Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing pressa gränser

  • pressa gränser

    Publicerad av watertouch på 14 november, 2001 vid 13:18

    Om man är en lite tyngre seglare så tänkte jag att man kanske skulle kunna utnyttja detta till sin fördel genom att bara äga en enda bräda, exempelvis en wave/freestyle som tidigare diskuterats här.
    Är det möjligt att med en och samma bräda köra från säg 4.5 upp till 8.0, med vågsegel i den lägre regionen, freestyle i mellanregistret och freeridesegel i dom större storlekarna om man väger runt 85kg?

    oscar svarade 22 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • oscar

    Medlem
    14 november, 2001 vid 15:40

    Det går absolut att pressa gränser men det beror mkt på din egen nivå och din utrustning.
    Jag själv (85kg) har seglat hela säsongen på en RRD TwintipWave på 85l. Detta med överriggad 4.2 i Pozo till 6.9 på Roxen, kan tillägga att jag är ganska duktig på att pumpa planing. Tror inte jag hade klarat detta på vilken bräda som helst. Har senare upptäckt att TTwave rekommenderas i Windsurfingmag för segel från 4.2-6.8 så jag hade kanske lite tur när jag köpte just den.
    Men en sak är säker, större än mitt 6.9 klarar den inte! Så ska du köra 4.5 till 8.0 på samma bräda får du nog leta länge efter rätt bräda.

    Hade förresten en TTmax förrut och den rekommenderas upp till 8.0 i windsurfingmag. Har själv kört 5.0 med den och hade inte allt för tråkigt.

    Verkar som RRD har lyckats få ett grymt register i sina TT-brädor.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing pressa gränser

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.