Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med lattor!

  • Problem med lattor!

    Publicerad av alex_xela på 17 maj, 2010 vid 18:47

    Aloha!

    Nu är det så att jag är en nybörjare som har lite problem med att rigga mitt segel. Det är nämligen så att lattorna på seglet hamnar på sidan av masten så att seglet vill vrida sig lite runt masten. Jag kom på ett litet knep och det är att sätta på bommen när seglet är sådär snurrat runt masten och spänna seglet med hjälp av bommen så att seglet rätar ut sig! Jag tycker detta sättet är lite omständigt men det är kanske såhär man ska göra med dessa segel?? Jag bifogar bilder så ni kan beskåda detta med egna ögon!

    Tack på förhand! Alexander

    stefan_gbg svarade 13 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • macedu

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:00

    NEDHAL! DRA I NEDHALET! MYCKET! Sen bom och lite drag där!

    /m

  • stinger

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:01

    Du behöver dra massor mer i nedhalet. Minimikrav är att mastfickan åtminstone blir fri från rynkor sen behöver du dra lite till. Läs mer här: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615″]Segel och riggnings/trimguide FAQ – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • alex_xela

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:04

    Ok, tack för snabba svar! Men det är inga problem att dra i nedhalet när lattorna ligger sådär på sniskan och ganska spända??? Får en känsla av att lattorna ska riva sönder tyget o hoppa ur.

  • platon

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:31

    Nä, tyget går inte sönder.
    kolla här för lite tips om hur man riggar simmer
    http://www.simmerstyle.eu/support/Default.aspx
    Lycka till

  • aronh

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:31

    Jag tror inte jag fattar vad som är problemet. Ta och rigga färdigt seglet innan du tar en bild så kanske man fattar vad som inte står rätt till.

  • macedu

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:33