Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med att rigga, någon som har tips?

  • Problem med att rigga, någon som har tips?

    Publicerad av bicless på 30 september, 2005 vid 16:55

    Hej
    Har ett North R-type 7,5 2004 som jag har ett h-vete att rigga. Riggar på Neil Pryde X5 460 och Neil pryde aluförlängare. Problemet är att få de 2 camberna på plats. Jag försöker följa instruktionerna som följde med, dvs klämma upp cambern efteråt och det är omöjligt. Nån som har nått tips?

    Lägger in en bild från instruktionsboken

    Bicless

    bicless svarade 18 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oscar

    Medlem
    30 september, 2005 vid 17:46

    Nissemasten är betydligt tjockare än norths egna master….Testa att justera storleken på cambrarna.

  • bicless

    Medlem
    30 september, 2005 vid 20:55

    Tack för tipset, skall försöke, minns dock att de typ va inställda på största från början men kanske går att klämma ur nån mm till

  • stinger

    Medlem
    30 september, 2005 vid 21:12

    Konstigt att vissa märkens cambersegel är så bökiga att rigga fortfarande mad.gif, finns det fler märken att hissa varningsflagg för?

    Mitt Gaastra Flow 3X årsmodell -98 är det bara att trä i masten som i vilket camberlöst segel som helst dra nedhal o uthal. Jag är på vattnet lika fort med det som med våg-5nollan.

  • bicless

    Medlem
    30 september, 2005 vid 21:15

    Jag misstänker att jag gör nått fel för det kan ju inte va meningen att man skall behöva ta i så in i bängen för att få cambern på plats. Måste man verkligen köpa North mast till Northsegel? Hur som helst när väl camberna är på plats ser seglet klockrent ut på neilpryde masten.

    Bicless

  • jester

    Medlem
    30 september, 2005 vid 21:42

    Och du släpper ALLT nedhal efter du spännt på bommen? Är samma förfarande på min RS4 och V8. Borde gå ganska lätt. Du kan ju alltid laborera med att behålla lite nedhal, eller släppa lite på uthalet. Om man bortser från dom krafter som behövs för att dra ner dessa segel så är dom grymt lättriggade då man trär masten hur lätt som helst genom den breda mastfickan. Bonusen är ju att monofilmen slits mycket mindre då då det är bara att trycka in masten, och dra ut den efteråt. (uj lät lite ekivogt..) mao så behöver man inte vrinkla av seglet

  • bicless

    Medlem
    1 oktober, 2005 vid 14:58

    Har inte släppt allt nedhal… sklall prova med det.. annars har jag laborerat med uthalet men hur jag än gör med det så är det klurigt.
    Tack för tips.
    Bicless

  • bicless

    Medlem
    17 oktober, 2005 vid 17:04

    Jag har fått fason på detta nu, svårast första gångerna, nu funkar det bra, seglet är för övrig kalasskönt, jäkligt stabilt i hård vind, kan gå direkt från 7,5 till 5,5 utan problem smile.gif

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med att rigga, någon som har tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.