Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Prisras på kites!

  • Prisras på kites!

    Publicerad av debkausf på 12 januari, 2011 vid 07:23

    Svenska kronan är urstark och bankerna spår att en euro kommer kosta ca 8.70 under 2011. Borde inte detta sänka priserna på surfprylarna. :cool2:

    blizzy svarade 13 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • above_the_law

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 07:46
    debkåusf;644126 wrote:
    Svenska kronan är urstark och bankerna spår att en euro kommer kosta ca 8.70 under 2011. Borde inte detta sänka priserna på surfprylarna. :cool2:

    Låter ju bra, men det beror ju på när butikerna tvingas beställa…

    Brukar väl inte ha så många beställningspunkter på en svensk kite-säsong, eller hur funkar det? Beror ju på vilka märken åf jobbar med så klart.

    MEN, lägger sig inte svenska åf lite lägre så lär ju fler köpa sin utrustning på nätet från utländska bolag, så det har du nog rätt i Mange:-)!

    Snökita idag? Har snöat hela natten i götet och ska ju blåsa nv…:smile:

  • debkausf

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 07:54
    above_the_law;644129 wrote:
    Låter ju bra, men det beror ju på när butikerna tvingas beställa…

    Brukar väl inte ha så många beställningspunkter på en svensk kite-säsong, eller hur funkar det? Beror ju på vilka märken åf jobbar med så klart.

    MEN, lägger sig inte svenska åf lite lägre så lär ju fler köpa sin utrustning på nätet från utländska bolag, så det har du nog rätt i Mange:-)!

    Snökita idag? Har snöat hela natten i götet och ska ju blåsa nv…:smile:

    Flygfältet ser fint ut idag men vinden är för dålig än så länge.

  • smaskens

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 14:24

    Jag vet inte om en kronförstärkning på 5-10 % är ett “prisras” men man kan ju alltid hoppas på
    billigare kites…

  • sourra

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 17:34

    Oljan och andra råvaror går ju å andra sidan upp så frågan är hur det påverkar slutpriset

  • nicolai

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 07:44

    Såhär ligger det till.
    När en butik/distributör bestället grejer. om det är kites, våtdräkter, kläder osv. så görs det altid ca 6 månader innan leverans. Har man lagt stora beställningar från utlanded som betalas i Euro/dollar etc sätter man såklart ett pris vid beställning. tex. rip curl skall sälja in kläder till 200 butiker. Då prissättas grejerna så butikerna vet va dom kommer kosta. SEN skall vissa grejer betalas i förskott för distributörör. ligger euron (svenska kronan) och pendlar mellan 9 och 11,50 som den har gjort senaste åren är det smart att låsa kursen. då vet man va man betaler.
    Eksempel. Jag skall beställa grejer för 100000 euro. Beställning oktober. leverans o betalning i mars. kurs oktober 9,3. om jag har låst kursen betaler jag då 9,30 i mars. oavset om den har gårr upp till 11,50 eller droppat till 8,70.
    Så en stor ändring kommer det nog inte bli. Man brukar först se dom stora valuta ändringarna ett halvt till ett helt år efter. och det beror igen på hur mycke valuttan rör sig.
    Hoppas ni fattar.
    Kan säga att det var tvärtom 2007-2008 då euron landade på 11,50 och många inte hade låst den.

  • above_the_law

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 12:43
    Nicolai;644251 wrote:
    Såhär ligger det till.
    När en butik/distributör bestället grejer. om det är kites, våtdräkter, kläder osv. så görs det altid ca 6 månader innan leverans. Har man lagt stora beställningar från utlanded som betalas i Euro/dollar etc sätter man såklart ett pris vid beställning. tex. rip curl skall sälja in kläder till 200 butiker. Då prissättas grejerna så butikerna vet va dom kommer kosta. SEN skall vissa grejer betalas i förskott för distributörör. ligger euron (svenska kronan) och pendlar mellan 9 och 11,50 som den har gjort senaste åren är det smart att låsa kursen. då vet man va man betaler.
    Eksempel. Jag skall beställa grejer för 100000 euro. Beställning oktober. leverans o betalning i mars. kurs oktober 9,3. om jag har låst kursen betaler jag då 9,30 i mars. oavset om den har gårr upp till 11,50 eller droppat till 8,70.
    Så en stor ändring kommer det nog inte bli. Man brukar först se dom stora valuta ändringarna ett halvt till ett helt år efter. och det beror igen på hur mycke valuttan rör sig.
    Hoppas ni fattar.
    Kan säga att det var tvärtom 2007-2008 då euron landade på 11,50 och många inte hade låst den.

    Bra skrivet och förklarat Nicolai:-)!

  • blizzy

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 14:28
    Nicolai;644251 wrote:
    Såhär ligger det till.
    När en butik/distributör bestället grejer. om det är kites, våtdräkter, kläder osv. så görs det altid ca 6 månader innan leverans. Har man lagt stora beställningar från utlanded som betalas i Euro/dollar etc sätter man såklart ett pris vid beställning. tex. rip curl skall sälja in kläder till 200 butiker. Då prissättas grejerna så butikerna vet va dom kommer kosta. SEN skall vissa grejer betalas i förskott för distributörör. ligger euron (svenska kronan) och pendlar mellan 9 och 11,50 som den har gjort senaste åren är det smart att låsa kursen. då vet man va man betaler.
    Eksempel. Jag skall beställa grejer för 100000 euro. Beställning oktober. leverans o betalning i mars. kurs oktober 9,3. om jag har låst kursen betaler jag då 9,30 i mars. oavset om den har gårr upp till 11,50 eller droppat till 8,70.
    Så en stor ändring kommer det nog inte bli. Man brukar först se dom stora valuta ändringarna ett halvt till ett helt år efter. och det beror igen på hur mycke valuttan rör sig.
    Hoppas ni fattar.
    Kan säga att det var tvärtom 2007-2008 då euron landade på 11,50 och många inte hade låst den.

    För att summera kan man väl enkelt konstatera att valutaförändringen inte kommer påverka priset hos oss konsumenter. På sin höjd justeras priset en aning hos producenten för att anpassa sig efter rådande konjuktur mm (som när Apple brukar sänka/höja priset på datorerna med några hundralappar mellan åren), men förmodligen går överskottet/underskottet som blivit av valutaförändringar till distributören eller leverantören.
    Är vi vana att betala 10000 för en kite och kostnaderna ökar så ökar säkert priset. Men om kostnaderna minskar så lär ju priset ligga kvar och någon tjäna in mellanskillnaden utan vår vetskap :smirk:

  • blizzy

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 14:29

    För övrigt, “prisras på kites” känns inte som en korrekt rubrik.
    På sin höjd skulle man kunna kalla det för “liten prisförändring på kites”, om ens det. Förmodligen blir det ju bara “oförändrade priser på kites” =P

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Prisras på kites!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.