Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med fena och segel!!

  • Problem med fena och segel!!

    Publicerad av anonym-anvandare på 25 maj, 2000 vid 10:46

    Jag har vart ute och seglat i 14 m/s med ett 5.0 slalom segel med 2 cambers plus en course fena på 32 cm.
    Brädan är 270 cm våg/slalom. Jag misstänker att fenan var alldeles för stor. I byarna blir brädan näst in till
    omöjlig att gå upp i vind med. Man får trycka något djävulskt med framfoten. Sedan blev seglet oroligt i byarna.
    När man har ganska bra fart och går upp mot vind och det kommer en vind by så vill seglet vrida sig utåt(drar något djävulskt i bakarmen).
    Är det någon som kan förklara vad som är fel? Skall man byta fena till en mindre? skall man dra mer i nedhalet?
    Tacksam för svar så fort som möjligt innan det börjar blåsa igen.

    Mvh Tedan

    racer svarade 23 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 12:35

    Byt segel, det kommer att göra underverk.
    Gamla segel är helt enkelt inte stabilare än så som du beskriver. För mycket backhandpower gör ingen glad, ungefär som och brottas med en ko hela tiden.

  • pete

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 13:39

    Det bör bli bättre om du planar ut seglet genom att öka nedhalet.

  • martin

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 13:55

    Vad är det för bräda och segel? (Märke, modell och år)

  • lundgren

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 14:18

    Dra ner nedhalet och flytta bak hängsele linorna ..

  • carselid

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 14:37

    Måste bara göra ett inlägg: Kommentaren att “det är som att brottas med en ko” är skön…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 15:17

    Det är en Fanatic Wild 270 -93 , kraftigt V-bottnad. Seglet är ett NP slalom 5.0 93-94(tror jag)

    Mvh Tedan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 15:19

    Jag håller med… Det stämmer!!

    Mvh Tedan

  • martin

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 18:37

    Det beror nog mest på seglet i så fall. Wilden är ju väldigt lättseglad. Det kan vara idé att testa en nyare eller mjukare mast och dra ner typ så mycket du orkar i nedhalet för att få mer twist i seglet. Vad kör du med för mast? Om det är en gammal Flextop eller nåt sånt kan det vara orsaken.Det bästa är nog ändå att satsa på ett nyare segel. Det räcker med ett segel från -95 för att det ska bli en rejäl skillnad. Det går nog att få tag på ett schysst segel för 500-700 kr.

  • tedan

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 19:21

    Jag har en gammal 460 glasfibermast som heter nåt i stil med “superwave two part” märket kommer jag inte ihåg.. Jag skall köpa ny senare i sommar..

    Mvh Tedan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 21:32

    Köp en Constant Curve-mast. En som är IMCS-klassad. Det betyder att den har den böjkurva som typ alla segel nyare än -94 kräver. “FlexTop” som nämndes ovan innebär att böjningen är koncentrerad till toppen. Ger mycket buk långt ner i seglet och väldigt platt/löst högt upp. Inget att rekommendera.
    Hade en sån en gång till ett Hot XTR 6.0 -95. Bytte till en IMCS 25. Det blev en otrolig skillnad. Från att ha varit ett segel utan bottendrag och smalt vindregister till att bli ett helschysst stabilt slalomsegel som tar hur mycket vind som helst. Dessutom kan man numera trimma det till ett utmärkt bottendrag vid gränsvindar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 maj, 2000 vid 11:36

    Har lite dåligt med pengar och behöver desperat en mast(knäckte min i helgen:-( ) Så jag tänkte köpa en billig epoxymast. Hur är böjkurvan på en sån? Är den ok att använda om man har segel från 95-96?

    MVH Micke

  • lundgren

    Medlem
    26 maj, 2000 vid 12:20

    Köpa billigt blir i längden dyrt..

  • lundgren

    Medlem
    26 maj, 2000 vid 12:50

    Rigga 7,0 …dra ner …och bit ihop..

  • martin

    Medlem
    26 maj, 2000 vid 16:38

    Det är bara att provrigga och kolla hur det ser ut. Om det går att “dra” bort i stort sett all buk ur seglet med enbart nedhalet funkar det nog. Gör det inte det är böjkurvan inte lämpad för seglet.
    Ta också några rejäla pumptag och se om hela seglet viker sig i bomhöjd. Om så är fallet kommer de vecken att uppträda vid segling. Det är givetvis inte bra, men det brukar bli så med gamla epoxymaster.

    En duglig 460, tex NP C15 eller Fiberspar SportCarbon från 94-95 kostar ju inte mycket idag. Problemet är kanske att hitta en när man behöver den.

  • Knatte

    Gäst
    26 maj, 2000 vid 16:42

    Epoximast kan väl vara ok, om vi inte pratar om 6-10 år gamla prylar.
    Det viktiga är att böjkurvan är rätt (anpassad för seglet) och har rätt styvhet.
    Böjkurvan är nog rätt, på alla inte allt för gamla master ( 5-7 år till nytt)
    Däremot kan det vara värt att kolla upp styvheten på mast, står nog på masten.
    Brukar vara 25 IMCS på 460 master. Men kolfiber/kevlar master är bättre och dyrare!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med fena och segel!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.