555se

    Medlem
    29 april, 2013 vid 17:58

    Härliga bilder. Körde på brevik och förundrades över hur snabbt man vänjer sig med lite mindre segel, kläder och bräda. Asjobbigt var bara förnamnet.. Men vädret var rätt nice för Sverigepremiär. Kanske ses nästa gång!

  • stefanlindmark

    Medlem
    30 april, 2013 vid 01:12

    Kände mig både ovan och påbylsad så jag höll mig i närheten av Österskär den här gången för säkerhets skull. Men hoppas vi ses snart!

  • jr555se

    Medlem
    2 maj, 2013 vid 15:20

    Nu ser det ju inte lovande ut inför helgen. Men hör gärna av er om ni kör då. Får väl ta med 12:an för att vidga segelperspektivet drastiskt.. 😀

  • sailortrash

    Medlem
    2 maj, 2013 vid 18:06

    ska blåsa syd imorrn eftermiddag

  • jr555se

    Medlem
    2 maj, 2013 vid 19:22

    Japp såg det sen med. Passar bra då jag är jourledig. Vilken spot är bäst på syd eg. Brevik eller österskär.

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 maj, 2013 vid 22:52

    Spelar inte så stor roll egentligen. På rak syd går det gå rätt snabbt att åka längs norrsidan av Trälhavet och hitta föredragen vindstyrka. Det brukar generellt blåsa lite mer öster om Trälhavsgrunden men samtidigt är det på syd oftast lite grövre chop där. Hår man ut från Österskär så är det jäms med Lindholmsviken öppet en lång sträcka både söderut och norrut så där är accelerationssträckan och sedan är ju Brevik bara någon minut bort.

    På mer västlig riktning har Brevik däremot en fördel att inte ha blandade vindbysystem från Kanalen och Svinningeviken samtidigt.

  • jr555se

    Medlem
    4 maj, 2013 vid 21:26

    Åkte i fredags på syd. Klar skillnad mot choppet som finns vid brevik..intressant att du tog upp det.. Har börjat föra lite logg(låter mer organiserat än vad det är) för att snabbare kunna ta beslut(åka till rätt plats) om jag ska köra nån gång efter jobbet. Missade idag. Men imorgon blir det en repris(hoppas jag)

  • sailortrash

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 07:37

    österskär är bra på syd, sydost, öst och nordost. sydliga vindar ger pyttesmå vågor vilka är klart hanterbara. tveksamt om man ens kan kalla det chop, men det beror ju på vad man jämför med.
    på syd kan man köra långa kryssben från österskär vilket är nice. det ligger också en bana ute på trälhavet som är närmre österskär än brevik. syd blåser också rakt mot land.

    vid väst är det väldigt byigt med totalplatt vatten. väst brukar funka för freeride, då det oftast brallar i rejält och man kan ligga och halvinda fram och tillbaka.

    samma vid nord – kanske ännu plattare. fast det blir lä 30-50 meter från stranden så det kan va svårt att kryssa tillbaks. Nord är inte att rekommendera vid österskär.

    Sydväst funkar men är byigt och blir lä på sina ställen. ganska dåligt brukar det vara vid sydväst tycker jag.

    Träähavsbadet, lervik eller brevik funkar bättre än österskär vid sydväst och väst. brukar dock inte köra där så jag vet inte riktigt hur choppigt det kan vara.

    Vid nord kan man åka över till svinning som ligger mittemot österskär och få pålandsvind. Stefan har lagt upp Svinninge som spot på ngn spotguide såg jag. östernäs eller ngt hette det..

  • jr555se

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 17:17

    Grymt, Tack! Choppen vid brevik är.. Jag vet inte hur man ska beskriva det men det är liksom ingen rytm eller ngn speciell riktning bara(för mig) jäkligt irriterande då jag kämpar psykiskt och fysiskt med att få bakfoten i stroppen. När jag planar och skiter i bakfotsdramat så lider jag inte lika mkt som när man bara tuggar i väntan och jakt efter en ny by.. Fick lite vågperspektiv på boa.. Sjukt stora chopvågor men annorlunda. Österskär va riktigt nice sist på syd tror jag det var. Inte alls som brevik.

  • sailortrash

    Medlem
    7 maj, 2013 vid 08:08

    österskär är bra på syd. jag tror trälhavsbadet/margretelundsbadet är kanske perfekt om man över på stropparna eftersom det blåser jämnare där. det är ju först när man börjar komma ut en bit från österskär då vattenspegeln blir större som det bli riktigt bra.

  • jr555se

    Medlem
    7 maj, 2013 vid 16:42

    Aha! Superschysst! Då får jag kryssa lite längre nästa gång helt enkelt..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Premiärsurf för många i Österskär idag söndag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.