Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Presentations-tråden

  • Stefan_Foil

    Medlem
    7 september, 2020 vid 09:47

    Jag kom att tänka på den här tråden och inser att det kanske börjar bli dags att jag presenterar mig också. Jag heter Stefan och är född 1976, Uppvuxen i Johanesdahl, Vårberg i Stockholm. Bor numera på Ekerö med min partner. Jobbar med fastighetsförvaltning. Har en ekonomiutbildning och har även gått träbåtbyggarutbildningen på skeppsholmen. Har seglat allt från optimistjolle till stora 30 meters träskutor, vikingabåtar med råsegel och high tech tävlingstrimaraner.

    Började vindsurfa på allvar som 15 åring. Innan dess hade jag hängt med på pappas Mistral, och gick nån kurs i sk pråmsegling men fattade aldrig syftet. Första brädan blev en 160 liters comet slalom som jag hade med till Garda sjön samma sommar. Men bytte samma år till en 105 liters Bic Electric. Mina två kusiner började samtidigt, en var äldre med körkort så hängde antingen med dom eller med en klasskompis med snälla föräldrar som körde vad de kallade “markservice” så jag kunde hänga med till Björkvik och andra ställen i Stockholm. Detta räckte inte för mig som skolkade mig igenom hela gymnasiet för att vindsurfa. Oftast blev det att jag stack från skolan efter lunch om det blåste. Jag byggde en vagn för att transportera grejerna och gick ner och surfade så ofta jag kunde. Vindstilla dagar åkte jag skateboard eller wakeboard och vattenskidor på helgerna. Lekte en del med epoxi och byggde några misslyckade vågsurfbrädor som jag testade på Torö. På vintrarna blev det mycket snowboard. Körde då i snowparkerna i Stockholms backarna och nån enstaka vecka i alperna, mycke big jump blev det men drömde om puder och cliffjump som jag läst om edge magazine. Vi paddlade oxå forskanot i strömmen och tävlade kort i detta innan jag sålde allt för att köpa vindsurfingutrustning och satsade fullt ut på vindsurfingen. Det sommarlovet när jag var 16år åkte jag med föräldrarna till Österrike men via Klitmöller och hvide sande för lite surf och gick en gipp och vattenstartkurs i hvide sande. Övertalade syrran att campa en vecka vid Garda sjön. Genomslaget kom när jag var 17år och bodde hela sommarlovet i Varberg. Bodde i det som tidigare kallas strandhyddan som Uffe CLS Larsson tog över. Lärde mig där fullplanande gippar och hopp och vågridning. Jag tror jag även sätt ett par duckjibes den sommaren och försökte mig på framåtlopen men hade ingen aning hur man skulle göra. Hade då två brädor minns jag, en F2 sunset 105 liter och en gammal 80tals WaveAction thruster. Åkte sen under den hösten tåg varje helg ner till Varberg när det blåste. Började oxå vid den här tiden tävla i funboard i svenska cupen men hade 0 träning i cource race men slalom gick bättre men blåste aldrig tillräckligt för slalom. Blev ett par tävlingar i Kalmar och Haga park i juniorklassen i cource race, tyvärr saknades prylar som alltid och jag var den enda som ställde upp med freeride prylar, men skaffade snart en supersmal Sputnik 285a, en sk no-nose, den funkade som lättvindsbräda då jag vägde ca 70kg. Nästa sommar åkte jag till Rolf Köster och hans fru Linda som har ett surfcenter på Kanarieöarna, jag fick bo inneboende hos en spansk familj de kände i Vargas, tyvärr hade jag ju skolkat från spanskan och det slog nu tillbaka). Hade inte bil så brukade åka och handla mat med Linda och hennes två barn. Ena ungen hette Philip Köster. För mig blev det tonfiskpasta och cerveza varje dag och hade inget annat att göra än att vindsurfa dag ut och dag in i Vargas och på kvällarna antingen festa med tyska surfare i playa ingles hela nätterna eller stanna kvar i Vargas