Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med Power XT

  • Problem med Power XT

    Publicerad av jlaser på 17 april, 2010 vid 10:35

    Hej!

    Är det någon mer som har problem med att Power XT inte greppar ordentligt? Dvs. jag drar i handtaget, det klickar från drevet, men linan spänns inte. Fick ställa in min segling idag pga. detta.

    Det var inte så här från början, började i höstas. Tänkte att det var pga. att jag riggade så stort segel (8,5). Men nu hade jag problem med 6,5:an. Visst kan man acceptera att grejer slits, men jag har inte riggat med den här mer än 8-10 gånger.

    broderisak svarade 14 år sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • algen

    Medlem
    17 april, 2010 vid 13:36

    Den käkar ju tamp en del, och är ibland känslig för hur tampen ser ut. Det konstiga är att man inte riktigt kan se var den väljer att bita fast och var den inte gör det. Det jag gör när den slirar är att öka spänningen på tampen i första hand. Detta genom att trycka på den tampen som går in i det räfflade hjulet. Funkar inte detta brukar jag byta plats för taljan att käka på tampen genom att först skota hem i den “fria” änden. Funkar inte detta kan det vara så att den lilla flärpen som trycker in tampen mot det räfflade hjulet efter att tampen åkt in i förlängaren har böjts ut en aning – skruva isär och böj till den så den pressar in tampen mer. Funkar inget av ovanstående skulle jag testa med en ny tamp… men det brukar alltid finnas platser på tampen som den accepterar lite bättre. Kan vara lite pilligt iband när den “inte vill”. Annars är jag grymt nöjd med min förlängare och tycker den har gjort mig mycket mycket bättre på att rigga mina segel eftersom det är så lätt att bytta spänning i nedhalet.

  • oaxen

    Medlem
    17 april, 2010 vid 16:11

    Det kan vara så att spärrpinnen i handtaget har stått i minus-läget över vintern. Då greppar inte handtaget i cleat-hjulet.

  • jlaser

    Medlem
    17 april, 2010 vid 18:49

    Ja, spärrpinnen stod på minus när jag plockade fram den, det minns jag. Får se om jag klarar plocka isär den här och böja tillbaks den (jag fick med en instruktion om hur man plockar isär den, åtminstone för att byta lina)…

  • petter_f

    Medlem
    17 april, 2010 vid 20:32

    Vad jag har upplevt är: 1) att blöta repet kan funka. Kanske inte en långsiktig lösning. 2) Kolla att du har original tampen. Om du köpte den ny så är den säkert det. Den är 4.2mm och inte 4mm (som man brukar köpa på skeppshandeln). Jag köpte en 4mm men den håller för det mesta, fast inte optimalt. 3) Om den fortfarande inte greppar men du vill segla så är det bara att dra ut repet tills det tar stop (som man gör från början) och spänna den som en vanlig förlängare… oldskool dood. Det finns ingen anledning att man ska missa en session bara för att repet inte greppar på den stora kuggen.

  • oaxen

    Medlem
    18 april, 2010 vid 09:02

    Det finns en risk att du får köpa ett nytt handtag. Jag har försökt böja den rak igen, men tyvärr verkar det bli ett nytt handtag för mig i alla fall. Jag har i alla fall inte lyckats få loss pinnen ur handtaget, den verkar vara fastgjuten i plasten. : (

  • broderisak

    Medlem
    18 april, 2010 vid 13:58

    Har också fått stått över segling pga av detta!
    Jag har märkt att det måste va rätt tamp annars så slirar det nästa jämt. Sen att lägga den in blöt gör att tampen greppar mycket bättre. Den tamp som jag köpte på surfers sist har varit klart bäst. Tyvärr har jag inte namnet på den. (har bunkrat upp en hel del nu med den sorten. )

  • oaxen

    Medlem
    18 april, 2010 vid 17:09

    Chinooks tamp funkar bra. Surfbutiken?

  • jlaser

    Medlem
    20 april, 2010 vid 17:58

    Nu har jag plockat isär förlängaren och böjt tillbaka fjädern. Det var inte särskilt svårt. Man skruvar los insexskruven, drar ut plasttrissan och lossar på handtaget och kugghjulet. Sen är det bara att böja fjädern _lagom_ mycket. När man sätter ihop så är det viktigt att ha linan mitt för bladfjädern (den som sitter på förlängaren, inte den som sitter på handtaget), sen går det ganska lätt. Provriggade och det fungerade bra.

  • mahi

    Medlem
    21 april, 2010 vid 08:41

    Varför beställer ni inte originaltampen?

    Finns att beställa hos tysken (keppler), dessutom borde ju wahlén som säljer North kunna ordna fram rätt tamp.

    Det spelar väl inte så stor roll om tampen kostar ett par spänn extra i sammanhanget.

  • broderisak

    Medlem
    21 april, 2010 vid 13:21
    mahi;607713 wrote:
    Varför beställer ni inte originaltampen?

    Finns att beställa hos tysken (keppler), dessutom borde ju wahlén som säljer North kunna ordna fram rätt tamp.

    Det spelar väl inte så stor roll om tampen kostar ett par spänn extra i sammanhanget.

    Absolut inte . Tyvärr så visste man ju inte att det var så viktigt att det var rätt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med Power XT

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.