Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med lattor!

  • Problem med lattor!

    Publicerad av alex_xela på 17 maj, 2010 vid 18:47

    Aloha!

    Nu är det så att jag är en nybörjare som har lite problem med att rigga mitt segel. Det är nämligen så att lattorna på seglet hamnar på sidan av masten så att seglet vill vrida sig lite runt masten. Jag kom på ett litet knep och det är att sätta på bommen när seglet är sådär snurrat runt masten och spänna seglet med hjälp av bommen så att seglet rätar ut sig! Jag tycker detta sättet är lite omständigt men det är kanske såhär man ska göra med dessa segel?? Jag bifogar bilder så ni kan beskåda detta med egna ögon!

    Tack på förhand! Alexander

    stefan_gbg svarade 13 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • macedu

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:00

    NEDHAL! DRA I NEDHALET! MYCKET! Sen bom och lite drag där!

    /m

  • stinger

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:01

    Du behöver dra massor mer i nedhalet. Minimikrav är att mastfickan åtminstone blir fri från rynkor sen behöver du dra lite till. Läs mer här: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615″]Segel och riggnings/trimguide FAQ – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • alex_xela

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:04

    Ok, tack för snabba svar! Men det är inga problem att dra i nedhalet när lattorna ligger sådär på sniskan och ganska spända??? Får en känsla av att lattorna ska riva sönder tyget o hoppa ur.

  • platon

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:31

    Nä, tyget går inte sönder.
    kolla här för lite tips om hur man riggar simmer
    http://www.simmerstyle.eu/support/Default.aspx
    Lycka till

  • aronh

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:31

    Jag tror inte jag fattar vad som är problemet. Ta och rigga färdigt seglet innan du tar en bild så kanske man fattar vad som inte står rätt till.

  • macedu

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:33

    Inte om du gör det med bra takt….dvs om det blåser “ollon” och du har det så där i 5min så är det inte så bra.
    Och att dra ut lattorna vi riggning tror jag inte en enda kotte gör……..
    Se bara till att ha tillräcklig mast och längare så att du kan dsra ner ordentligt.

    Och…. om du tänker dig att masten böjs så kan du nog se framför dig att lattorna “lägger” sig rätt.

    Seså ut och rigga nu!

    /m

  • Knatte

    Gäst
    17 maj, 2010 vid 19:35
    Alex_xelA;612243 wrote:
    Ok, tack för snabba svar! Men det är inga problem att dra i nedhalet när lattorna ligger sådär på sniskan och ganska spända??? Får en känsla av att lattorna ska riva sönder tyget o hoppa ur.

    Du bör väl dra mycket uthal på bommen också?? Både nedhal och uthal jobbar ju ihop för att seglet skall funka bra:wink:

  • jesper-b

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 20:22

    Kan inte upprepas nog: Nedhal, nedhal mycket mera nedhal. Olika segel ska ha olika mycket uthal. Dessutom kan många segel riggas med både mycket och lite uthal. Vad gäller nedhal är det mindre tollerans och i ditt fall handlar det om massvis av cm, kanske dm mer nedhal.

    Det finns inget säkrare sätt att få ett obalanserat segel som att rigga med för lite nedhal och för mycket uthal.

    Nedhal, nedhal, nedhal!

    Ta en bild på seglet när du dragit nedhalet så mycket som du tror är lagom, inget uthal alls, sedan tar du en bild med lite uthal också. Sedan kan du få mycket mer specifika råd.

    /JB

  • alex_xela

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 17:31

    Får ta o börja med att tacka för alla snabba och givande svar!

    Nu är det så att jag precis har varit ute och försökt rigga seglet ännu en gång! I stort sett alla sa att jag skulle dra seglet med mycket mera nedhal. Nu har jag gjort detta! Ja visst kunde jag få ner seglet en hel del till. Nu har jag tom legat ner och dragit ner seglet med fötterna mot mast foten! Så mer nedhal än vad jag har nu kan inte vara lösningen. Lattorna ligger fortf “brevid” masten som förr fast dom är ju mycket mera spännda. Jag kan tänka mig att jag skulle kunna lösa mitt problem nu med att sätta dit bommen på masten/seglet och dra i uthalet så seglet rätar ut sig, men ska detta vara nödvändigt?? aja, hursomhelst så går jag nu ut och provar detta!

    Tack /Alex :confused2:

  • swe-496

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 17:42

    Du ska fortfarande ha en hel del mer nedhal. Akterliket ska bli löst. Trä linan fler gånger i nedhalet så du får bättre utväxling = lättare att få rätt nedhalssträckning.

    Det ser ut som du bara har trätt linan en gång i nedhalet.

  • jps

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 17:59

    En bra bit nedhal till. Sedan ser förlängaren ut att vara felinställd. Har du kollat så att längaren + masten motsvarar luffmåttet på seglet?

  • alexasu

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 18:10

    hur du trär nedhalet: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=MriJP-EBTJ4″]YouTube- Rigging your Ezzy Sail – threading your downhaul[/ame]

  • rasmus_w

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 18:13

    Min gissning är att du behöver dra ner seglet 10-20 cm till, kanske mer…

  • alex_xela

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 18:46

    Ok, nu grejade jag det någorlunda! Förstår att jag behöver spänna det ännu mer ändå. Anledningen till att jag bara drog linan genom nedhalet en gång var pga att jag bara tänkte rigga upp det lite fort, utan att segla. Men ska icke göra det igen.

    Tack o hej!

    Mvh Alex

  • booman

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 19:33

    Det börjar se bättre ut, men du behöver fortfarande dra en bra bit till…
    Som sagts tidigare, kolla att du har rätt längd på förlängaren så det stämmer överens med luffmåttet på seglet. (Mast + förl. = luffmått) Sen ska du dra nästan så att blocket på seglet går ner till mastfoten. Då har du dragit tillräckligt.

    Lite halvtaskig bild men det syns lite hur det bör se ut…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med lattor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.