och sova tidigt då det inte fanns något att göra, hade inte ens tv, fanns bara stenöken och en tomatodling utanför huset. Stället ligger strax norr om Pozo och det är samma typ av shorebreak med fotboll stora stenar som rullar kontinuerligt. Rolf tittade på min CLS polyester bräda och sa, “This board will look like a cheese when you go home”. Och han hade rätt i det, jag blev manglad många gånger. Det var Rolf som lärde mig att ta mig igenom shorebreaket och oxå han som lärde mig laga brädor. Under en månad fick jag ganska exakt 30 dar på raken med 3,7an. En dag var det över 25m/s men oftast sådär 17-20m/s. Jag lärde mig inte några nya manövrar egentligen förutom att köra switchstance clew first vågridning och göra cut backs. Men det blev många långa chophop där man liksom svävade ikapp med flygfiskarna. Året därefter blev en repris på året innan men hade inbrott och blev av med allt, alla mina pengar var borta så fick åka hem redan efter 2 veckor. Hade som sagt unga pengar och skulle checka in med “lite” övervikt, men det är en annan historia. På flygplatsen träffade jag en svensk vindsurfare som då var regerande speedmästare i standardbrädor, kommer inte ihåg namnet, men han tipsade mig att prata med en person I Göteborg som jag inte heller kommer ihåg vad han hette men han drev en butik där, top 12. Hur som helst jag åkte ner och fick komma med i teamet där men blev lite knepigt att bo i Stockholm. Jag körde då en Thommen 290 som jag ställde upp i SM i Tylösand med men vinden uteblev tyvärr och sen hade jag andra planer. Jag jobbade hela hösten för att samla pengar till en längre resa. Det blev Nya Zealand. Jag åkte efter jul och var borta 4 månader första gången, 3 veckor var jag i Australien. Finns hur mycket som helst att skriva men hur som helst blev det mycket vågsegling och lärde mig surfa då vågorna i närheten av Auckland var för för kraftfulla för vindsurfing. Efter det kom jag hem och jobbade och drog sen till Biarriz. Fr o m nu blev det bara surfing. Sista gången stannade jag i Nya Zealand i 4 år. Men plugg och jobb tog gradvis över, och sambo och kompisar i Nya Zealand som inte surfade, och hade ingen bil osv så blev mest longboard skateboard och tränade thaiboxning i downtown på ett ganska sunkigt gym. La sen av med både vind och vågsurfing nästan helt och bodde på södermalm och sysslade med massa andra sporter, MTB, fridykning, styrketräning, kampsport osv fram tills jag var 30 då jag fick ett återfall igen. Men blev mest enstaka gånger per år till Torö eller Varberg. Sen bröt jag axeln i Snowboard big jump, sen foten när jag halkade på en bastuflotte, la av med allt ett tag och blev otränad. Det var mycket med jobb och annat som tog över och man kan nog tröttna på att vindsurfa i Stockholm i längden men har nu hittat gnistan igen och får nu abstinens efter ett par dar utan att få köra på foilen. Kör nu antingen foilraceprylar på platt vatten eller foil SUP style i vågor med segel eller vinge.

    Nytt denna säsong är att jag har skaffat en rödvit polkagris westfalia VW buss som jag gärna åker med till Dalarö, Björkvik, Torö, Fituna, Gotland och kanske Varberg till hösten. Men kör ofta hemma på Ekerö om jag har ett par timmar över.

    Laddar ibland upp mina foil sessions på Youtube.
    https://youtu.be/Ll4hW_9t0zc

    Och min gamla kanal (som jag glömt login till )med äldre klipp, här på Helgö med 90 tals grejerna.
    https://youtu.be/7VTTqPY9d0Q

    Attachment Image

  • sailortrash

    Medlem
    7 september, 2020 vid 17:47

    Vilt, låter som en gedigen erfarenhet!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Presentations-tråden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.