Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med att rigga.

  • Problem med att rigga.

    Publicerad av nicklasw på 4 september, 2011 vid 21:12

    Hej.

    Jag har ett North sails volcano 6.4.

    Jag ställer in mastfotsförlängaren på längsta rekommenderade (enligt seglet) längden och längsta rekommenderade på bommen. Jag drar fullt på både nedhalet och uthalet men lattorna vill ändå inte åka över särskilt lätt. Gör jag något fel eller ska det vara svårt att få över lattorna på de här typen av segel?

    zurfman svarade 12 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • v-thun

    Medlem
    4 september, 2011 vid 21:53

    här har du rigguiden om de e till någon hjälp:

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615″]Segel och riggnings/trimguide FAQ – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • raask

    Medlem
    4 september, 2011 vid 22:04

    Pröva öka längden på förlängaren hade jag börjat med iallafall!
    Om man drar max i uthalet så blir seglet oftast väldigt platt och kan kännas som att man är väldigt underriggad.
    Det är kanske bara jag men det är så jag upplever ett segel med för mycket uthal.

  • zurfman

    Medlem
    4 september, 2011 vid 23:19

    Om inte seglet skrynklar sig kanske det går att minska spänningen på varje latta något.
    Om nån annan haft det innan kan de ju ha gillat att ha seglet med mycket spänning på lattorna, vilket kanske inte är optimalt ur manöver-perspektiv ( t ex gippar)

    När du seglar, om det blåser dåligt kanske de inte flyttar sig över alltid. Om det finns litet vind som håller emot så kan du rycka över dem på rätt sida genom att först trycka seglet från dig o sen hastigt vända riktning o dra seglet mot dig….genom att hålla den bakre handen längre ned på bommen så flyttar de sig lättare över till rätt sida av någon anledning (troligen får man seglet att röra sig mer längre ut o sen fortsätter den rörelsen in mot masten).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med att rigga.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.